رئیس کمیته همکاری اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی در گفت‌وگو با «ایران»:

عروسک ها به یاری آسیب دیدگان کرونا می آیند


محسن  بوالحسنی
خبرنگار ‌
یونیما UNIMA (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) یک تشکیلات جهانی است که از سال 1929 توسط جمعی از هنرمندان نمایش عروسکی و به قصد ارتقای نمایش عروسکی تأسیس شد و با هدف شناساندن نمایش عروسکی و پیشرفت و ارتقای این هنر در جهان و کمک به آموزش و رشد نمایشگران عروسکی و اتحاد و ارتباط و دوستی میان آنها شکل گرفته و تا امروز به کار خود ادامه داده است. یکی از اهداف اتحادیه یونیما ایجاد و توسعه صلح بواسطه عروسک‌هاست و به هیچ وجه نهادی سیاسی نیست. نماینده و در واقع شاخه این اتحادیه در هر کشور، «مرکز ملی» نامیده می‌شود. «مرکز ملی» ایران هم سال 1368 و به همت بهروز غریب‌پور تأسیس شد و «مبارک یونیما» نام گرفت. گرچه پیش از آن جواد ذوالفقاری به شکل فردی و کانون پرورش فکری در شکل یک مؤسسه، به شکل جداگانه به عضویت یونیمای جهانی درآمده بودند. تمام نمایشگران عروسکی و دوستداران نمایش عروسکی می‌توانند به عضویت یونیما (مرکز ملی کشور خود) درآیند. سال 1390، مبارک یونیما به‌عنوان یک «NGO» به تصویب مجلس رسید و ردیف بودجه‌ای برای پرداخت حق عضویت مبارک یونیما به یونیمای بین‌المللی در نظر گرفته شد و البته این ردیف بودجه به گفته چهره‌های حاضر در هیأت مدیریه یونیما، هر یک سال یا دو سال بسختی در دسترس قرار می‌گیرد. نکته دیگر آنکه در تشکیلات یونیما هر چهار سال یک بار کنگره و هر دو سال یک بار نشست (مجمع عمومی) برگزار می‌شود و در این گردهمایی‌ها گزارش فعالیت‌های هیأت‌ مدیره، کمیسیون‌ها و مراکز ملی ارائه می‌شود. راجع به مسائل روز صحبت شده و اگر لزومی دیده شود به رأی گذاشته می‌شود. در کنگره نیز، انتخابات کمیته اجرایی برگزار می‌شود تا هیأت مدیره یونیما برای چهار سال آینده انتخاب شوند. هیأت اجرایی یونیما 16 نفر هستند که هر کدام ریاست کمیسیونی را نیز برعهده خواهند داشت. در این کنگره که همزمان با برگزاری انتخابات کنگره جهانی اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی (یونیما) ۲۰۲۱ و به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شد اردشیر صالح‌پور رئیس «مبارک یونیما»ی ایران و سلما محسنی اردهالی مدیر بخش بین‌الملل مبارک یونیما به‌عنوان نمایندگان ایران حضور داشتند و در نهایت محسنی هنرمند نمایش عروسکی ایران به‌عنوان رئیس کمیته همکاری این اتحادیه انتخاب شد.
 کمک به نمایشگران عروسکی
سلما محسنی درباره روند انتخابش به‌عنوان رئیس کمیته همکاری این اتحادیه، درباره انتخابات این دوره به «ایران» می‌گوید: «من برای هدایت کمیسیون «همکاری» داوطلب شدم و این پیشنهاد از طرف کنگره پذیرفته شد. این کمیسیون وظیفه کمک به نمایشگران عروسکی در سراسر جهان را برعهده دارد و با تمام کمیسیون‌ها بویژه کمیسیون‌های جغرافیایی (آسیاپاسیفیک، آفریقا، امریکا، اروپا) و کمیسیون روابط عمومی ارتباط نزدیک خواهد داشت.» محسنی درباره نقش این اتحادیه و عملکردش در دوران کرونا نیز می‌گوید: «نکته اینجاست که در دوره گذشته کمیسیون همکاری، با کمک پلتفرم‌های جذب سرمایه، منابع مالی قابل توجهی را برای کمک به نمایشگران عروسکی در وضعیت همه‌گیری جهانی کرونا جمع‌آوری کرد و به شکل کمک مالی یا منابع غذایی به دست آنها رساند که این روند می‌تواند ادامه یابد چرا که همه‌گیری کرونا و انواع و اقسام شرایط جنگی و بلایای طبیعی در کمین هستند و البته پروژه‌های جدیدی نه تنها به لحاظ مالی، بلکه به لحاظ آموزشی و.... نیز تعریف شده و می‌شود که در وب سایت یونیما اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
کودکان در دنیای پس از کرونا
این هنرمند عروسکی از دغدغه‌های شخصی این روزهایش درباره کودکانی که مهم‌ترین مخاطبان عروسک‌ها هستند هم می‌گوید: «دوران پاندمی ویروس کرونا که بیش از یک سال است بر زندگی تمام انسا‌ن‌ها تأثیر گذاشته، کماکان ادامه دارد. شاید وظیفه ما به‌عنوان نمایشگران عروسکی، حمایت از یکدیگر، در هرکجای دنیا و همچنین حمایت از مخاطبان‌مان است. مخاطبانی که می‌توانند از هر قشر و سنی باشند. مخاطبانی که مدت‌هاست پا به سالن‌های تاریک تئاتر نگذاشته‌اند و اجرایی از نزدیک شگفت‌زده‌شان نکرده است. مخاطبان کودک، شاید عمیق‌ترین و نادیدنی‌ترین آسیب را دیده باشند... در خانه ماندن، دوری از دوستان و مدرسه و دور شدن از تفریحات همیشگی... و تغییر در شکل و شیوه کار کردنِ والدین... حال اضافه کنید کودکانی که باید در شرایط همه‌گیری به‌دلیل بیماری خاص خود در بیمارستان بستری باشند، یا کودکان کار را که کماکان در مترو و اتوبوس‌ها مشغول کار هستند و... به گمان من، فقط باید به هر شکلی چه در دنیای مجازی و چه حقیقی، این مخاطبان را دریابیم و حمایت کنیم تا همه با هم این دوران را در سلامت روان پشت سر بگذاریم.» به توضیحاتی که درباره یونیما آمد باید این نکته را هم اضافه کرد که چندی پیش انتخابات هیأت مدیره جدید یونیما برای چهار سال آینده انجام گرفت و در نهایت کارن اسمیت از ایالات متحده به‌عنوان رئیس و دیمیتری جاگینیو از بلژیک به‌عنوان دبیرکل یونیما برگزیده شدند. پس از بهروز غریب‌پور و حمیدرضا اردلان، سلما محسنی سومین ایرانی در هیأت اجرایی یونیمای جهانی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7629/1/577133/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها