مخالفت بلینکن با توقف مذاکرات وین



گروه سیاسی/ دور جدید مذاکرات برجام که از هفدهم اردیبهشت ماه در وین از سر گرفته شده است، در موقعیتی مهم و کلیدی قرار گرفته است. این خبر را منابع اروپایی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های خارجی اعلام کرده و از «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم برای اطلاع یافتن از نظرات و تجربیات او در زمینه تعهدات هسته‌ای برای مشارکت در یکی از جلسات مذاکرات وین دعوت کرده‌اند.
در نشست جاری در وین که به ریاست «انریکه مورا»، مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا و با سرپرستی گروه ایرانی از سوی سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان جریان دارد، کارگروه‌های مرتبط با تعهدات برجامی ایران و لغو تحریم‌ها و همچنین گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی به تسریع روند و ثمربخشی مذاکرات کمک می‌کنند.
این گفت‌و‌گوها در حالی جریان دارد که رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین در توئیتر تأکید کرد که از سرگیری اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران، مستلزم رفع تحریم‌هاست. عراقچی با بیان اینکه علاقه‌مندیم این کار تا قبل از ۳۱ اردیبهشت انجام شود، البته اگر مقدور باشد، تصریح کرد: ما جدی و مصمم هستیم و حتی از همین فردا آماده‌ایم که اگر تحریم‌ها به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد، برداشته شود به اجرای کامل برجام بازگردیم.
پیشتر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه توقف اجرای پروتکل الحاقی، به تفاهمی سه ماهه دست یافتند که با محدودسازی دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای فرصتی برای مذاکرات کنونی فراهم شود، اما با نزدیک شدن به تاریخ پایان این توافق (۲۱ مه) و چشم‌انداز تطویل مذاکرات احیای برجام، منابع رسانه‌ای از احتمال تفاهم ایران و آژانس برای تمدید توافق خبر می‌دهند. قبل از این عراقچی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ژاپنی «ان.اچ.کی» از احتمال تمدید توافق اخیر ایران و آژانس در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران خبر داده بود.
نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین
به گزارش ایرنا، در ادامه رایزنی‌های فشرده در وین، رؤسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین چهارشنبه گذشته در محل نمایندگی ایران در وین نشست سه‌جانبه برگزار کردند. حاضران در نشست به بررسی و هماهنگی مواضع سه کشور در مذاکرات پرداخته و در خصوص برخی موضوعات حائز اهمیت در زمینه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای رایزنی کردند. در این نشست، نمایندگان روسیه و چین ضمن یادآوری نقش فعال ایران در پیشرفت گفت‌وگوها، بار دیگر بر حمایت خود در رفع مؤثر تحریم‌ها علیه مردم ایران تأکید کردند. سه کشور همچنین تسریع پیشرفت در گفت‌وگوها را خواستار شدند.
گفتنی است رایزنی‌ها و دیدارها بین هیأت‌های ایران و کشورهای ۱+۴ همچنان در قالب کارگروه‌های سه‌گانه و نشست‌های دو و چندجانبه در سطوح مختلف ادامه دارد. یک روز پیش از آن هم دیدارهایی بین سید عباس عراقچی و معاون و رؤسای هیأت‌های سه کشور اروپایی برگزار شده بود.
مخالفت «بلینکن» با توقف مذاکرات وین
همزمان با گفت‌و‌گوهای وین، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا درخواست جمهوریخواهان از دولت این کشور برای خارج شدن از گفت‌وگوهای وین را بواسطه تنش‌های اخیر در فلسطین اشغالی رد کرد.
شماری از سناتورهای جمهوریخواه چهارشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای از بایدن درخواست لغو گفت‌وگوها با هدف احیای برجام را مطرح کرده بودند. این سناتورهای جمهوریخواه با حمایت از حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در قدس اشغالی، ایران را به حمایت مالی از جنبش مقاومت اسلامی متهم کردند.
وزیر خارجه امریکا که پیشتر گفته بود واشنگتن از حق تل‌آویو برای دفاع از خود حمایت می‌کند، در واکنش به این درخواست، گفت: «مدرکی مبنی بر اینکه آیا ایران در آنچه در غزه در حال رخ دادن است، مشارکت دارد یا ندارد، ندارم.»
او در ادامه ادعاهای خود گفت: «ایران با سلاح اتمی یا توانایی داشتن آن در یک ترتیب زمانی کوتاه، ایرانی است که احتمالاً با مصونیت حتی بیشتری در خصوص اقدامات دیگر عمل خواهد کرد.»
بلینکن افزود: «بنابراین گفت‌وگوها در وین ادامه می‌یابد تا ببینیم آیا می‌توانیم به تعهد متقابل به برجام بازگردیم و ادامه خواهد یافت.»
بنابر گزارش هفته‌نامه «نیوزویک»، «مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدا رهبری یک گروه ۴۳ نفری از سناتورهای جمهوریخواهی را برعهده گرفته که از دولت بایدن درخواست کرده‌اند که مذاکره هسته‌ای با ایران را بواسطه تنش‌های اخیر در منطقه فلسطین اشغالی متوقف کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7627/2/576859/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها