همکاری سه‌جانبه امریکا، اسرائیل و برخی نیروهای کرد عراقی برای جنایت

جزئیات جدید از ترور شهید سلیمانی



گروه سیاسی/ رسانه امریکایی «یاهونیوز» گزارش تازه‌ای از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را منتشر کرد که حاوی نکات و جزئیات جدیدی از فرایند انجام این ترور، از مرحله تصمیم‌گیری تا عملیات فنی اجرای آن است. این گزارش نشان می‌دهد برخی نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق نیز در این ترور دست داشته‌اند یا اینکه تجهیزات و نیروهای به‌کار رفته در این عملیات به گونه‌ای بوده است که شهید سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس و سایر همراهان، اساساً راهی برای گریز و نجات نداشته‌اند.
به گزارش ایسنا، پایگاه خبری «یاهونیوز» مدعی شده این گزارش را براساس گفت‌وگو با ۱۵ مقام کنونی و پیشین امریکایی نوشته است که در ادامه خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید. از جمله با یک مقام ارشد سابق سیا مصاحبه شده که درباره ترور شهید سلیمانی معتقد است: «این اقدام به قدری قابل توجه است که شاهد تغییر شکل خاورمیانه در ۵۰ سال گذشته بوده‌ایم و در عرض چند ساعت اتفاق افتاد. این تغییر قواعد بازی بود.»به‌طور کلی، نقشه ترور شهید سلیمانی به اوایل دولت ترامپ برمی‌گردد، آن هم بعد از ریاست مایک پمپئو بر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) که طی آن، وی گروهی از سران این سازمان را گرد هم جمع کرد تا چگونگی ترور شهید سلیمانی را بررسی کنند.دو سال بعد، با بالا گرفتن تنش‌ها در سال ۲۰۱۹ طراحی برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه جدی‌تر شد. با این حال عملیات اطلاعاتی برای رصد فعالیت‌های ژنرال سلیمانی از مدت‌ها قبل در جریان بوده و پس از بررسی روش‌های مختلف برای انجام این عملیات جنایتکارانه، مقامات امریکایی بر سر گزینه حمله هوایی به سرعت توافق کردند. برخی مقامات سیا بر این باور بودند که دولت ترامپ قصد تنش‌زایی با ایران را دارد که سپس این امر به امریکا اجازه می‌دهد حتی با شدت بیشتری علیه تهران اقدام کند.
از آن بالاتر، کریستوفر میلر، سرپرست سابق وزارت دفاع امریکا گفت که «این عملیات بسیار بلندپروازانه‌تر از ترور یک ژنرال بود. یک لیست کامل از افرادی که ارتش امریکا برنامه‌هایی برای کشتن آنها را طراحی کرده بود، وجود داشت.»
به گفته چند مقام امریکایی، واشنگتن تلاش کرد تا عبدالرضا شهلایی فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه در یمن را نیز ترور کند اما عملیات ناموفق بود. مرحله عملیاتی این ترور در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد، زمانی مأموران دلتافورس و سایر اعضای عملیات ویژه ارتش امریکا، در قالب گروه‌های کوچک ورود به بغداد به صورت ناشناس را آغاز کردند. عوامل کرد عراقی نیز که نقش اساسی در این ترور داشتند تا آن زمان نفوذ به فرودگاه بین‌المللی بغداد را شروع کرده بودند و به عنوان خدمه حمل چمدان و سایر کارکنان در فرودگاه پنهان شده بودند.
همزمان با استقرار مأموران دلتا فورس و متحدان کرد آنان در فرودگاه بغداد، گروه کوچکی از مقامات ارشد امریکا در واشنگتن از پنتاگون این عملیات را نظاره می‌کردند. ترامپ هم از طریق ارتباط صوتی با اتاق وضعیت، در ساختمان شخصی محل اقامت خود یعنی «مار- ئه-لاگو» با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی عملیات را پیگیری می‌کرد. به ادعای یاهونیوز، ژنرال سلیمانی در طول شش ساعت پیش از سوار شدن به هواپیما در دمشق، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده و صهیونیست‌ها که از شماره این تلفن‌ها مطلع بودند، اطلاعات مربوط به تحرکات او را در اختیار امریکایی‌ها قرار دادند و آنها نیز قاسم سلیمانی و تلفن فعلی او را تا بغداد ردیابی کردند.
در عملیات ترور آن شب، تک‌تیراندازان دلتافورس امریکا و سه پهپاد مسلح به موشک‌های «هلفایر» در ترور شهید قاسم سلیمانی به کار گرفته شدند. هنگامی که هواپیمای حامل شهید سلیمانی از مبدأ دمشق به سمت قسمت بسته فرودگاه بغداد حرکت می‌کرد، یکی از عوامل کرد که لباس خود را به عنوان خدمه فرودگاه درآورده بود، هواپیما را برای توقف روی آسفالت هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، مأموران امنیتی کردستان عراق نیز که خود را به عنوان حمل کننده چمدان معرفی می‌کردند، حضور داشتند تا شهید سلیمانی را شناسایی کنند.
ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت منطقه ترور حرکت کردند، جایی که تک‌تیراندازان دلتا فورس کمین گرفته بودند. این دو وسیله نقلیه، که یکی حامل ژنرال سلیمانی بود برای خروج از فرودگاه وارد خیابان شدند. همزمان با ورود این دو خودرو به داخل منطقه ترور، اپراتورهای پهپادها به سمت آنها تیراندازی کردند. دو موشک هلفایر به خودروی حامل شهید سلیمانی اصابت کرد. راننده خودروی دوم که با سرعت قصد فرار از محل حمله را داشت، توانست پیش از آنکه تک‌تیرانداز دلتافورس به خودرو شلیک کند و مجبور به توقف شود، حدود ۹۰ متر حرکت کند، اما زمانی که وسیله نقلیه متوقف شد، هدف سومین موشک هلفایر قرار گرفت. همچنین به گفته دو مقام امریکایی، پس از حمله به دو خودروی حامل ژنرال سلیمانی و همراهانش، یک مأمور کرد (عراق) که در لباس مبدل به افسر پلیس عراقی حاضر شده بود، به سمت لاشه خودروها رفت، عکس‌ها را گرفت و سریعاً نمونه بافتی را برای تأیید دی.ان.ای به دست آورد و سپس در تاریکی شب ناپدید شد.
اقلیم کردستان تکذیب کرد
دیروز البته، نهاد مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه ای هرگونه اطلاع و مشارکت در ترور سردار سلیمانی را تکذیب کرد.یکی از سخنگویان این نهاد در بیانیه ای تاکید کرد: ژنرال قاسم سلیمانی دوست نزدیک مام‌جلال(جلال طالبانی) بود و سردار سلیمانی و نیروهای مبارزه با تروریسم در یک سنگر در کنار هم مبارزه می کردند. با ترور فرمانده بزرگی مانند سردار سلیمانی اقلیم کردستان یک دوست تاریخی و اتحادیه میهنی رفیق و همراه مام جلال را از دست داد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7624/3/576576/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها