درخواست حامیان محیط زیست از وزیر نیرو برای نجات فلامینگوهای بختگان



شیراز - انتشار اخباری مبنی بر در معرض خطر بودن هزاران جوجه فلامینگو در دریاچه بختگان استان فارس، جمعی از دوستداران محیط‌ زیست را واداشت با ایجاد کارزار نجات فلامینگوها در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار گره گشایی و رهاسازی آب از منابع بالادستی برای نجات فلامینگوها شوند.
در این نامه خطاب به رضا اردکانیان، وزیر نیرو آمده است: اگر اقدام عاجلی در خصوص تالاب بختگان صورت نگیرد، یکی از بزرگ‌ترین فجایع محیط‌ زیستی ایران رقم خواهد خورد. پنج تا ١٢ هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان در شرف مرگی دردناک بر اثر تشنگی هستند. در این نامه که به امضای دوستداران محیط‌ زیست رسیده، آمده است: متأسفانه با شدت گرفتن روند خشکسالی، سدسازی و بهره‌برداری فجیع از آب‌های سطحی و زیرزمینی حوضه تالاب بختگان، این تالاب حیاتی با خشکی بسیار گسترده‌ای مواجه شده است که حیات تمام ساکنانش را در خطر جدی قرار داده است. این نوشتار می‌افزاید: حقابه تالاب بختگان حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که متأسفانه این آب عمدتاً یا پشت سدهایی چون سد دورودزن مانده است یا سرازیر زمین‌های کشاورزی بالادست تالاب می‌شود. در نامه آمده است: مقرر شده بود که وزارت نیرو حدود ۵۰ میلیون متر مکعب را برای تالاب رهاسازی کند که با توجه به خشکسالی شدید امسال، وزارت نیرو هنوز راضی به رهاسازی این حجم آب نشده است.در صورت تأخیر در رهاسازی این حجم آب، همه ١٢ هزار جوجه فلامینگو در این تالاب خواهند مرد. لذا خواهشمندیم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در این خصوص صورت داده و این فلامینگوها را نجات دهید.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس هم در این زمینه گفت: نتیجه پایش‌های ماهانه که از اسفندماه ۹۹ شروع شده است، نشان می‌دهد فلامینگوها در سال‌جاری نیز در تالاب بختگان جوجه‌آوری دارند. ظهرابی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، والدین با پرواز به تالاب‌های همجوار از جمله مهارلو جوجه‌ها را تغذیه می‌کنند بنابراین به هم پیوستگی تالاب‌ها و احیای آنها اهمیت بسزایی در بقای فلامینگو دارد. وی بیان کرد: تخصیص حقابه مشخص به تالاب بین‌المللی بختگان و احیای این زیستگاه ارزشمند که از وظایف قانونی وزارت نیرو است، مهم‌ترین اقدام برای حفاظت از گونه‌های وابسته به تالاب و نجات کشاورزی در پایین دست حوضه است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7624/9/576606/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها