اصابت بیش از 3000 بمب و راکت و موشک به دزفول


محمدعلی سخاوت
می‌دانیم که در تاریخ جنگ دو عملیات بزرگ و سرنوشت‌ ساز توسط رزمندگان اسلام علیه متجاوزان بعثی انجام گرفت به‌نام‌های فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس، بدون تردید این دو عملیات گسترده و سرنوشت‌ ساز، ورق جنگ و تاریخ دفاع مقدس را به نفع ایران اسلامی برگرداند.
شگفت انگیز‌تر آن بود که این دو عملیات وسیع که هنوز هم بسیاری از ناگفته‌ها را دارند و به آنها پرداخته نشده است با فاصله کوتاه زمانی از هم به وقوع پیوسته و رزمندگان غیور اسلام اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی افتخار‌ها آفریده و هزاران کیلومتر مربع از خاک عزیز کشورمان را از دست متجاوزان بعثی خارج و هزاران نفر از اشغالگران وطن اسلامی را به اسارت گرفته یا به درک واصل کردند و بسیاری از ادوات جنگی آنها به غنیمت گرفته   یا منهدم شد در نهایت در «سوم خرداد سال ۶۱» با آزادسازی شهر خرمشهر این عملیات‌ها به پایان رسید و سوم خرداد روز فتح خرمشهر «روز مقاومت ایثار و پیروزی» ثبت تاریخی شد و در تقویم‌های سالانه کشورمان، ماندگار شد.
«روز چهارم خرداد» نیز روز ماندگار دیگری است که به‌نام «روز مقاومت و پایداری روز دزفول» در روزنگار کشورمان ثبت شده است.
«اما چرا ۴ خرداد و چرا روز دزفول؟!» اگر حس کنجکاوی شما تحریک شده و می‌خواهید بدانید چرا؟! باید به آن روزهای حماسه ساز برگردیم و به حماسه سازان دفاع مقدس به ایام سخت و دشوار و به مردان ، زنان ، نوجوانان ،جوانان ، میانسالان ، پیرمردان ، پیرزنان و... که چگونه در برابر دشمن تا بن دندان مسلح که حمایت جهانی را پشت سر خود داشت، ایستادگی کردند و حماسه‌های شگرف آفریدند و اسوه و اسطوره مقاومت و پایداری شدند.
هم آن روز معلوم بود و هم امروز و دیگر زاویه پنهانی نمانده است که جنگ توسط جبهه استکبار جهانی و به نمایندگی عراق در ۳۱ شهریور سال ۵۹ در حالی بر ایران اسلامی تحمیل شد که کشورمان، هنوز درگیر سر و سامان دادن به خرابی‌های ناشی از انقلاب و ویرانگری‌های نظام شاهنشاهی و در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی بود که بخش عمده آنها از رژیم سابق به ارث رسیده بود و بخش دیگری هم زاییده همان دشمنان و دنباله‌های داخلی آنها بود که از این انقلاب آسیب دیده و منافعشان به خطر افتاده بود، مانند کودتا، ترور، تحریک قومیت‌ها برای جدایی از مام میهن در کردستان، خوزستان، ترکمن و جاهای دیگر، همچنین ظهور گروه‌هایی که مانند قارچ از زمین سر بر آورده بودند و نوعاً هم با سلاح‌هایی که از پادگان‌ها و مراکز دیگر نظامی و انتظامی به سرقت برده بودند، مسلحانه در برابر نظام نوپای اسلامی صف کشیده بودند و از هرگونه خسارت زدن و خیانت دریغی نداشتند، مراجعه‌ای به تاریخ، همه اینها را به وضوح به شما نشان می‌دهد.
از جنبه‌های دیگر، باید حقاً و انصافاً به پایبندی، از خود گذشتگی و ایثار و فداکاری و دلسوزی اقشار مختلف مردم که به‌صورت یکپارچه تحت لوای ولایت و اوامر رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه در هر نقطه کشور به‌صورت خودجوش و دین مدارانه در حال رتق و فتق امور و دفع شرور بودند هم باید اشاره کرد که اگر این پایمردی‌ها و ایثارگری‌ها و حضور فعال نبود، شاید به جرأت بتوان ادعا کرد، که این انقلاب اسلامی هم به تاریخ می‌پیوست و امروز هم مانند قیام مشروطه و دیگر قیام‌ها شاید ذکری از آن، در اذهان مردم، آن هم به‌صورت تحریف شده نبود و اصلاً تحت عنوان «یک اشتباه تاریخی» ثبت شده بود. جنگ تحمیلی را هم می‌توان یکی از هزاران توطئه‌ای دانست که به قصد براندازی این نظام نوپا و اقدامی تمام کننده دانست، اما هنگامی که جنگ آغاز شد از گوشه گوشه کشوراسلامی، غیورمردان، شیر زنان، جوانان، نوجوانان و... همه با هم با حضور یا همراهی کردن همسران و فرزندان خود به دفاع برخاسته تا این شر بزرگ را دفع کنند و در این خصوص هم چه حماسه‌ها آفریده و در تاریخ به ثبت رساندند که شایسته است کتاب‌ها در مورد آنها نوشته شود تا همه بدانند مردم این کشور در شرایط مختلف چگونه پای انقلاب و نظام کشور اسلامی خود ایستاده و افتخار‌ها آفریدند.
مردم شهرستان دزفول نمونه‌ای از این مقاومت جانانه و ایثارگری شجاعانه هستند؛ شهری که در طول هشت سال دفاع مقدس با تمام وجود در برابر متجاوزان ایستاد، ۲۵۰۰ گلوله توپ ،۳۳۱ راکت هواپیما، ۱۷۶ فروند موشک در سایزهای ۶ و ۹ و ۱۲ متری را بر پیکر خود تحمل کرد. ۲۶۰۰ شهید، ۴ هزار جانباز و ۵۰۰ آزاده تقدیم ساحت قدس این انقلاب شکوهمند اسلامی نمود و هزاران(۱۹۰۰۰) باب منزل مسکونی و مغازه از مردمش تخریب شد و فرزندانش هم پیوسته در صحنه‌های دفاع مقدس از سطح بالای فرماندهی تا رزمندگان تک ور حضور داشتند، دزفول و دزفولی‌ها ایستادند، امتحان دادند و سربلند از آزمون بیرون آمدند و بالاخره در تاریخ ۴ خرداد سال ۶۶ توسط دولت وقت جمهوری اسلامی مفتخر به دریافت لوح «شهر نمونه جنگ و پایتخت مقاومت» گردیدند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7636/10/577886/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها