حمایت یکپارچه جمهوری اسلامی ایران از فلسطین



گروه سیاسی/ جمهوری اسلامی ایران به شیوه‌ها و با استفاده از ابزارهای مختلف حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان داده و خواستار پایان دادن به حملات نظامی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه این مردم مظلوم شده است. از جمله این اقدامات، تماس تلفنی پنجشنبه گذشته رئیس جمهوری با «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر است که طی آن حجت‌الاسلام حسن روحانی تأکید کرد: لازم است کشورهای اسلامی برای دفاع از مردم فلسطین و آزادی این کشور و مقابله با تجاوزات و اقدامات خصمانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی که در روزهای اخیر و در ماه مبارک رمضان شاهد آن بودیم، با یکدیگر همکاری کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با استقبال از مواضع قطر در محکومیت اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و حملات شدید و جنایات این رژیم علیه غزه، گفت: حوادث تلخ چند روز اخیر و جنایات رژیم صهیونیستی، بیش از گذشته ضرورت اتحاد و همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با زورگویی و اشغالگری صهیونیست‌ها را یادآور می‌شود. او فلسطین را پاره تن جهان اسلام دانست و افزود: حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و غزه باید فوراً متوقف شود و نباید اجازه دهیم این مردم مظلوم بیش از این مورد ظلم و ستم قرار بگیرند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه هم‌افزایی کشورهای اسلامی با محور فلسطین یک هدف اساسی است، اظهار کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی درخصوص تحولات اخیر در فلسطین باید نقش فعال‌تری داشته باشد زیرا این سازمان اساساً برای بحران فلسطین و مسجدالاقصی ایجاد شده است.
امیر قطر هم ضمن قدردانی از موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات و درگیری‌های اخیر فلسطین گفت: قطر در محکومیت و پیگیری توقف هر چه سریع‌تر حملات به فلسطینیان با ایران هم‌نظر بوده و خواهان نقش‌آفرینی مؤثر سازمان کنفرانس اسلامی در این زمینه است.
سرلشکر باقری: صهیونیست‌های غاصب در شعله‌های خشم مقدس خواهند سوخت
در تحولی دیگر، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیامی با محکوم کردن جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، بر ضرورت ایجاد یک ائتلاف راهبردی مقتدر برای حل مسأله فلسطین تأکید و عنوان کرد که صهیونیست‌های غاصب در شعله‌های آتش خشم مقدس جبهه مقاومت اسلامی خواهند سوخت. به گزارش ایرنا، سرلشکر باقری با اشاره به اینکه جنایات ددمنشانه این روزهای رژیم سفاک اندوه و تأثر شدید جهانیان بویژه امت اسلامی را برانگیخته است، اظهار کرد: بی‌شک اقدامات جنایتکارانه رژیم منحوس صهیونیستی منجر به اتحاد هرچه بیشتر ملت مظلوم فلسطین و ایمان بیشتر به مقاومت و ایستادگی و قوی‌تر شدن برای پیروزی نهایی شده است و در این مقطع زمانی ملت‌های مسلمان و مردم مظلوم فلسطین، خیانت برخی دولت‌های عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب و کودک‌کش را هرگز فراموش نخواهند کرد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با ابراز تأسف نسبت به سکوت مرگبار مدعیان حقوق بشر و حمایت امریکای جنایتکار از این جنایت‌ها، آحاد مسلمانان و دولت‌های اسلامی و نیز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی متعهد به حقوق ملت‌ها را به ایجاد یک ائتلاف راهبردی و واقعی مقتدر برای حل و فصل مسأله فلسطین فراخواند تا با طراحی و اجرای گام‌های نافذ، مؤثر و تعیین‌کننده، به رسالت تاریخی و تکلیف شرعی و انسانی خود در این عرصه عمل کنند.
بیانیه وزارت خارجه
وزارت امور خارجه نیز در بیانیه ای به مناسبت «یوم النکبه» روز تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی، از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواست به وظیفه خود در راستای پایان اشغال و مقابله با تداوم جنایات و تجاوزات صهیونیست‌ها عمل کنند.
وزارت خارجه در این بیانیه با اشاره به اینکه ۷۳ سال پیش در ۱۴ مه‌۱۹۴۸ ملت فلسطین با دسیسه‌ای بین‌المللی‌، از خاک و خانه اجدادی خود محروم شده و به جای آنان رژیمی تروریستی، و مردمی بیگانه جعل شد، تأکید کرد که دور تازه‌ از هتک حرمت اماکن دینی و مقدس بیت‌المقدس و کشتار مردم بی‌پناه فلسطین از سوی رژیم نژادپرست صهیونیستی قطعاً با پاسخ دندان‌شکن مقاومت مردمی و انتفاضه فلسطین روبه‌رو شده و خواهد شد. در این بیانیه آمده که ‌جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام‌ همبستگی با آرمان بلند فلسطین، تأکید می‌کند که برگزاری همه‌پرسی با مشارکت همه ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی با هدف اعمال حق تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی مورد نظر، تنها راه حل برای حل و فصل بحران فلسطین است.
تشکر حماس از ایران
در همین حال، «خالد مشعل» رئیس جنبش حماس در خارج از سرزمین اشغالی درگفت وگو با خبرگزاری «روسیا الیوم» ضمن تأکید بر اینکه مردم فلسطین به دنبال آزادی هستند و هیچ زمانی در راستای رسیدن به هدف خود توقفی نخواهند داشت، اظهار کرد: تصمیم برای مقاومت، تحت تأثیر دخالت‌های کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد بود.
خالد مشعل درباره آتش‌بس نیز گفت کسی که تجاوز را آغاز کرده باید متوقف کند و رژیم صهیونیستی باید از مسجدالاقصی خارج شده و شهرک‌نشینان را بیرون کند و حملات به غزه را متوقف کرده و دست از اخراج اهالی محله «الشیخ جراح» در بیت‌المقدس بردارد.
رئیس دفتر سیاسی حماس، درباره سلاح مقاومت در غزه نیز با اشاره به اینکه «ساخت سلاح در غزه صورت می‌گیرد و از خارج غزه هیچ موشکی به حماس نمی‌رسد، ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی در قبال فلسطین موضع خود را اصلاح و شخصیت‌های فلسطینی را که بدون هیچ جرمی بازداشت شده‌اند آزاد کند و در مقابل ظلم و ستم رژیم اسرائیل بایستد و بداند که اسرائیل اساس مشکل است و بخشی از راه‌حل نیست.
خالد مشعل رابطه حماس و جمهوری اسلامی ایران را «بسیار عالی» توصیف کرد و گفت ایران در کنار حقوق فلسطینی‌ها ایستاده و حماس از این موضع ایران تشکر می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7627/3/576863/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها