ايران در ايران




ثبت ملی ۱۱ میراث ناملموس در فارس

شیراز -  وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای مراتب ثبت ۱۱ میراث‌ فرهنگی ناملموس را به استاندار فارس ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نامه   علی‌اصغر مونسان به عنایت‌الله رحیمی آمده است: این میراث‌ها شامل خرمن کوبی سنتی و ترانه‌های مربوط به آن در روستای گاوبست شهرستان لار، برات پزون؛ مراسم و مهارت تهیه نان براتی شمال فارس، مهارت سنتی تهیه آلوی بخارا در شهرستان بوانات، پوشش سنتی زنان و مردان ایزدخواست و مهارت تهیه حلوا کاسه در شهر شیراز و عملکرد فرهنگی آن است.
همچنین مراسم حنابندان، مهارت پخت آش سبزی شیرازی، مهارت سنتی پخت نان‌های تابه‌ای شهرستان داراب، مهارت پخت نان فسایی (کلوچه فسایی)، مراسم شاهنامه‌خوانی در روستای دژکرد و چرکس،   پخت سنتی حلوای ماجون در شهر لامرد از دیگر میراثی است که در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس۱۷ شهریور ۱۳۹۹ به‌ثبت رسیده است.
در نامه مونسان وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار فارس آمده است: هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.

ممنوعیت کشت برنج در کهگیلویه برای مقابله با خشکسالی

یاسوج - فرماندارکهگیلویه گفت: با توجه به بروز پدیده خشکسالی و تنش آبی، کشت برنج به‌عنوان محصول کشاورزی دارای مصرف آب بالا در این شهرستان ممنوع است. دارا کریمی‌نژاد در این‌خصوص اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات جوی و کم شدن دبی رواناب‌ها و پایین رفتن سطح ایستایی چاه‌ها که منجر به تنش آبی شده است، کشت برنج و محصولات پر مصرف آب در شهرستان کهگیلویه ممنوع است.
فرماندار کهگیلویه با تأکید بر اجرای مصوبات شورای حفاظت از منابع آب تصریح کرد: باید تلاش شود با عملی شدن کشت جایگزین (ماش و کنجد) مصرف بهینه آب را در اولویت  قرار دهیم.

تراز دریاچه ارومیه ۴۸ سانتیمتر کاهش یافت

ارومیه - سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۳۹است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۱.۸۷ بود که این آمار مقایسه‌ای نشان از کاهش بیش از ۴۸سانتی متری تراز دریاچه ارومیه است.
به‌گزارش ایسنا مسعود طالبیان با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵۲۶ کیلومتر مربع وسعت دریاچه ارومیه است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۳۲ کیلومترمربع بود.
طالبیان با اشاره به حجم آب دریاچه نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به میزان بارش‌ها تا ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری تصریح کرد: طی سال آبی جاری مجموعاً ۲۷۷.۴ میلیمتر بارش در کل استان ثبت شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۰.۷ میلی‌متر بوده که این میزان هم نشان از کاهش
 ۲۳ درصدی بارش‌ها در سطح استان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7623/9/576492/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها