اخبار




ابر رایانه سیمرغ فردا رونمایی می شود

مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ، یکشنبه ۲۶ اردیبهشت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس دانشگاه امیرکبیر و مسئولانی از وزارت علوم و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود.
به گزارش «ایران»، وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: در آستانه افتتاح ابررایانه سیمرغ هستیم؛ موضوع توسعه ابررایانه چند سالی است که در کشور ما شروع شده و البته دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این زمینه پیشقدم بوده است. در همین حال چند مجموعه دانشگاهی دیگر هم اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده اند. رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در جهان هزینه‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌شود و ابررایانه‌هایی با پردازش‌های زیاد و سنگین تولید شده و این موضوع به قدری اهمیت دارد که هر سال ۵۰۰ ابررایانه بزرگ دنیا، رده‌بندی و اعلام می‌شود.یزدانیان گفت: هم اکنون داشتن ابررایانه به یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم تبدیل شده و هر کشوری که ابررایانه دارد، مستقل است و خودش می‌تواند با سرعت داده‌های خود را تحلیل کند و تصمیماتی دقیق و منطقی بگیرد که در نهایت منجر به افزایش رفاه مردم می‌شود.وی گفت: متخصصان و محققان ایرانی که احتیاج به پردازش سنگین داده‌ها دارند، مجبورند از کشورهای صاحب این فناوری نوبت بگیرند و مدت‌ها در صف بمانند تا داده‌ها را برایشان تحلیل کنند و گاهی اوقات این زمان شش ماه به طول می‌انجامد. این در شرایطی است که ما نیاز به اخذ سریع یک تصمیم داریم، اما تحلیل داده‌های ما زمان می‌برد.

 رشد ۲ برابری ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشور

در سال ۹۲ حدود ۶۴ میلیون مشترک تلفن‌ همراه در کشور وجود داشت که اکنون شمار آنها به بیش از ۱۲۷ میلیون مشترک با ضریب نفوذ حدود ۱۵۲ درصد رسیده است.به گزارش ایرنا، در این سال‌ها توسعه تلفن ثابت در ایران به دلایل انحصاری که در این حوزه وجود داشت، نتوانست آن‌طور که باید پیشرفت کند و به واسطه عقب‌ماندگی که در حوزه تلفن ثابت داشتیم، اینترنت ثابت هم نتوانست بر خلاف سایر نقاط جهان رشد منطقی خود را طی کند. با این حال ضریب نفوذ خدمات ارتباطی، یکی از بهترین شاخص‌های دسترسی به زیرساخت‌های کلیدی در کشور است. در سال ۹۲ مشترکان تلفن همراه در کشور ۶۴ میلیون مشترک بودند و اکنون این عدد به بیش از ۱۲۷ میلیون با ضریب نفوذ حدود ۱۵۲ درصد رسیده است. پوشش جاده‌ای (2G) از ۷۲ هزار کیلومتر اکنون به بیش از ۸۲ هزار کیلومتر رسیده، پوشش جاده‌ای نسل سوم ارتباطات نیز پیشرفت چشمگیری داشته و به بیش از ۵۶ هزار کیلومتر در سال ۹۹ رسیده است.قبل از آغاز دولت دوازدهم و در سال ۹۵ حدود ۳۳ میلیون نفر مشترک ارتباطات پهن‌باند سیار بودند، این عدد اکنون به ۶۹ میلیون مشترک رسیده که رشد بیش از دو برابری را تجربه کرده است.

توشیبا هدف حمله سایبری قرار گرفت

یک منبع آگاه از حمله سایبری به کسب و کار اروپایی توشیبا خبر داد و شبکه NHK عاملان این حمله را گروه دارک ساید معرفی کرد.به گزارش ایسنا، این همان گروهی است که اف بی‌آی عامل حمله باج افزاری به شرکت کلونیال پایپ لاین، بزرگترین اپراتور خط لوله سوخت امریکا معرفی کرده است. بر اساس گزارش رویترز، این شرکت ژاپنی اعلام کرد سرگرم تحقیق درباره احتمال هک شدن است. ارزش سهام توشیبا ۰.۲ درصد کاهش یافت.توشیبا روز جمعه افت ۲۰ درصدی سود عملیاتی در سال مالی منتهی به مارس را گزارش و رشد ۶۳ درصدی سود عملیاتی در سال مالی جاری را پیش‌بینی کرد. سود عملیاتی این شرکت با ۲۰ درصد کاهش، به ۱۹۴.۴ میلیارد ین رسید. در همین حال بلومبرگ گزارش کرد صفحه وب متعلق به گروه دارک ساید از دسترس خارج شده است. هنوز معلوم نیست قطع دسترسی به این سایت به‌دلیل مشکل فنی بوده که در وب سیاه متداول است یا اقدامی از سوی مقامات اجرایی یا خود این گروه صورت گرفته است. این گروه با حمله باج افزاری که باعث کمبود سوخت در ایالت‌های شرقی امریکا شده، خشم کاخ سفید را برانگیخته است.دارک ساید دست‌کم هشت وب سایت در وب سیاه دارد که یکی از آنها توسط این گروه برای استخدام هکرها و افشای نام قربانیانی استفاده می‌شود که حاضر نشده‌اند به این گروه باج دهند. هفت سایت دیگر برای میزبانی اطلاعات به سرقت رفته استفاده می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7627/13/576908/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها