وزیر خارجه کشورمان در سفر به سوریه با بشار اسد دیدار کرد

ظریف: آماده ایم روابط نزدیکی با عربستان داشته باشیم


گروه سیاسی/ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه هفته گذشته در سفری چندروزه راهی منطقه خاورمیانه و سپس اروپا شد. دیدار و تبادل‌نظر در‌خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بررسی آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی و تجاوزات رژیم صهیونیستی به مقدسات مسلمانان از جمله محورهای مهم سفر ظریف به سوریه بود. چه او در آغاز این سفر اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را که از روز جهانی قدس شدت گرفته و اتفاقات کم‌سابقه‌ در مسجدالاقصی و سرزمین‌های اشغالی و بمباران غزه را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد که این تحولات، شرایط بسیار وخیمی را در منطقه ایجاد کرده است و سوریه به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز محور مقاومت در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. وزیر خارجه پس از حضور در سوریه راهی اسپانیا شد و با مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
وزیر خارجه ایران در جریان سفر به سوریه با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد و ضمن ابراز خرسندی از تمهیدات دولت سوریه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و امیدواری نسبت به برگزاری موفق آن، حمایت ایران  را از این انتخابات  اعلام کرد. ظریف با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و در حق مردم بیگناه فلسطین و با محکوم کردن اقدامات این رژیم، بر ضرورت ورود سازمان‌های بین‌المللی و همچنین سازمان همکاری اسلامی در پیگیری حقوق مردم فلسطین و قدس شریف، بر نقش کشورهای پیشگام محور مقاومت در این خصوص تأکید کرد.
موضوعات روابط دوجانبه بویژه همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و همچنین پیگیری گشایش سرکنسولگری‌های ایران در شهرهای حلب و متعاقباً لاذقیه از جمله دیگر موضوعات مطرح شده از سوی ظریف در این دیدار بود. بشار اسد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه در جنگ با داعش، انجام این سفر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوریه و همچنین وضعیت سرزمین‌های اشغالی را با اهمیت خواند و دیدگاه سوریه در موضوعات مورد گفت‌وگو را تشریح کرد.
آمادگی ایران برای نظارت بر انتخابات سوریه
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با فیصل مقداد، همتای سوری خود در دمشق حمایت ایران از دولت و مردم سوریه در برابر پدیده شوم افراط‌ گرایی و تروریسم را مورد تأکید قرار داد. ظریف در این دیدار بر آمادگی ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه تأکید کرد و گفت که با موافقت بشار اسد و وزارت خارجه سوریه سرکنسولگری ایران در حلب افتتاح می‌شود. وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که آمادگی داریم به عنوان ناظر این انتخابات در انتخابات حضور داشته باشیم و امیدواریم مردم سوریه با حضورشان در این انتخابات آینده خود و نظم و امنیت در سوریه را تضمین کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که افتتاح کنسولگری ایران در حلب، باعث گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین ایران و سوریه شود.
تأکید بر همکاری منطقه‌ای با عربستان
وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره روابط ایران و عربستان هم اعلام کرد: ما آماده‌ایم و پیش از این نیز هم آماده برقراری مناسبات نزدیک با عربستان سعودی بودیم. قطعاً برادران سوری ما نیز همیشه از همکاری در جهان عرب استقبال کرده‌اند و ما نیز همین رویکرد را داریم. ظریف یادآور شد: تماس‌هایی با عربستان داشته‌ایم و امیدواریم این تماس‌ها از طریق همکاری‌های بعد بین ایران و عربستان برای صلح و ثبات در منطقه و بخصوص یمن که در حال حاضر از فاجعه انسانی عظیمی در رنج است، بینجامد.
ظریف در جمع رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق
وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهایش در سوریه با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد. او طی اظهاراتی در جمع رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق گفت:‌ جنایت‌ روزهای اخیر اسرائیل در غزه و پاسخ قهرمانانه گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی نشان داد که ادعاهای غیرقابل شکست بودن گنبد آهنین دروغی پوشالی بود. ظریف اضافه کرد: همین‌طور نشان داد که روند عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی جریانی ضد مردم فلسطین و ضد مصلحت امت اسلامی است.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: در روزهای گذشته با همکاری ترکیه، قطر و دیگر کشورهای اسلامی تلاش کردیم جامعه بین‌المللی را در این موضوع حساس کنیم. امیدواریم بتوانیم لااقل مقداری حرکت در سازمان ملل از طریق مجمع عمومی (چون به شورای امنیت امیدی نیست) ایجاد کنیم. وی گفت:‌ در کنار مردم فلسطین ایستاده‌ایم و افتخار می‌کنیم که تاوان این ایستادن را می‌پردازیم. کما اینکه سوریه هزینه ایستادگی در کنار مقاومت مردم فلسطین را پرداخت می‌کند.
ظریف همچنین در همین سفر در گفت‌وگوی تلفنی با «زیاد نخاله»، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در بیروت، حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از مردم و مقاومت فلسطین را مورد تأکید قرار داد. ظریف پس از حضور در سوریه در پیامی توئیتری دستورکارهای اصلی این سفر را تجاوز وحشیانه رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، گفت‌‌وگوهای صلح سوریه و انتخابات پیش رو، طرح‌های جامع برای گسترش روابط با سوریه و هماهنگی بین همسایگان برشمرد.
فعال‌سازی روابط اقتصادی تهران و مادرید
وزیر امور خارجه ایران پس از حضور در دمشق راهی اروپا شد و در اولین مقصد اروپایی خود وارد مادرید پایتخت اسپانیا شد. گسترش همه جانبه روابط دوجانبه و همکاری مشترک در موضوعات مورد علاقه فیما‌بین از جمله مهمترین محورهای مورد بحث در این سفر به شمار می‌آید. ظریف در نخستین برنامه حضور خود در مادرید با خانم «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه و امور اتحادیه اروپایی اسپانیا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مرور روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف، ظرفیت همکاری‌های اقتصادی فیمابین را فراتر از وضعیت موجود ارزیابی و ضرورت بررسی راه‌های گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی را از طریق برطرف ساختن پاره‌ای موانع موجود  مورد تأکید قرار داد.
ظریف همچنین توسعه همکاری‌ها در حوزه فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین صنعت گردشگری و زیرساخت‌های آن را برای فعال‌سازی روابط اقتصادی دو کشور مهم ارزیابی کرد.
وزیر امور خارجه اسپانیا در دیدار ظریف ضمن با اهمیت خواندن جایگاه ایران در منطقه، به تشریح دیدگاه کشورش در زمینه موضوعات مختلف از جمله برجام، اوضاع منطقه و مسائل دوجانبه پرداخت.
وزیر امور خارجه ایران در هفته‌های گذشته و در چارچوب دیپلماسی رمضان به قطر، عراق، کویت و عمان سفر و با مقامات این کشورها دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخته بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7627/2/576857/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها