پیروزی استقلال طلبان اسکاتلند در انتخابات پارلمانی


بنفشه غلامی/ دوباره آتش استقلال طلبی در روح و جان اسکاتلندی‌ها شعله ور شد. حزب ملی اسکاتلند، به رهبری «نیکولا استورجن» در انتخابات پارلمانی بریتانیا، در هجومی طلایی، نقشه‌های انتخاباتی را به رنگ زرد، رنگ این حزب، آراست و وعده داد، نخستین زمان ممکن رفراندوم دیگری برای استقلال از بریتانیا برگزار خواهد کرد. به‌گزارش «فایننشال تایمز»، حزب ملی اسکاتلند در این انتخابات موفق شد، 64 کرسی را از آن خود کند که نسبت به انتخابات قبل دو کرسی بر کرسی‌های این منطقه از بریتانیا افزوده شده است که برای پارلمانی با 129 کرسی قابل توجه است. اما این حزب تنها یک کرسی دیگر لازم داشت تا بتواند اکثریت مطلق پارلمانی را از آن خود کند. رویدادی که مخالفان استقلال اسکاتلند از بریتانیا با انگشت گذاشتن بر آن تأکید کردند، حزب ملی اسکاتلند، به‌خاطر این مسأله نخواهد توانست تغییراتی را که می‌خواهد ایجاد کند، به تنهایی پیش ببرد و نیاز به موافقت سایر احزاب خواهد داشت. این در حالی است که حزب سبزها که 8 کرسی در این انتخابات به‌دست آورده، گرایش‌هایی نزدیک به حزب ملی اسکاتلند دارند و در دوره قبل نیز با وجود برخی اختلاف نظرها در ائتلاف با یکدیگر بودند. این چیزی بود که «نیکولا استورجن» در سخنرانی پیروزی خود به آن اشاره کرد و گفت: هر دو حزب (حزب ملی اسکاتلند و حزب سبز) متعهد به برپایی رفراندوم دیگری برای استقلال هستند.»
او همچنین تأکید کرد: «جانسون نخواهد توانست مانع این رفراندوم شود.» این در حالی است که روز جمعه در حالی که همه منتظر اعلام نتایج انتخابات بودند، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس، در مصاحبه‌ای با روزنامه «دیلی تلگراف» که متن آن شنبه منتشر شد، برپایی یک همه پرسی جدید در شرایط فعلی را اقدامی «غیر مسئولانه» خوانده بود. البته نخست‌وزیری انگلیس دیروز ترجیح داد سکوت کند و در قبال سخنرانی هیجان برانگیز «استورجن»، زن سرسخت اسکاتلندی کلامی بر زبان نیاورد. در همین ارتباط «پولیتیکو» در تحلیلی نوشته است: «شاید استورجن امیدی که به دستیابی به اکثریت پارلمانی داشت را از دست داده باشد، اما سخنرانی او نشان داد، وی هنوز امید پررنگی به استقلال از بریتانیا دارد. در این راه بوریس جانسون که آشکارا مخالف استقلال اسکاتلند است، باید راهکاری جدید برای مخالفت خود پیدا کند. او طی یک سال گذشته بسیار تلاش کرد، با افزایش خدمات رفاهی و درمانی برای اسکاتلندی‌ها، آنان را ترغیب کند، دست از استقلال طلبی بردارند. اما این انتخابات و حمایت مردمی از حزب ملی اسکاتلند نشان داد، مردم این خطه هنوز تمایل به استقلال دارند.
 حزب محافظه کار، حزب «بوریس جانسون» در این انتخابات 31 کرسی به دست آورد که درست مشابه تعداد کرسی‌های آن در انتخابات 2016 است. این در حالی است که حزب کارگر دو کرسی از کرسی‌های خود را از دست داد و 22 کرسی به‌دست آورد. لیبرال دموکرات‌ها نیز 4 کرسی کسب کردند. میزان مشارکت مردمی دراین انتخابات 63.2 درصد بود که بالاترین مشارکت مردمی در دو دهه اخیر محسوب می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7624/4/576581/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها