نرخ تورم اردیبهشت ماه اعلام شد

تورم خوراکی کماکان پیشتاز است


گروه اقتصادی: نرخ تورم سالانه کشور، براساس گزارش مرکز آمار ایران، در اردیبهشت به 41 درصد رسید. این نرخ نسبت به ماه قبل 2.1 درصد افزایش داشته است.
بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه اردیبهشت 1400 برای خانوارهای کشور به 41.0 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل،  2.1واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
هرچند که نرخ تورم سالانه افزایش داشته است اما آمارها نشان می‌دهند که نرخ تورم نقطه به نقطه - یعنی درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل - کاهش داشته است. بنا بر این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه 1400 به عدد 46.9 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 46.9 درصد بیشتر از اردیبهشت 1399 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه 1400 در مقایسه با ماه قبل 2.6 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش 2.0 واحد درصدی به 61.1 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش 2.7 واحد درصدی به 40.3 درصد رسیده است. در خصوص نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری این گزارش حاکی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری در اردیبهشت ماه 46.1 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.7 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 51.0درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.0 واحد درصد کاهش داشته است.
کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
از سوی دیگر نرخ تورم ماهانه، یعنی درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل، در اردیبهشت ماه هم کاهش محسوسی داشته است. نرخ تورم ماهانه اردیبهشت 1400 به 0.7 درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، 2.0 واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 0.8- درصد و 1.6 درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 0.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.9 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 0.7 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.3 واحد درصد کاهش داشته است.
اما مهم برای خانوارها و تحقیقات علمی نرخ تورم سالانه است که بنا بر گزارش مرکز آمار ایران افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه 1400 برای خانوارهای کشور به 41.0 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 2.1 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 40.5 درصد و 43.2 درصد است که برای خانوارهای شهری 1.9 واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی 2.6 واحد درصد افزایش داشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7634/7/577638/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها