رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «ایران»:

83 درصد از مردم محدودیت‌های تردد شبانه را رعایت کردند


 محبوبه مصرقانی/ با شیوع مجدد کرونا در کشور ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور کاهش آمار مرگ و میر و قطع زنجیره انتقال کرونا بخصوص در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت‌های تردد شبانه از ساعت ۲۲ الی ۳ بامداد را تمدید کرد. به گفته سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در سال 99 با وجود طرح‌های منع تردد 8/5 میلیارد تردد جاده‌ای و نزدیک به 62 میلیارد تردد درون شهری توسط دوربین‌های راهور به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه تردد جاده‌ای و درون شهری تأثیر بسزایی در افزایش شیوع بیماری کرونا در نوروز 1400 داشته است، گفت: یکی از مهم‌ترین نتایج اجرای محدودیت‌های ترافیکی در سال 99 کاهش 83 درصد جانباختگان و 54 درصد موارد ابتلای بیماری کرونا در مدت زمان اجرای محدودیت‌ها بوده است. متأسفانه در نوروز امسال با افزایش 89 درصد تردد جاده‌ای شاهد روند رو به افزایش موارد ابتلا و جانباختگان بیماری کرونا در سطح کشور بودیم.
هادیانفر با اشاره به آمار تردد‌های ثبتی توسط دوربین‌های راهور افزود: در سال گذشته حدود 8/5 میلیارد تردد جاده‌ای و نزدیک به 62 میلیارد تردد درون شهری یعنی در مجموع نزدیک به 68 میلیارد تردد توسط دوربین‌های ترددشمار در کل کشور ثبت گردیده است که در میان بیشترین ترددهای جاده‌ای مربوط به استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان، قزوین، قم و مرکزی و بیشترین حجم تردد شهری مربوط به استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، مازندران و گیلان بوده است. در سال گذشته 83 درصد از مردم کشورمان محدودیت‌های تردد شبانه را رعایت کردند و با توجه به کنترل‌های شدید پلیس بر ناوگان حمل‌ و نقل عمومی میزان پروتکل‌های بهداشتی در این گروه به 95 درصد افزایش داشته است. همچنین سهم سفرهای روزانه شامل 11درصد سهم وسایل نقلیه عمومی، 69 درصد سهم وسایل نقلیه شخصی و 12 درصد سهم موتورسیکلت‌ها است.
سردار هادیانفر در ادامه گفت: در سال گذشته 22 هزارو 620 نفر از مأموران راهور توان عملیاتی خود را برای خدمت به مردم به کار گرفتند. او در مورد اجرای مصوبات ستاد کلی مقابله با کرونا در سال 99 این‌گونه توضیح می‌دهد: پلیس راهور ناجا در سال 99 در چهار مرحله بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونای کشور اقدام به اجرای طرح ترافیکی با به‌کار‌گیری 22 هزارو 620 نفر نیرو در قالب 6 هزار و 845 تیم گشتی و صرف 426 هزار و 456 نفر ساعت کار و استفاده از هزار و 2 دستگاه دوربین ثبت تخلف در هزار و 948 نقطه از کشور، مدیریت بر محدودیت‌ها و ممنوعیت ترددهای جاده‌ای و درون شهری را برعهده داشته است. همچنین در این مدت به بیش از 6 میلیون راننده متخلف که محدودیت‌های کرونایی را نقض کردند، پیامک هشداری برای انصراف از سفر ارسال شده است که بیش از 5/2 میلیون نفر از آنها از سفر انصراف داده و به موطن اصلی خود بازگشته‌اند. عملیاتی نمودن این طرح در طول یک سال به‌دلیل خستگی و فرسودگی نیروهای راهور باعث کاهش 30 درصد توان عملیاتی این پلیس در جلوگیری از بروز سوانح ترافیکی و کنترل رفتار رانندگان پر خطر گردید.
 مرگ روزانه 41 نفر به‌دلیل سوانح ترافیکی
سردار هادیانفر در مورد میزان جانباختگان حوادث ترافیکی گفت: تصادفات رانندگی در سال گذشته تعداد یک میلیارد و 349 هزار و 773 فقره بوده که نسبت به سال 98 تعداد 669 هزار و 442 فقره معادل 32 درصد کاهش داشته است. در سال گذشته با وجود کاهش نزدیک به 12 درصد جانباختگان سوانح ترافیکی، روزانه 41 نفر از هموطنان‌مان به‌دلیل سوانح ترافیکی جان خود را از دست دادند. پلیس راهور ناجا درسال  1399 توانست با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های مشمول بویژه همراهی خوب مردم تعداد جانباختگان را از 16 هزار و 947 نفر در سال 98 به 15 هزار و 33 نفر در سال 99 یعنی بیش از هزار و 900 نفر (کاهش 3/11 درصد) و تعداد مصدومان سوانح رانندگی از 439 هزار و 308 نفر در سال 98 به 278 هزار و 867 نفر در سال 99 یعنی بیش از 68 هزار نفر (20 درصد) کاهش دهد. با توجه به اینکه در سال 99 تمامی استان‌های کشور کاهش فقره تصادفات داشته‌اند، استان‌هایی که کمترین سهم در تصادفات رانندگی را داشته‌اند عبارتند از: اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.وی افزود: براساس گزارش‌ها همچنان 82 درصد تصادفات جاده‌ای به‌دلیل 4 عامل سرعت، سبقت‌های غیرمجاز، عدم توجه به جلو در حین رانندگی و رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی است. لذا در سفرهای ضروری توجه وافی و کافی به چهار عامل فوق توصیه می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7614/5/575522/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها