یادآوری ظریف به آنتونی بلینکن:

لغو تحریم‌های دوران ترامپ یک وظیفه قانونی است


وزیر خارجه ایران به همتای امریکایی خود یادآوری کرد که لغو تحریم‌های امریکا وظیفه اخلاقی و قانونی امریکا است و نباید از آن به‌عنوان اهرم مذاکره استفاده کرد. این اظهارات محمدجواد ظریف در واکنش به ادعای «آنتونی بلینکن» بود که در مصاحبه‌ با شبکه «ای‌بی‌سی» مدعی شده است هنوز نشانه‌ای از سوی ایران مبنی بر بازگشت به تعهدات برجامی اش مشاهده نشده است. «بلینکن» با اشاره به اینکه خیلی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران درحال حاضر و در طول چهار سال گذشته ذیل فشار حداکثری دولت قبلی پیش می‌روند، این را هم گفت که بدون شک فشار حداکثری نتیجه‌ای را که به‌دنبال آن بودیم - که توقف تمامی این فعالیت‌ها است - به ارمغان نیاورد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به این اظهارات بلینکن در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، گفت: «آنتونی بلینکن! لغو تحریم‌های دوران ترامپ یک وظیفه قانونی است و یک اهرم مذاکره نیست». او سپس با انتقاد از تحریم‌های ترامپ علیه ایران ادامه داد: «به کار ترامپ نیامد- به کار شما هم نمی‌آید میلیاردها دلار از پول مردم ایران که بواسطه قلدری ایالات متحده در خارج از کشور مسدود شده را آزاد کنید.» ظریف سپس در پایان توئیت خود گفت: «تاریخ انقضای میراث ترامپ گذشته است. (جو بایدن) رئیس‌جمهوری امریکا! آن را رها کن.»
عراقچی: امریکا در حال حرکت به سمت برداشتن تحریم‌های کامل است         
سیدعباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین هم در توئیتی در پاسخ به وزیر امور خارجه امریکا نوشت: «اصول یکی است: امریکا به‌عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم‌های خود را بردارد. پس از راستی‌آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت. او اضافه کرد: آیا امریکا آماده است؟»
عراقچی همچنین در گفت‌وگو با پرس تی وی اعلام کرد که تا وقتی امریکا تمام تحریم‌های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بویژه در حوزه غنی‌سازی نه متوقف می‌شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: نشانه‌هایی بروز کرده است که امریکایی‌ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم‌های کامل هستند؛ ولی ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع‌بندی نرسیده است. عراقچی افزود: تصور می‌کنم که ما مسیر طولانی‌تری را در پیش داریم؛ اگرچه که حرکت ما حرکت رو به جلوست و فضای مذاکرات فضای سازنده ای است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7636/1/577833/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها