کدخدایی میزان آرای لازم برای تأیید صلاحیت نامزدها را اعلام کرد

کسب 7 رأی اعضای شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت


گروه سیاسی/ طیف‌بندی رقبای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور چهره‌های شاخصی همچون اسحاق جهانگیری، سید ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی مشخص شد. با این حال جز این سه چهره 39 شخصیت سیاسی دیگر نیز طی 5 روز مهلت ثبت‌نام ، خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب کردند. از مجموع این 42 چهره داوطلب، اصولگرایان با سهم 22 نفری‌شان بیشترین تعداد ثبت‌نام کننده را به خود اختصاص دادند، اصلاح‌طلبان با 13 نامزد در رتبه دوم ایستادند و 6 چهره نیز از میان اعتدالگرایان برای کاندیداتوری ثبت‌نام کردند. از میان این داوطلبان شناخته شده 9 داوطلب در زمره وزرا و نزدیکان دولت نهم و دهم بوده‌اند و 5 داوطلب نیز مشخصاً سابقه نظامی دارند. همچنین با وجود آنکه سخنگوی شورای نگهبان ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری را بلامانع دانسته بود و تشکل‌های ائتلافی اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز از کاندیداتوری زنان استقبال کرده بودند از میان 43 کاندیدای شاخص تنها یک زن نام‌آشنا اقدام به ثبت‌نام کرد، زهرا شجاعی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که هدف اصلی حضورش را تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال سیاسی» اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور شامگاه روز شنبه و پس از پایان مهلت ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با حضور در یک برنامه تلویزیونی آمار نهایی ثبت‌نام شوندگان را اعلام کرد. او با بیان اینکه در این دوره تقریباً همه جریان‌های سیاسی ثبت‌نام کردند، گفت: از جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب و جریان اعتدال و مستقل افرادی آمدند و توزیع نسبی از همه علایق و سلایق سیاسی خود را عرضه کردند که باید در مراحل بعدی شرایط نوعی صورت بگیرد که همه این گروه‌های سیاسی نمایندگان خود را داشته باشند».
بر‌اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور ۵۹۲ نفر با حضور در وزارت کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند که از این تعداد ۴۰ نفر زن بودند و ۵۵۲ نفر مرد بودند. به این ترتیب ۹۳ درصد داوطلبان مرد و تنها 7 درصد زن هستند؛ آماری که نسبت به دوره گذشته که این نسبت ۹۲ به ۸ درصد بود تغییر چندانی نکرده است. عرف درباره تحصیلات و مدارک تحصیلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: «به لحاظ تحصیلات ۲۷۲ نفر دارای مدرک کارشناسی و کمتر بودند و 223 نفر کارشناسی ارشد و 97 نفر نیز دارای مدرک دکترا بودند.»
او درباره توزیع سنی داوطلبان نیز گفت: به لحاظ سن ۸۹ نفر زیر ۴۰ سال بودند و ۴۰ تا ۷۵ سال ۴۹۵ نفر بودند و ۷۵ سال به بالا هم هشت نفر بودند. ۳۶ درصد از داوطلبان امسال سابقه ایثارگری دارند و 8 درصد نیز در زمره کسانی هستند که ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندیدا بوده‌اند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با مقایسه آمار ثبت‌نام‌های این دوره با دوره‌های قبل با یادآوری اینکه «در دوره دوازدهم ۱۶۳۶ نفر و در دوره یازدهم ۶۸۶ نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شدند»، گفت: «در این دوره به نظر یک فضای عقلانیتی ایجاد شد و تأکیدی که نسبت به ماده ۳۵ با استناد به اصل ۱۱۵ قانون اساسی صورت گرفت، شرایط کسانی را که می‌خواهند مراجعه کنند ، روشن‌تر کرد».
معاون سیاسی وزیر کشور سپس با اشاره به روند تحویل مدارک ثبت‌نام کنندگان به شورای نگهبان برای انجام مرحله احراز صلاحیت آنها از سوی این شورا گفت: «شورای نگهبان از روز یکشنبه بر‌اساس چارچوب‌ها و مصوبات خود عمل خواهد کرد. ما همه مدارکی را که این پنج روز جمع کردیم تقدیم شورای نگهبان می‌کنیم. شورای نگهبان هم بررسی‌ها را آغاز می‌کند و دو فرصت پنج روزه دارند و در پایان ۱۰ روز شورای نگهبان افرادی را که صلاحیت آنها احراز شده، اعلام می‌کند». بر این اساس بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان از روز 26 اردیبهشت آغاز می‌شود و ۶ خرداد اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌شود. بر‌اساس تقویم انتخابات، نامزدهای نهایی از ۷ خرداد به مدت ۲۰ روز فرصت تبلیغات‌ دارند و ۲۶ خرداد پایان مهلت تبلیغات است.
رئیس ستاد انتخابات کشور تأکید کرد که در این دوره به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا محدودیت‌هایی در روند تبلیغات وجود دارد و پروتکل‌های بهداشتی خاصی در حال تنظیم است و بر این اساس این دوره تجمع‌های تبلیغاتی مانند ادوار گذشته وجود نخواهد داشت.
عرف تأکید کرد: بر اساس شرایط کرونایی امسال از رسانه تلویزیونی در استان‌ها استفاده می‌شود. به لحاظ داشتن خلأ قانونی که وجود دارد هرگونه تبلیغات داوطلبان پیش از اعلام صلاحیت‌ها از طرف شورای نگهبان خلاف قانون است.
در انتخابات پیش رو پنجاه و نه میلیون و سیصد و ده هزار و سیصد و هفت نفر، واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند که یک میلیون و سیصد و نود و دو هزار و صد و چهل و هشت نفر آنها رأی اولی هستند.
دیروز و در شرایطی که برخی رسانه‌ها مدعی بررسی نشدن مدارک ثبت نامی برخی نامزدها شده بودند، مشاور وزیر کشور از ارسال مدارک همه ثبت نام کنندگان به شورای نگهبان خبر داد تا نشان دهد که این وزارتخانه دستور رئیس جمهوری را اجرا کرده است. روح‌الله جمعه‌ای در توئیتر خود نوشت: مدارک تمام داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرده بودند به طور کامل به شورای نگهبان تحویل داده شده است.

شروع بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم دیروز در گفت‌و‌گو با یک برنامه رادیویی گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، به عنوان گام اول، راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود. تعداد کسانی که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲ نفر بوده‌اند و طبیعتاً شورای نگهبان صلاحیت کسانی را که شرایط اعلام شده داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد.
وی با بیان اینکه فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها، ۵ روز است اما این بازه قابل تمدید به ۱۰ روز هم است، گفت: بررسی صلاحیت‌ها از روز یکشنبه در شورای نگهبان آغاز شد، البته طبق قانون اگر این ۵ روز کافی نبود، ما می‌توانیم این فرصت را ۵ روز دیگر تمدید کنیم ولی نهایتاً ۱۰ روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گوی دیگری تأکید کرد که مبنای ما برای بررسی صلاحیت‌ها، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است. کدخدایی درباره ملاک احراز صلاحیت داوطلبان گفت: ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و با توجه به ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان، ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است.
او با اشاره به فرصت قانونی بررسی صلاحیت‌ها، تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در پنج روز اول نتایج بررسی‌ها را اعلام کنیم.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7629/1/577131/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها