ادامه گمانه زنی ها درباره ثبت نام رئیسی، لاریجانی و جهانگیری

کدخدایی: ملاک بررسی صلاحیت ها مصوبه شورای نگهبان است



گروه سیاسی/ مرحله ثبت‌نام داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری که از سه‌شنبه 21 اردیبهشت آغاز شده بود، ساعت 18 امروز (شنبه 25 اردیبهشت) پایان می‌یابد. در حالی که در روز اول ثبت‌نام تنها 57 نفر ثبت‌نام کرده بودند مراجعه نامزدها در روزهای پنجشنبه و جمعه اوج گرفت و چهره‌های متعلق به طیف‌های مختلف سیاسی خود را برای اعلام کاندیداتوری به وزارت کشور رساندند؛ با این حال به‌طور مشخصی تعدد وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد ثبت‌نام‌کننده بیشتر بود. از رستم قاسمی، صادق خلیلیان و محمد عباسی وزرای نفت، جهاد کشاورزی و ورزش و جوانان دولت دهم تا شخص محمود احمدی‌نژاد که با ثبت‌نامشان اوج تمایل دولت دهمی‌ها برای بازگشت به قدرت را نشان دادند.
به‌گفته سید‌اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات تعداد داوطلبان ثبت‌نام‌کننده تا پایان روز دوم به ۱۳۰ نفر و در پایان روز سوم (پنجشنبه) به 211 نفر رسید. روز جمعه نیز روند ثبت‌نام‌ها با حضور چهره‌هایی همچون مصطفی تاجزاده اصلاح‌طلب و فریدون عباسی اصولگرا رونق یافت. به گفته موسوی تا پایان جمعه 304 نفر ثبت نام کرده اند (گزارش ثبت نام نامزدها در صفحه 4). با این حال وعده ثبت‌نام سید‌ابراهیم رئیسی و قطعی شدن حضور چهره‌هایی مانند علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری محقق نشد و به آخرین روز ثبت‌نام‌ها موکول شد.
بهروز نعمتی نماینده سابق نزدیک به لاریجانی اعلام کرد که ثبت‌نام رئیس سابق مجلس شورای اسلامی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی شده است و حتی خبرگزاری مهر مدعی شد که ستاد انتخاباتی لاریجانی با محوریت «تاجگردون» و «باهنر» تشکیل شده است. اما دست‌کم باهنر این خبر را تأیید نکرد.
همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با تسنیم احتمال کاندیداتوری خود را رد نکرد اما گفت که هنوز تصمیم قطعی و نهایی نگرفته است. یک عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران هم از قطعی شدن تصمیم اسحاق جهانگیری برای حضور در انتخابات پیش رو خبر داد. محمد نعیمی‌پور هم گفت: از منابع موثقی شنیدم که آقایان مهدی کروبی، محمد خاتمی و موسوی خوئینی‌ها از جهانگیری برای حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند. به گفته آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات قرار است همه کاندیداهای این جبهه برای انتخابات 1400 ثبت‌نام کنند و تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان برای رسیدن به کاندیدای واحد به بعد از ایام ثبت‌نام موکول شده است.
در چنین شرایطی اما حضور نیافتن دو چهره اصلاح‌طلب در انتخابات 1400 مطرح شد؛ محمد جواد ظریف و قطعاً ثبت‌نام نخواهند کرد.  
وزیر کشور: مشکلی با شورای نگهبان نداریم
ثبت‌نام کاندیداها در روزهای گذشته مطابق با اعلام دولت و خواست رئیس‌جمهوری بر مبنای قانون فعلی انتخابات انجام شد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جریان بازدیدش از ستاد انتخابات کشور و روند ثبت‌نام‌ها با تأکید بر اینکه هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور در فرایند ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون عمل می‌کنند، گفت: هیچ مشکلی با شورای نگهبان نداریم و هماهنگی کامل در حال انجام است؛ پس از اخذ مدارک کسانی که شرایط لازم از نظر شورای نگهبان دارند، دسته‌بندی می‌کنیم و آن را تحویل شورای نگهبان می‌دهیم.
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور هم که پیش از رحمانی‌فضلی به محل ستاد انتخابات آمده بود، از نحوه ورود روز پنجشنبه احمدی‌نژاد به وزارت کشور و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط وی و هوادارانش انتقاد کرد و گفت: «یکی از داوطلبان روز گذشته پروتکل‌ها را رعایت نکرد و من می‌خواهم مسئولیت اجتماعی داوطلبین را گوشزد کنم. داوطلبی که اصرار می‌کند جمعیت قابل توجهی را بیاورد و در خیابان تجمع ایجاد کند، باید مسئولیتش را بپذیرد.»
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم که دیروز برای بازدید از روند ثبت‌نام‌ها به ستاد انتخابات کشور رفته بود، گفت:خوشبختانه امسال به خاطر مصوبه شورای نگهبان شاهد جشنواره ثبت‌نام نبودیم و طبق آماری که به بنده ارائه شده افرادی که شرایط اولیه را نداشته‌اند کمتر در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. کدخدایی گفت: شورای نگهبان مصر است افرادی که واجد شرایط هستند حتماً در انتخابات ثبت‌نام کنند تا تنوع بیشتری در اختیار مردم برای گزینه‌های انتخاباتی باشد، اما کسانی که شرایط اولیه را ندارند هر چه کمتر مراجعه کنند و یا مراجعه نکنند بهتر است چون ملاک ما در بررسی نهایی  مصوبه ای است که شورای نگهبان اعلام کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین به بخش خبری ساعت 14 رادیو گفت: با توجه به قانون، امکان تمدید زمان ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به هیچ وجه وجود ندارد، لذا افرادی که ثبت‌نام می‌کنند حتماً باید مدارک مندرج در مصوبه شورای نگهبان را ارائه نمایند و الا بعد از آن دیگر شانسی برای بررسی صلاحیت‌شان وجود نخواهد داشت.
چهار روز فرصت برای داوطلبان رد صلاحیت شده شوراها
هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد داوطلبان رد صلاحیت شده در هیأت‌های عالی نظارت استان از تاریخ ابلاغ نتایج برای ثبت اعتراض چهار روز فرصت دارند.
به‌گزارش ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، داوطلبان می‌توانند اعتراضات خود را از سه روش ثبت کنند؛ مراجعه به فرمانداری‌های سراسر کشور در شهرستان حوزه انتخابیه داوطلب، مراجعه به هیأت‌های عالی نظارت استانی، مستقر در مرکز استان حوزه انتخابیه داوطلب یا مراجعه به کمیته رسیدگی به اعتراضات هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور مسستقر در میدان شهدای هفتم تیر، خیابان شهید مفتح جنوبی، استادیوم شهید شیرودی، سالن شهید افراسیابی. هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در اطلاعیه خود تأکید کرد که به کلیه اعتراضات طبق قانون و با اولویت رسیدگی خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7627/2/576858/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها