شهروند مجـــازی


یگانه خدامی

# واکسن

دیروز چند مسأله باعث شد بحث واکسن کرونا دوباره در شبکه‌های اجتماعی داغ شود. راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام برای واکسن که اکنون فقط به افراد بالای ۸۰ سال اختصاص دارد، تبلیغات منفی برخی علیه واکسیناسیون و البته درخواستی که برای واکسن زدن به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مطرح شده بود.
خبرنگاران زیادی دیروز نوشتند که نمی‌خواهند خارج از نوبت واکسن بزنند و خواستار تسریع در واکسیناسیون افراد دارای بیماری زمینه‌ای و گروه‌های در معرض خطر هستند: «‏نمی‌دونم این سامانه USSD هم داره یا نه؛ ولی کاش داشته باشه... دسترسی نداشتن به اینترنت و البته نداشتن سواد دیجیتالی برای ثبت‌نام در سامانه، خیلی‌ها رو (اگر از کل فرآیند منصرف نکنه) به کافی‌نت‌ها و مراکز عمومی دیگه می‌کشونه که یک نقض غرض آشکاره...»، «‏آیا ‎خبرنگاران باید ‎واکسن بزنند؟ من معتقدم بله! منتها صرفاً خبرنگارانی که به صورت میدانی فعال هستند، به بیمارستان‌ها می‌روند و در نشست‌های خبری حاضرند. مهم قطع زنجیره انتقال است و این خبرنگاران جزو زنجیره انتقال هستند، این جمعیت به هزار نفر هم نمی‌رسد. نکته مهم در تزریق ‎واکسن به خبرنگاران این است که این تزریق باید کاملاً ‎شفاف باشد، صرفاً خبرنگاران میدانی با انتشار نام، نام رسانه، سمت و کد ملی واکسن دریافت کنند، اگر بنا باشد این تزریق غیرشفاف باشد و جماعت خبرنگارنمای باج‌گیر و کارت هدیه بگیر شامل سهمیه شوند، قطعاً مخالفم.»، «‏همین الانش هم خلق‌الله تصورشون اینه که همه مشکلات مملکت زیر سر ‎روزنامه‌نگار جماعته؛ ما هم همه تلاشمون رو می‌کنیم که رفتار رسانه‌ای سالم و حرفه‌ای داشته باشیم. دیگه گوشت قربونیمون نکنید برای به دست آوردن واکسن خارج از نوبت. من قطعاً واکسن خارج از نوبت نمی‌خوام.»، «‏با یکی از مراقبان سلامت صحبت می‌کردم. می‌گفت ۲۰ نفر از افراد بالای ۸۰ سال در منطقه تحت پوشش ما ‎واکسن کرونا نمی‌زنند!  چرا؟ فرزندان‌شان گفته‌اند نزن یا خودشان اعتقادی به ‎واکسن ندارند. این بُعد از سختی کار عزیزان در ‎شبکه بهداشت را باور دارید؟»، «‏اومدم از سرکار خونه از دم در مامان میگه اخبار گفته همه برن تو این سامانه برا واکسن ثبت‌نام کنن. سایتو باز کردم با این پیام مواجه میشم. افراد متولد ۱۳۲۰»، «‏سایت ثبت‌نام ‎واکسن کرونا راه‌اندازی شد اما برای افراد بالای 80 سال تا 130 سال»، «‏امروز رفتم تو این سایت ثبت‌نام واکسن ببینم چه خبره دیدم تا ۱۳۲۰ باز شده. به‌نظرم رسید که اگر پدرم که ۱۵ سال پیش فوت شده تا الان بود هم هنوز نوبتش نشده بود»، «‏برای بابای دوستم که ۸۰ ساله است، در سایت ‎واکسیناسیون ‎ کرونا ثبت‌نام کردم. منطقه رو انتخاب کردم و تعدادی مرکز جامع سلامت در اون منطقه پیشنهاد داد و یکی رو که نزدیک محل زندگی‌شون بود، انتخاب کردم. به همان شماره همراه پیامک می‌دن یا زنگ می‌زنن و می‌گن چه روزی برای ‎واکسن مراجعه کنه».

دردسرهای رزیدنتی

خبری که چند روز پیش درباره خودکشی چند رزیدنت پزشکی منتشر شد، باعث شد رزیدنت‌ها در شبکه‌های اجتماعی از خودشان و مشکلات‌شان بنویسند. بیشتر نوشته‌ها درباره ساعت‌های طولانی کار، کم‌ بودن زمان استراحت، حقوق کم و نداشتن بیمه بود و البته خیلی‌ها هم از رفتار نامناسب پزشکان با رزیدنت‌ها می‌گفتند. آنها که این روزها به دلیل شیوع کرونا، فشار کاری زیادی را تحمل می‌کنند بیشتر از این شرایط ناراحت هستند:
«‏یادمه اینترن ارتوپدی که بودم رزیدنت سال یک حق نداشت بره پاویون، از کل ساعت‌های کشیک ٢٤ ساعتش فقط ٢ساعت شب می‌تونست استراحت کنه.»، «‏بحث تعداد کشیک بود لازمه بگم که سال  رو با ۲۳ شب کشیک آغاز کردیم.» ، «‏ولی یه نکته‌رو نباید فراموش کنیم که خود پزشکا هم کم به هم ظلم نمی‌کنن. با استادمون سلام و احوالپرسی می‌کنم جلوی رزیدنت؛ بعد که استاد رفته میاد بهم میگه شما اصلاً به چه جرأتی با استاد سلام و احوال پرسی می‌کنی، تو اصلاً اجازه نداری با ‏استاد حرف بزنی، الانم من دارم باهات حرف می‌زنم سرتو بنداز زیر نباید نگاه کنی به من. من خیلی وقت نیست وارد بالین شدم ولی این یکی از ۱۰۰ موردی بود که دیدم اینترنایی که زیرآب میزدن بدون اینکه حرفشون منطقی داشته باشه رزیدنتایی که الکی با بی‌احترامی رفتار می‌کردن.»، «‏از رزیدنتی خیلی شنیدم اما چیزی که از نزدیک‌تر لمس کردم این بود که عموی من بعد اینکه رزیدنت ارتوپدی شد دیگه اون آدم سابق نشد. کم میخنده، کم حرف می‌زنه و همیشه میگه پزشکی افتضاح‌ترین رشته دنیاست.»، «‏همکاران ما شرایط سختی رو می‌گذرونن... بار اصلی شیوع بیماری کووید 19 هم بر دوش این عزیزان است.»، «‏۵۰۰ ساعت کار ... با ناچیزترین مزایا.»، «‏یکی از فامیلامون رزیدنت زنان و زایمان بود. اواسط ترم اول انصراف داد. می‌گفت منو با یه بیمارستان و یک شهر زائو تنها گذاشتن. می‌گفت روزی که انصراف دادم تازه تونستم کمبود خوابم‌رو جبران کنم.»، «‏از سال اول سؤال همه این بود چقدر حقوق میگیری؟ وقتی می‌گفتیم فقط سال آخر؛ یه جور عجیب نگاه می‌کردن. الان هم که می‌گیم ماهی یک میلیون فکر می‌کنن دروغه.»، «روزی که چهار سال رزیدنتی تموم میشه، اونی نیستی که روز اول وارد شدی... آنقدر فرسوده‌ای که دیگه اون آدم سابق نمیشی....»، «‏برای اینکه ساعات کار رزیدنت‌ها و حقوق دریافتی اونا را باور کنید یه سرچ ساده بکنید. مظلوم‌ترین قشر این مملکت کارگرها هستند و حقوق رزیدنت‌ها نصف حقوق کارگر نیست. ساعات کار رزیدنت‌ها دو تا سه برابر یک کارگر است. رزیدنت‌ها هیچگونه بیمه‌ای ندارند.»، «آقا یا خانم رزیدنت وقتی شما تقلید کننده راه رزیدنت سال قبلیت هستی این سلسله  مشکلات روانی ادامه خواهد داشت؛ بماند که شرایط بیمارستان و حقوق اینا هم دخیل هستش اما این یه مورد که دسته خودتونه»،، «اینو برای غیرپزشکا می‌گم، فضای نامناسب رزیدنتی، درآمد کم و طرح اجباری باعث شده فارغ‌التحصیل‌ها کمتر برن سراغ تخصص در ایران و خیلی از متخصص‌ها هم دارن مهاجرت می‌کنند. تبعاتش گریبانگیر همه مردمه. اینو فقط یک اعتراض صنفی نبینید.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7623/16/576538/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها