خشم جهان از کشتار غیرنظامیان فلسطینی


زهره صفاری/ هفتمین روز از بمباران هوایی و حملات زمینی ارتش صهیونیستی به غزه، در شدیدترین درگیری‌های هفت سال اخیر سرزمین‌های اشغالی، شمار شهدای فلسطینی را به دست‌کم 181 نفر از جمله 52 کودک رساند و هزاران نفر نیز آواره و مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، در بمباران بامداد دیروز نوار غزه که در مدت یک ساعت بیش از صد حمله از سوی اسرائیل صورت گرفت، دست‌کم 26 فلسطینی جان باختند و دو خانه مسکونی به طور کامل تخریب شد. همچنین به گزارش العالم ارتش صهیونیستی خانه یکی از رهبران حماس را نیز هدف قرار داده است.  اما بامداد یکشنبه برای ساکنان تل‌آویو و شهرهای اطراف آن نیز آرام نبود و گردان‌های عزالدین قسام پس از اعلام دو ساعت مهلت به صهیونیست‌ها برای خروج از پناهگاه‌هایشان، تل‌آویو را زیر آتش موشک‌ها قرار دادند. بنا به اعلام سخنگوی ارتش اسرائیل، تا صبح یکشنبه پرتاب حدود 120 موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی رصد شده است. همچنین موشک‌های مقاومت شهرهای ریشون، لتسیون، غان یافنیه و اسدود را نیز هدف قرار دادند. در میان این حملات گسترده گرچه مقامات ارشد ارتش اسرائیل خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند، اما «بنیامین نتانیاهو» که حمایت امریکا و چندین کشور غربی را هنوز از دست نداده، به ادامه حملات به غزه و جنبش مقاومت تأکید کرد و از شهرک‌نشینان خواست پناهگاه‌ها را ترک نکنند.«بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل نیز اعلام کرد این رژیم قصدی برای پایان عملیات نظامی علیه نوار غزه ندارد. این در حالی است که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق اسرائیل با انتقاد از سیاست نتانیاهو در حمله به غزه، به عجز این رژیم در قبال مقاومت اعتراف کرد. «الیوم السابع» به نقل از «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب نیز نوشت؛ تجاوزات به غزه و قدس، اشغالگران را در سطح جهان رسوا کرده است. وی بر توقف هر چه سریع‌تر حملات به غیرنظامیان فلسطینی نیز تأکید کرد.
 خروش مردمی علیه اسرائیل
فضای داخلی امریکا برخلاف کاخ سفید علیه اسرائیل ملتهب شده است. به طوری که به رغم موضع دولت بایدن و پشتیبانی صریح وزیر دفاع امریکا از اقدامات اسرائیل، صدها امریکایی در حمایت از مظلومیت مردم فلسطین در ایالات مختلف به خیابان‌ها آمدند.  همزمان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نیز در نخستین تماس تلفنی «جو بایدن» خواستار مداخله امریکا در بحران فلسطین شد.  از سوی دیگر کشتار غیرنظامیان فلسطینی سکوت کشورهای عربی و اسلامی را نیز شکست و دیروز به دعوت عربستان، وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نشستی مجازی درباره فلسطین برگزار کردند. ساعاتی بعد نیز پرونده تحولات اراضی اشغالی در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش ایرنا، در حالی که چینی‌ها، امریکا را مسئول کارشکنی در حل مسالمت‌آمیز بحران فلسطین در شورای امنیت می‌دانند، روسیه نیز مانند مصر، تونس، قطر، ترکیه و... برای حل مناقشه فلسطین وارد میدان شده و رئیس امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه پیشنهاد برگزاری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین در مسکو را مطرح کرد. در همین حال به رغم حمایت ظالمانه دولتمردان اروپایی از جنایات اسرائیل، برای چندمین روز پیاپی ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه، سوئد، نروژ، یونان، انگلیس، آلمان، بلژیک، اسپانیا، دانمارک و دیگر نقاط جهان مانند کانادا، شیلی، لبنان، ونزوئلا، کوبا و... با برافراشتن پرچم فلسطین، جنایات اسرائیل را محکوم کردند. در همین حال «میشله باشلت»، کمیسیونر ارشد امور حقوق بشر سازمان ملل نیز خواستار کاهش تنش‌ها و احترام طرفین به قوانین بین‌الملل شد. به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، «ژولیت توما» سخنگوی یونیسف نیز شهادت کودکان فلسطینی در نوار غزه را تشدید خطرناک خشونت و فاجعه عنوان کرد.

مهلت 10 دقیقه‌ای اسرائیل به خبرنگاران

حمله رژیم صهیونیستی به مقر شبکه‌های خبری بین‌المللی در برج الجلای غزه، با واکنش سازمان ملل و محکومیت‌های جهانی روبه‌رو شد. به‌گزارش الجزیره، هنوز میزان خسارات وارد شده به این برج 11 طبقه‌ای مشخص نشده اما خبرنگاران حاضر در صحنه معتقدند اسرائیلی‌ها تنها 10 دقیقه به آنها زمان خروج دادند.
«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل حمله به دفاتر رسانه‌ای را نقض قوانین بین‌المللی عنوان کرد. به نوشته ایسنا، «رشیده طلیب»، نماینده فلسطینی کنگره امریکا نیز اعلام کرد:«اسرائیل برای پنهان کردن جرایمش در جهان، رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهد».  در حالی‌که برخی رسانه‌های عربستانی همسو با «اسرائیل مانند العربیه و الحدث که با وارونه نمایی حقیقت جای جلاد و قربانی را تغییر داده‌اند پرقدرت‌تر از قبل نیز فعالیت می‌کنند. پس از این حمله سندیکای روزنامه نگاران جهان، انجمن اهل قلم امریکا و کشورهایی مانند نروژ، ترکیه، روسیه و... این جنایت را محکوم کردند. «گری پرویت» رئیس و مدیر «آسوشیتدپرس» گفت: «ما از این اقدام اسرائیل متعجبیم چون آنها می‌دانستند رسانه‌ها در این برج مسکونی دفتر دارند.» شبکه الجزیره نیز بمباران دفتر خود را محکوم و خواستار حمایت جامعه بین‌الملل از خبرنگاران و اصحاب رسانه شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7629/1/577132/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها