شهروند مجـــازی


یگانه خدامی

#واکسن

تزریق واکسن در مراکز تجمیعی در تهران مانند بوستان‌های ولایت و رازی و البته ایران مال آغاز شده است. کاربرانی که به این مراکز رفتند با گرفتن عکس و نوشتن درباره‌اش باعث شدند بسیاری از کاربران افراد مسن خانواده را به این مراکز ببرند. خیلی‌ها توانستند واکسن بزنند اما خیلی‌ها هم از شلوغی و بی‌نظمی ایجاد شده می‌نوشتند. دیروز عکس‌های زیادی از واکسن زدن پدر و مادرها در توئیتر و اینستاگرام دیدیم: «‏این واکسیناسیون مرتب و منظم در ایران مال یک مثال خیلی کوچک و ساده‌ست از اینکه کار شدنی‌ست اگر اراده انجامش وجود داشته باشد»، «اگه یه کم بهتر مدیریت می‌کردن پدر منم زودتر واکسن می‌زد و شاید هفته پیش کرونا نمی‌گرفت، حیف»، «‏لوس بازی درنیارید و برید واکسن بزنید. مامان بزرگ بابا بزرگ‌هاتون رو ببرید. حتی اگه جلوی کرونا گرفتن رو نگیره خطر مرگ رو خیلی کمتر میکنه»، «‏چند ماهه منتظر این صحنه‌ها هستیم. خداروشکر که تایم‌لاین پر شده از عکس پدرمادرهای در حال زدن واکسن»، «یعنی میشه همه پدر مادرا واکسن بزنن خیالمون راحت بشه»، «‏همچین نظم و نظافتی تو ایران مال واقعاً بعید بود، امروز صبح که من چندتا عکس از اینجا دیدم باورم نمی‌شد. هرکس باعث و بانیش بوده دمش گرم.»، «‏پدرم دیروز واکسن زد. واکسیناسیون منظم و بدون برنامه، بدون نیاز به پیامک و تماس تلفنی و صرفاً با مراجعه حضوری به مراکز درحال انجام است. دقیقاً برعکس چیزی که مسئولان میگن. دیروز به‌ بابام گفتن فقط بالای ۷۵ سال. تعداد زیادی بودن، خواهش کردن. گفتن اشکالی نداره بالای۷۰ رو هم می‌زنیم.»، «‏یکی از دوستام می‌خواست قانونمدار باشه. مامان‌بزرگ بالای ۸۰ سالش رو تو سایت ثبت‌نام کرد و منتظر تماس شد. چند روز گذشت و کلی آدم ۷۵ ساله هم زدن و خبری از تماس نشد. آخر سر یه روز برش داشت برد یه مرکز بهداشت و همون موقع واکسن زد و برگشت. یعنی ظاهراً برنامه همینه که همه مراجعه کنن.»، «‏افتضاح بود ایران مال! سر کار نرفتم تا پدر و مادرم را برای واکسن به ایران مال ببرم. هزاران زن و مرد کهنسال سرگردان در پارکینگ و طبقات وسیع این مال بزرگ، پله‌برقی‌های متراکم و در نهایت پشت‌بام و آفتاب‌داغ و صف‌های متراکم! پشیمان شدم و شرمنده پدر و مادر برگشتیم.»، «‏مادر و پدرم و مادر و پدر همسرم را بردیم پارک رازی در منطقه ۱۱ و سینوفارم زدند، فردا هم تا ساعت یک بعدازظهر هستند؛ چادر بزرگ و جای پارک و پرسنل خوب و مؤدب. متولدین سی و ماقبل، هفتاد ساله‌ها امکان واکسیناسیون داشتند.»، «‏امروز پارک رازی به بالای ۷۰ سال واکسن می‌زد، هم سینوفارم و هم آسترازنکا، صف سینوفارم خیلی شلوغ بود و همه از آسترازنکا می‌ترسیدند»، «‏پدر من متولد فروردین ۱۳۳۰ است. امروز صبح در پارک رازی ثبت‌نام کرد و چند ساعت بعد واکسن زد. فقط کارت ملی لازم بود. ساکن آن منطقه هم نیست. مردم در فضای سبز بزرگ زیبا پراکنده بودند و واکسن در چادر بزرگ با جریان هوا انجام می‌شد. بین آسترازنکا و سینوفارم حق انتخاب داشتند.»

درگذشت ترکان

دیروز و پس از انتشار خبر درگذشت اکبر ترکان کاربران زیادی درباره او و مدیریتش در این سال‌ها نوشتند. صراحت لهجه او و توانایی‌اش در مدیریت مهم‌ترین ویژگی‌هایی بود که به آن اشاره می‌کردند. محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو در توئیتر نوشت: «‏من فقط یک بار مرحوم اکبر ترکان را در جلسه‌ای دیدم. در ضرورت گردش نخبگان می‌گفت: «وزیر دفاع که بودم، فکر می‌کردم همه کار کرده‌ام. محمد فروزنده جوانتر که وزیر شد، دیدم، اِ چه کارهای خوبی می‌کند که من اصلاً نمی‌دانستم.» رسوب نخبگان، برای جامعه، سم است.»
نوشته‌های کاربران دیگر را هم درباره ترکان بخوانید: «‏اکبر ‎ترکان کارنامه‌اش پر از مسئولیت‌های رسمی بود و در هر دولتی هر کاری از دستش بر می‌آمد انجام می‌داد. برای من و همه دانشجوهای دانشگاه شمال-آمل نامش پای درخت کوچکی در آن فضای درندشت و سرسبز همیشه یادگاری می‌ماند. او رئیس هیأت مؤسس دانشگاه زیبای ما بود. خدایش بیامرزد.»، «‌‎اکبر ترکان مدیر توانمندی بود؛ دلسوز ایران بود؛ اهل دقت و برنامه‌ریزی بود؛ او تکنوکرات عملگرایی بود که به جای حرف زدن کار می‌کرد. ترکان منشأ خدمات متنوع و زیادی در کشور بود»، روحت شاد اکبر ترکان که جز حقیقت نگفتی.»، «‏مانند مرحوم ‎اکبر ترکان انگشت شمار هستند. در تمام 10 سال اخیر که افتخار داشتم هفته‌ای یکبار به دفتر او بروم هر ملاقات اندازه دو واحد کلاس توسعه بود. هیچ‌وقت تکراری نبود و همیشه بدیع. مدیر، متفکر، خلاق، دلسوز، راستگو، بدون نفاق و ریاکاری. دریغ و صد دریغ»، «‏مرحوم ‎اکبر ترکان به‌عنوان تنها وزیر غیرنظامی دفاع و راه و ترابری، از سیاستمداران واقع گرای جمهوری اسلامی بود. نه فقط به‌خاطر آن گفته معروفش که البته کاملش اینه: تعرفه واردات برداشته شود، قدرت رقابت در هیچ صنعتی جز قورمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم.»، «‏اکبر ترکان یک جمله طلایی و دقیق داشت که می‌گفت: اگر تعرفه واردات را بردارند، قدرت رقابت در هیچ صنعتی بجز قورمه‌سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»، «‏تأثیری که ‎اکبر ترکان در ‎پارس جنوبی داشت قابل کتمان نیست. هنوز اون مصاحبه‌اش در مورد ریخت و پاش دولت احمدی‌نژاد در پارس جنوبیش یادم هست که اون زمان بسیار روشنگرانه بود»، «‏کارگزار خوب در کشور کم داریم، یکیش اکبر ترکان بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7629/20/577051/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها