دیگه چه خبر؟




جزئیات جدید از گفت‌وگوهای ایران و عربستان

 خبر اول اینکه، تارنمای میدل ایست آی پنجشنبه شب در گزارشی مدعی شد که مقام‌های عراقی آگاه از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد می‌گویند که ایران از عربستان خواسته است تا به فروش نفتش و دور زدن تحریم‌های امریکا کمک کند و در ازای آن حملات حوثی‌ها به تأسیسات نفتی سعودی را محدود می‌کند. به گزارش ایرنا، یک مقام به میدل ایست آی گفت که هدف آنها از این گفت‌و‌گوها «پایان حالت مناقشه و تنش توسط نهادهای مرتبط با دو کشور در همه سطوح است». به نوشته این تارنما، دور جدید گفت‌و‌گوهای محرمانه هفته گذشته در حضور شمار معدودی از مقام‌های عراقی برگزار شد. منابع عراقی می‌گویند جنگ در یمن همچنان پر بحث‌ترین موضوع روی میز و محور گفت‌و‌گوهای چهار ساعته مذاکرات هفته گذشته بود. در جریان این گفت‌و‌گوها، سعودی‌ها به دنبال آن بودند تا تضمینی برای پایان حملات حوثی‌ها به نهادهای نفتی و اقتصادی خود به‌دست آورند. در عین حال، ایرانی‌ها بر شکستن فشار اقتصادی که پس از خروج امریکا از برجام افزایش یافته است، مصر بودند. میدل ایست آی نوشت: یک مقام ارشد عراقی نزدیک به ایران و مطلع از پیشرفت مذاکرات گفت که ایرانی‌ها مشخصاً خواستار کمک سعودی‌ها برای فروش دوباره نفت خود بودند. آنها پیشنهاد دادند که نفت خود را با قیمتی پایین‌تر از بهای بین‌المللی به سعودی‌ها بفروشند، به شرطی که سعودی‌ها این نفت را از مسیر خود در بازارهای جهانی بفروشند.دو مقام کلیدی عراقی تحت نظر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق این گفت‌و‌گوها را مدیریت می‌کنند. یکی از آنها قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق است و دیگری محمد عبدالرضا الهاشمی معروف به ابو جهاد است. وی مشاور الکاظمی است.

درخواست عفو دو دانشجوی نخبه و المپیادی

 خبر دیگر اینکه، جمع کثیری از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با ارسال نامه‌ای رسمی به مسئولان عالیرتبه نظام، خواستار عفو و آزادی «امیرحسین مرادی» و «علی یونسی»، دو دانشجوی نخبه و المپیادی دانشگاه شریف به مناسبت عید سعید فطر شدند. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ در بخشی از این نامه که به امضای بیش از ۱۷۰ نفر از اعضای هیأت علمی این دانشگاه رسیده آمده است: برخورد پدرانه و بزرگ‌منشانه مسئولان نظام جمهوری اسلامی در قبال فرزندان این آب و خاک که گهگاه ممکن است به مقتضای کم تجربگی و شور جوانی خطایی هم مرتکب شوند نور امید را در دل جوانان کشور روشن‌تر می‌سازد و بهانه فتنه‌انگیزی را از بدخواهان کشور سلب می‌نماید. گفتنی است «امیرحسین مرادی» و «علی یونسی»، دانشجویان نخبه دانشگاه شریف اردیبهشت پارسال از سوی نیرو‌های اطلاعاتی بازداشت شدند که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مورد اتهامات آنان گفته بود: این افراد متأسفانه به گروه‌های ضد انقلاب بویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و ارتباطاتی با این مجموعه برقرار کرده و تحت تعلیمات این گروهک به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ای در کشور بودند و یک اقدامات ایذایی هم انجام داده بودند که نتوانستند اقدام خرابکارانه جدی انجام دهند.

واکنش‌ها به تهدید یک نامزد انتخاباتی

 شنیدیم که، تهدید یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شرکت نکردن در انتخابات و وعده غیر‌مستقیم تحریم انتخابات با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است. از جمله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو فقهای شورای نگهبان خطاب به نامزدها گفت: «این‌ها بدانند سر سفره نظام نشستند و با این قانون اساسی سرکار می‌آیند، قانون اساسی را قبول ندارند، نیایند، بعد نیایند و بگویند ما اختیار نداریم، بیایند و با این راهکار انتخاب شوند و اگر قانون ردشان کرد، بگویند تحریم می‌کنیم، تحریم می‌کنیم یعنی نظام و قانون اساسی را قبول نداریم، قانون اساسی را قبول ندارید برای چه آمدید؟». آیت‌الله علم الهدی امام جمعه مشهد هم گفت: «اگر کسی بگوید در انتخابات شرکت نمی‌کنم مثل نعمتی است که لگدمال شده و تمام رسانه‌های غربی و امریکایی و مزدور استکبار درصدد این هستند که مردم را نومید کرده و بگویند در انتخابات شرکت نکنید. اینکه آقایی عربده بکشد من در انتخابات شرکت نمی‌کنم یعنی در سرنوشتت تصمیم گیرنده نیستی.» عباس عبدی تحلیلگر سیاسی هم در توئیتی نوشته است: «ایران با همه دنیا متفاوت است؛ برای انتقادات عادی که در بیشتر کشورها آزاد است ممکن است اینجا مشکل پیدا کنید. در مقابل برخی هستند که می‌توانند بدترین حرف‌ها را بزنند که در هرجای دیگر باید پاسخگو باشند ولی در ایران راست راست می‌گردند.»

توصیه انتخاباتی وزیر ارشاد به نامزدها

 دست آخر اینکه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که سردار سلیمانى را در سطح پلاکارد رقابت‌های انتخاباتی تنزل ندهیم. سید عباس صالحی ضمن تمجید از جایگاه سردار سلیمانی در توئیتى نوشت: «سردار سلیمانی در قامت نماد مقاومت و شاهد معصومیت و مظلومیت امت است، از غزه و لبنان و سوریه تا افغانستان و نوجوانان خونین‌کفن دشت برچی، این بیرق عاشورایی را در سطح پلاکارد رقابت‌های انتخاباتی تنزل ندهیم!»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7627/3/576864/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها