برکت اردیبهشت برای چایکاران گیلانی


 زهره افشار
خبرنگار
محصول چای بر خلاف بسیاری از محصولات کشاورزی امسال تحت تأثیر خشکسالی قرار نگرفت و حتی انتظار می‌رود 30 درصد افزایش محصول داشته باشد. برداشت چین اول برگ سبز چای از روزهای نخست اردیبهشت ماه جاری آغاز شده و کشاورزان می‌گویند هرچند زور خشکسالی به‌چای نرسید اما افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی موجب شده بسیاری از چایکاران از خیرش بگذرند و این مسأله می‌تواند بر کیفیت چای اثر بگذارد.
«علی جهاندیده» از چایکاران اطراف لاهیجان به «ایران» گفت: سال گذشته ما هر کیسه 50 کیلویی کود سیاه که برای چای استفاده می‌شود را 80 هزار تومان می‌خریدیم امسال همین کود شیمیایی را باید با قیمت 270 هزار تومان بخریم که به‌دلیل بالا بودن قیمت، خیلی از کشاورزان توان خرید نداشتند و از خیرش گذشتند. این مسأله می‌تواند بر کیفیت برگ سبز تأثیر منفی بگذارد. وی افزود: همچنین امسال هزینه کارگر از 100 هزار تومان پارسال به 170 هزار تومان رسیده ولی باز خدا را شکر می‌کنیم که قیمت خرید برگ سبز تقریباً دو برابر شده است.
در همین حال «حبیب جهانساز» رئیس سازمان چای به «ایران» گفت: برداشت برگ سبز چای از اول اردیبهشت آغازشده و تاکنون 12هزار تن برگ سبز هم خریداری شده است. به‌گفته وی با هدف تأمین نقدینگی کارخانجات چای خشک کنی 25 درصد هزینه خرید برگ سبز از سوی دولت تأمین می‌شود. وی با اشاره به اینکه خشکسالی‌ها تأثیر خاصی بر تولید برگ سبز چای نداشته تصریح کرد: البته بارندگی‌های هفته گذشته موجب رشد برگ سبز شد. از سوی دیگر امسال سرمازدگی خسارتی به‌چای نزد و پیش‌بینی‌ها می‌گوید بارش‌ها در سواحل خزر در حد نرمال است پس چایکاران نگرانی در این زمینه ندارند. رئیس سازمان چای کیفیت برگ سبز تولیدی امسال را مناسب خواند و افزود: قیمت خرید هرکیلو برگ سبز چای درجه یک 6هزارو 690 تومان و درجه 2 معادل 4هزارو 781 تومان تعیین شده است که نسبت به قیمت سال قبل از افزایش 45 درصدی برخوردار شده است.
وی تأکید کرد: برای خرید برگ سبز چایکاران 900 میلیارد تومان نقدینگی لازم است که جای نگرانی برای کشاورزان ندارد و پول خرید برگ سبز از آنها حداکثر یکماهه پرداخت می‌شود. جهانساز گفت: درسال گذشته 131 هزار تن برگ سبز چای تولید شد که امسال انتظار می‌رود این میزان به بیش از 135 هزار تن برسد. وی همچنین در خصوص مشکل کشاورزان چایکار برای خرید کود توضیح داد: به این منظور برای هر هکتار باغ چای 3میلیون تومان تسهیلات به چایکاران داده می‌شود تا نقدینگی لازم را داشته باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7624/9/576608/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها