شهروند مجـــازی


یگانه خدامی

#قطع_برق

چند روزی است بسیاری از شهرهای ایران با قطعی برق مواجه می‌شوند. امروز این اتفاق در بسیاری از مناطق تهران افتاد و اهالی شهرهای دیگر هم از اینکه برق قطع شده در شبکه‌های اجتماعی می‌نوشتند. همه کاربران به این قطع شدن برق بدون اعلام قبلی معترض هستند و به مشکلات ناشی از آن اشاره می‌کنند. بخصوص با توجه به فصل امتحانات در حالی که آموزش‌ها و امتحانات آنلاین است: «جدول قطع برق منتشر کنید که اینجوری از کار و زندگی نمونیم.»، «‏اینجور که از توئیتها برمیاد فقط برق ما قطع نیست، برق کل تهران قطعه»، «‏همیشه برق واسه یک ربع نیم ساعت میرفت الان یک ساعت شد»، «حالا که بنا بر بی‌برقی هست؛ حداقل یک جدول بدید تکلیفمون رو بدونیم؛ نه اینکه یک روز ۹ و یک روز ۱۱ و یک روز ۳برق بره؛ ممکنه یک بدبختی تو آسانسور باشه یا... خدایی نکرده حمل بر اعتراض به رفتن برق نشه این که تقصیر خودمونه؛ فقط یکم زندگیمون مثل مال شما با برنامه بشه؛همین»، «‏اگه ذره‌ای به مردم احترام میذاشتید حداقل برنامه ‎قطع برق رو اعلام می‌کردید. هزار و یک جور کار و برنامه مبتنی بر برق وجود داره که با این قطع بی‌خبر و یهویی باعث متضرر شدن مردم می‌شید»، «‏ارزش و جایگاه واقعیمون رو می‌تونیم تو همین ماجرای ‎قطع برق ببینیم. بدون اینکه از قبل اطلاع بدن و بدون اینکه بعدش توضیح بدن و عذرخواهی کنن برق رو قطع می‌کنن. گویا این وسط تنها چیزی که ارزش نداره کلاس‌ها و امتحانات آنلاین و کسب و کار مردمه.»، «‏اومدم خونه مامانم از ۸/۵ صبح برق قطع شده. دخترم زنگ زده می‌گه مامان بدو برام اینترنت بگیر امتحان دارم، برق رفت. چه خبرتونه واقعاً؟ هنوز تابستون نشده‌ها»، «صبح کار بانکی داشتیم برق رفت و معطل شدیم و تا برسیم به‌جایی که باید بعد از بانک میومدیم، دیر شده بود. کار افتاد به فردا»، «‏از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ برق نداشتیم. بدون اینکه اطلاع بدن برق قطع میکنن. لوازم برقی خونه صدمه میبینه؛ گرما اذیت میکنه.»، «درست توی ایام امتحانای مجازی، بساط قطعی برق دارن، اونم بدون برنامه و اعلام قبلی. کارای این همه دانش‌آموز و معلم رو براحتی می‌ریزن به هم.»، «‏یک ماه مانده به فصل تابستان، قطعی‌های گسترده برق در اکثر نقاط ایران شروع شد»، «اگه میخواین برق رو قطع کنید حداقل یه جدول قطعی برق مناطق رو بدید تا حواسمون باشه قبلش گوشیمونو شارژ کنیم. بدون برق و بدون شارژ چکار کنیم؟»، «‏ایران بعد از روسیه دومین منابع گازی جهان رو داره، با توجه به این که مقداری هم برق صادر می‌کنیم احتمالاً تولیدمون باید بیش از مصرفمون باشه (تا سال ۹۶ که این طور بوده). دقیقاً این برق و گازمون چی می‌شه پس؟ ‏نمی‌شه که با بیشترین منابع گازی جهان زمستون مازوت بسوزونیم و قطع برق داشته باشیم، تابستون هم مازوت نسوزونیم و قطع برق داشته باشیم.»، «‏خب تکلیف ما که با قطع شدن برق پمپ آب ساختمونمون قطع میشه چیه؟ هم برق قطع شده هم آب»، «‏چیزی که می‌ترسیدم اتفاق افتاد. وسط امتحان برق رفت.»، «‏برق قطعه، آنتنم هم در رفت و آمده. خدا رو شکر قرن ۲۱ ایم و عصر ارتباطات.»

روز بد بورس

بازار بورس دیروز افت زیادی داشت و اثرات این افت را در نوشته‌های کاربرانی که در این بازار فعال هستند می‌دیدیم. بسیاری از آنها از دلایل این کاهش می‌نوشتند و آن را با بازار رمزارزها مقایسه می‌کردند: «‏بورس در تعقیب رمزارز»، «‏ناامید نباشید کمی دیگه تحمل کنیم شاخص زیر یک میلیون می‌رسه. ما می‌توانیم.»، «‏خودرو 800 تومنی رسیده به 174 تومن. این سقوط ‎بورس تهران رو حقیقتاً باید در تاریخ بازارهای مالی دنیا ثبت کنن»، «‏خیلی‌ها میگفتن خرداد ماه به خاطر انتخابات وضعیت ‎بورس بهتر میشه. نمی‌دونستن قراره در اولین روز خرداد، شاخص کف قبلی رو بشکنه»، «‏خرداد پر حادثه با رنگ نگرفتن دیوارها و بورس خونین آغاز به‌کار کرد. خدا رحم کنه!»، «‏پس‌انداز میلیون‌ها ایرانی از بین رفت. نوسان در بورس است اما ریزش
 ۷۰ درصدی ارزش یک سهام در کل دنیا و طول تاریخ بی‌سابقه است»، ‏اولین تجربه بازگشایی سهم بدون دامنه نوسان رو تجربه کردم و الان احساس میکنم در حال فروپاشی هستم از استرسش»، «‏خدا به سهامداران بازار ‎بورس امروز رحم کنه فجیع سقوط کرده.»، «‏احتمالاً اگر جنگ شده بود بازم وضع بورس اینجوری نمی‌شد»، «‏نزدیک به ۴۰میلیون کد بورسی یعنی نزدیک به ۴۰میلیون ایرانی سرمایه‌ خود را وارد بورس کردن و دوسوم سرمایه خود را از دست دادند»، «‏افرادی که از ریزش بازار بورس ناراحتن دو دسته هستن: ۱. اولین ریزش رو تجربه میکنن ۲. پول با کیفیت آوردن (فروش ملک یا پس‌انداز خاص) وگرنه اونایی که یه ریزش تجربه کردن اصلاً ناراحت نیستن. توی ریزش سال ۸۵ سه سال بازار همینطوری بود.»، «‏۹۷۰ میلیارد تومان خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز»، «‏من، دوستانم، اقوام و تمام آشنایانم هر روز در حال از دست دادن پولامون توی بورس هستیم و داریم می‌بینیم که تمام زحمت‌های چندین و چند ساله ما داره جلوی چشمانمون آب میشه.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7634/16/577687/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها