از جشنواره‌های موسیقی ایران چه خبر!


فرهنگی/ دو ماه ازسال 1400 می‌گذرد و برگزارکنندگان بزرگترین جشنواره‌های موسیقی ایران درنظر دارند ازهمان ابتدای سال برنامه‌ریزی‌های خود را برای مهم‌ترین رویداد‌های موسیقی ایران چون جشنواره فجر، نواحی و جوان اعلام کنند و فراخوان‌های هر یک درحال انتشاراست.این درحالی است که سال گذشته کرونا موجب شد بررسی‌های مختلفی برای نوع برگزاری جشنواره‌ها (به‌صورت آنلاین یا حضوری)طراحی شود.
پیشنهاد برگزاری جشنوار موسیقی نواحی در کرمان به مدت سه سال
اما در دومین جلسه ستاد اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که روز گذشته با حضورمحمد اللهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی، علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و وحید محمدی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، سورج یاسایی مسئول انجمن موسیقی کرمان و سلطانی رئیس گروه هنری اداره کل ارشاد کرمان به‌صورت مجازی برگزار شد، صحبت از پیش‌نویس تفاهمنامه بین استاندار استان کرمان و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به گفته وحید محمدی در این تفاهمنامه پیشنهاد برگزاری جشنوار موسیقی نواحی در استان کرمان به مدت سه سال مطرح شده است.
محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره نیز فراخوانی را که در شورای سیاستگذاری نهایی شده است قرائت کرد که در این فراخوان زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی مصادف با هفته وحدت سال‌جاری پیش‌بینی شده است. تم اصلی این دوره از جشنواره نیز به منظور جذب‌ حداکثری هنرمندان شاخص این حوزه، «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی» در نظر گرفته شد.
به گفته مرآتی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در ۲ بخش اجرای صحنه‌ای و مقالات پژوهشی برگزار می‌شود. این جشنواره ژانرمحور نیست و امکان حضور برای همه انواع موسیقی‌های آوازی و‌سازی شاخص را فراهم می‌آورد. مهلت ارسال آثار هم تا ۱۵ شهریورماه پیش‌بینی شده است.
 انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
از سوی دیگر فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با اضافه شدن بخش آهنگسازی، در بخش‌های موسیقی نواحی ایران، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک منتشر شد.این دوره به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی کشور به‌صورت مجازی و در چهار بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، «موسیقی نواحی ایران» و «آهنگسازی» برگزار می‌شود.
طبق این فراخوان در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویولن، ویولنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت.
امسال، بخش آهنگسازی با امکان استفاده از سازهای دستگاهی، نواحی و کلاسیک در قالب‌های دوئت، تریو و کوارتت به پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه شده است، طوری که متقاضیان با در نظر گرفتن سقف سنی ۲۹ سال می‌توانند در این بخش شرکت کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7634/15/577676/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها