دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه مطرح کردند

پیام همکاری ایران به منطقه

■ شمخانی: آماده مشارکت با کشورهای منطقه در سازوکار ایجاد امنیت دسته جمعی هستیم ■ ظریف: ما آماده‌ایم تا تمام اختلافات را کنار گذاشته و در دفاع از حقوق مردم فلسطین متحد شویم

گروه سیاسی/ روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه کشورمان یک پیام واحد به کشورهای مسلمان و منطقه ارسال کردند؛ آمادگی برای رفع اختلافات و ایجاد سازوکارهای منطقه‌ای برای ایجاد امنیت دسته جمعی. این پیام اگرچه همواره سیاست جمهوری اسلامی ایران بوده، در دولت روحانی حتی به مرحله ارائه طرح‌های عملیاتی هم رسیده است از جمله طرح صلح امید که رئیس جمهوری کشورمان آن را از تریبون سازمان ملل اعلام کرد. محمدجواد ظریف هم بارها از موضع ایران به عنوان «منطقه قوی» به جای کشور قوی سخن گفته است که ناظر بر ایجاد سازوکارهای منطقه‌ای برای حل و فصل مشکلات کشورها و رسیدن به تفاهم برای توسعه همکاری‌ها است.
با این حال سیاست‌های ضد ایرانی دونالد ترامپ و فشار حداکثری علیه کشورمان مانعی بزرگ بر سر راه تحقق این ایده بود چه برخی کشورهای همسایه با دل بستن به رؤیای موفقیت سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ پاسخ درخوری به ایده ایران ندادند. حالا اما به نظر می‌رسد با تغییر دولت در امریکا و سیاست‌های واشنگتن برای منطقه غرب آسیا و البته ناکامی سیاست فشار حداکثری و البته شروع گفت‌و‌گوهای وین برای احیای برجام، برخی موانع از سر راه برای توسعه همکاری‌ها برداشته شده است. انجام گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان در عراق خود مؤید این ادعا است. نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت، ناکامی طرح عادی‌سازی روابط برخی کشورهای مسلمان منطقه با رژیم صهیونیستی است. اتفاقات جدید در فلسطین و جنایات تازه این رژیم به نظر می‌رسد برخی کشورهای منطقه و مسلمان را به چاره‌جویی‌های جدید برای دفاع از حقوق فلسطینی‌ها واداشته است چنانکه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دیروز با میزبانی عربستان برگزار شد. روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتر نوشت: «شکست‌های زنجیره‌ای امریکا در افغانستان و رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت، نشانه بی‌فرجامی پرهزینه اشغالگری، سلطه‌طلبی و جنگ‌افروزی است. آماده مشارکت با کشورهای منطقه در سازوکار ایجاد امنیت دسته جمعی به عنوان زیرساخت توسعه و رفاه ملت‌های منطقه هستیم.»

ظریف:‌آماده‌ایم تمام اختلافات را کنار بگذاریم
محمدجواد ظریف هم از ایتالیا در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آخرین تحولات فلسطین شرکت کرد. او که شنبه شب برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا وارد رم شده بود تا علاوه بر رایزنی درخصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین‌المللی نیز تبادل نظر کند، در این نشست بر آمادگی برای کنار گذاشتن تمامی اختلافات با کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی تأکید و توصیه کرد در دفاع از حقوق مردم فلسطین با توسل به هر ابزار مشروع سیاسی و قانونی، متحد شویم.
به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در این نشست وبیناری که به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی برگزار شد و وزیران عضو سازمان همکاری‌های اسلامی هم درباره رخدادهای خونین و حملات اسرائیل در سرزمین فلسطین بویژه قدس به بحث و تبادل نظر پرداختند، گفت: در حالی که شاهد آن هستیم که نیروهای صهیونیست فجیع‌ترین جنایات را علیه برادران و خواهران ما در فلسطین اشغالی مرتکب می‌شوند، اجازه می‌خواهم که صحبت‌هایم را با تشکر از شما بابت ترتیب دادن این جلسه بموقع آغاز کنم.  مردان، زنان و کودکان بی‌گناه توسط مرگبارترین و پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارها در حال سلاخی شدن هستند. خانه‌ها در حالی ویران می‌شوند که ساکنان‌شان در آن‌ها گیر افتاده‌اند. هرآنچه از زیرساخت‌های غزه باقی مانده است – از جمله منابع برق و آب – عملاً نابود شده است. ما اکنون با موارد فاحش و سازمان‌یافته نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل مواجه هستیم.
ظریف تأکید کرد: امروز قتل عام کودکان فلسطینی پس از آن «عادی‌سازی» ادعایی انجام می‌گیرد. این رژیم جنایتکار و آدمکش یکبار دیگر ثابت کرده است که تحرکات دوستانه در قبال این رژیم، تنها به تشدید قساوت‌های آن منجر می‌شود. تنها هدف تحرکات نفاق‌آمیز اسرائیل، تفرقه‌افکنی میان مسلمین و منزوی کردن مردم فلسطین است. اشتباه نکنید: اسرائیل تنها زبان مقاومت را می‌فهمد و مردم فلسطین کاملاً از حق دفاع از خود و سرپیچی از قلدری‌های این رژیم نژادپرست برخوردار هستند. وی در ادامه تصریح کرد: این اقدامات وحشیانه بار دیگر ثابت کرده است که تنها مسیر مسالمت‌آمیز به سمت صلح، برگزاری یک همه‌پرسی میان تمام ساکنان فلسطین از جمله فلسطینی‌های آواره‌شده و پناهجویان است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نباید از یاد برد که فلسطین تنها یک مسأله عربی یا اسلامی نیست، بلکه مسأله‌ای بین‌المللی نیز هست. جنایاتی که در طول دهه‌ها علیه مردم بی‌گناه فلسطین انجام شده بر وجدان بشری سنگینی می‌کند. از این روست که جامعه بین‌المللی وظیفه دارد به شدیدترین لحن رژیم اسرائیل را محکوم کرده و آن را وادار کند که به تخریب و محاصره غزه پایان دهد. وی گفت: ما باید فعالانه در سازمان ملل متحد تلاش کنیم تا یک جلسه اضطراری مجمع عمومی برای پرداختن به این موضوع تشکیل شود.
ظریف اضافه کرد: علاوه بر این، رویکرد شنیع برخی از دول غربی در برابرانگاری قربانیان و مجرمین، ما را وادار می‌سازد تا به کاستی‌های خود در پیشبرد آرمان مشترکمان نگاهی بیندازیم. ما باید یک کارزار «نهادینه‌شده» حقوقی و سیاسی علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم. ظریف تأکید کرد: یک نهاد ناظر حرفه‌ای بین‌المللی نیز باید تشکیل شود تا جنایات علیه مردم فلسطین را رصد و گزارش کند.
این جنایات باید ثبت و ضبط شده و گزارش شوند، با این هدف که مرتکبین آن‌ها در محضر عدالت قرار گیرند. وزیر امور خارجه گفت: ما همچنین باید به تصویب مصوبات داخلی و همچنین یک قطعنامه از جانب این سازمان مبادرت ورزیم که اسرائیل را به عنوان یک رژیم آپارتاید شناسایی کند.
ظریف ادامه داد: علاوه بر این، اقدامات جنایتکارانه اسرائیل باید هم در مصوبات داخلی و هم در قطعنامه‌های سازمان همکاری اسلامی به عنوان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی شود و کشورهای عضو باید صلاحیت قضایی ملی خود را به نحوی بسط دهند که پیگرد جنایتکارانی را که در اراضی اشغالی فلسطینی مرتکب جنایت جنگی، نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت می‌شوند، شامل شود.
ظریف در ادامه خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه دست دوستی خود را به سوی همه شما دراز می‌کند. ما آماده‌ایم تا تمام اختلافات را کنار گذاشته و در دفاع از حقوق مردم فلسطین با توسل به هر ابزار مشروع سیاسی و قانونی، متحد شویم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7629/1/577129/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها