ایران در ایران




فاز دوم طرح آبرسانی دشت سیستان به مساحت ١۴ هزار هکتار افتتاح شد

زاهدان - خبرنگار «ایران»: فاز دوم طرح ۴۶هزارهکتاری آبرسانی دشت سیستان در سطح ١۴ هزار هکتار افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مجری طرح آبرسانی دشت سیستان در جریان افتتاح این طرح گفت: با توجه به محدودیت شدید منابع آبی و ضرورت ارتقای بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و توزیع عادلانه آب در منطقه سیستان، اجرای این طرح عظیم در دولت تدبیر وامید و با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب با تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی، طراحی و اجرای خطوط لوله انتقال وتوزیع آب در سطح ۴۶هزارهکتار در گستره ٢٠٣ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با ۴٠٠ میلیون مترمکعب آب تخصیصی از چاه نیمه‌ها در سال ١٣٩۴ آغاز شد.
محمد علی نیکبخت افزود: بر اساس برنامه، ۶۵ هزار بهره بردار دارای حقابه از مزایای طرح عظیم آبرسانی ۴۶هزارهکتاری دشت سیستان بهره‌مند می شوند.وی تصریح کرد: فاز اول طرح در سطح ٣٢ هزار هکتار در خرداد ماه ١٣٩٩ با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌ برداری رسیده بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان اظهار داشت: از بیستم مهر ماه سال گذشته تاکنون در سه نوبت، ٢۶٠ میلیون مترمکعب آب تخصیصی چاه نیمه‌ها از طریق این شبکه در محل حوضچه‌های پنج هکتاری به کشاورزان تحویل شده است و کشاورزان سیستان حدود ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را به زیر کشت برده که ١٠ هزار هکتار مازاد بر اراضی تحت پوشش طرح است.
نیکبخت قابلیت افزایش اراضی تحت پوشش طرح تا ۶١ هزار هکتار در صورت تأمین و تخصیص حقابه بیش از ۴٠٠ میلیون مترمکعب، حفاظت از کانال‌ها سنتی و آبیاری در شرایط سیلاب و طغیان رودخانه هیرمند، امکان اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح مزارع بعد از حوضچه‌های پنج هکتاری به‌دلیل تحت فشار بودن سیستم انتقال آب و جلوگیری از هدر رفت آب را از مهمترین ویژگی‌های شاخص طرح برشمرد.
مجری طرح آبرسانی دشت سیستان عمده مطالبه مردم پس از اجرای طرح را  اقدام دیپلماسی جدی برای پایدار‌سازی حقابه بین‌المللی سالانه رودخانه هیرمند و تعیین سازمان متولی حفظ و نگهداری طرح مطرح کرد وگفت: با دستیابی به این خواسته‌ها و بهره‌گیری کامل از ظرفیت طرح ۴۶هزارهکتاری، توسعه بخش کشاورزی منطقه محقق خواهد شد.

ثبت ملی آبشار وارک و حشیوند لرستان

خرم‌آباد- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان از ثبت ملی آبشار حشیوند و وارک این استان خبر داد.
به گزارش ایلنا، سیدامین قاسمی گفت: قدمت این دو اثر مربوط به دوره کواترنری است و با توجه به توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی محل این دو پدیده طبیعی نقش بسزایی در جذب گردشگران خواهند داشت. وی به محل دقیق استقرار این دو پدیده طبیعی اشاره کرد و افزود: آبشار حشیوند به نشانی استان لرستان شهرستان دورود بخش سیلاخور روستای حشیوند به شماره ۷۷۸ در فهرست میراث طبیعی ملی قرار گرفت و نیز آبشار وارک به نشانی استان لرستان، شهرستان الیگودرز، بخش زلقی، روستای وارک به شماره ۷۷۳ در فهرست میراث طبیعی ملی به‌ ثبت رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان درباره ویژگی توریسم‌پذیری آبشار وارک عنوان کرد: این آبشار از محدوده کوهی به نام «سلیراز» سرچشمه می‌گیرد، شمال آبشار منتهی به روستای وارک، از شرق سمت روستا‌های پایین دست و رودخانه و از غرب به جنگل‌های بلوط و کوه سلیراز محدود می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7629/11/577086/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها