قالیباف رئیس مجلس ماند


گروه سیاسی / محمدباقر قالیباف با 230 رأی، برای یک سال دیگر رئیس قوه مقننه ماند. دیروز و در حالی که ترکیب هیأت رئیسه مجلس روز قبل‌تر و در انتخابات استمزاجی فراکسیون اکثریت مشخص شده بود و قالیباف کاندیدای بدون رقیب انتخابات 5 خرداد نام گرفته بود، فریدون عباسی هم نامزد پست ریاست شد. هرچند او تنها 18 رأی کسب کرد و رقیب قدری برای قالیباف به شمار نمی‌آمد اما اقدام این کاندیدای اصولگرا در زمانی که اصلاح‌طلبان و مستقلین مجلس هم ترجیح را بر حمایت از رئیس فعلی گذاشتند، قابل توجه بود. محمدباقر قالیباف به هرحال با 230 رأی نمایندگان مجلس یازدهم، رئیس ماند اما یک تغییر در بین نواب رئیس به وجود آمد.
علی نیکزاد که در یک سال گذشته نایب رئیس دوم مجلس بود، با اختلاف یک رأی نایب رئیس اول شد و عبدالرضا مصری هم به عنوان نایب رئیس دوم جانشین امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شد. قاضی‌زاده هاشمی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم هست، در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی رأی نیاورده بود و دیروز هم در صحن مجلس نامزد نشد.
برای پست دبیری هیأت رئیسه هم که شامل 6 نفر می‌شود، 9 نماینده کاندیدا شدند که در پایان رأی‌گیری، روح‌الله متفکر آزاد، محسن دهنوی، علی کریمی فیروزجایی، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی دلیگانی انتخاب شدند. محسن پیرهادی، سید نظام‌الدین موسوی و علیرضا سلیمی هم به عنوان سه ناظر هیأت رئیسه انتخاب شدند. البته به دلیل رأی مساوی سلیمی و محمدحسین فرهنگی که پیش از این سخنگوی هیأت رئیسه بود، قرعه‌کشی صورت گرفت و نام سلیمی از گلدان بیرون آمد. طبق گزارش ایسنا، در زمان رأی‌گیری برای انتخاب ناظر سیستم یک نماینده با مشکل مواجه شد به همین دلیل آن فرد با برگه رأی خود را اعلام کرد که همین موضوع رأی فرهنگی و سلیمی را مساوی زد و در نهایت شانس با سلیمی همراه بود و او عضو هیأت رئیسه شد. با رأی دیروز نمایندگان، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی و محمدحسین فرهنگی که در سال اول فعالیت مجلس یازدهم در هیأت رئیسه حضور داشتند در ترکیب سال دوم امکان حضور پیدا نکردند و در واقع هیأت رئیسه جدید با بیش از ٣٠ درصد تغییر نسبت به سال گذشته همراه شد. در پایان رأی‌گیری که به دلیل الکترونیکی بودن تنها ۲۰ دقیقه طول کشید، اعضای هیأت رئیسه جدید سوگند پایبندی به آیین‌نامه و به قانون اساسی را از پشت تریبون مجلس و به صورت هماهنگ ادا کردند. به گفته احمد امیرآبادی کار این هیأت رئیسه جدید از ۹ خردادماه شروع می‌شود.

قالیباف: خود را روسفید می دانیم
محمدباقر قالیباف پس از انتخاب دوباره به عنوان رئیس مجلس یازدهم، از عملکرد نمایندگان در یک سال گذشته دفاع کرد و گفت: علی‌رغم اذعان نسبت به وجود نقاط ضعف در کارنامه یکساله خود در محضر خدا و شما مردم ایران، خود را رو سفید احساس می‌کنیم. وجود نقاط ضعف برای هر نهادی بخصوص مجلس با قریب به ۲۹۰ نفر تصمیم‌گیر با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف طبیعی است اما علی‌رغم موانع و محدودیت‌های موجود به خصوص وجود ساختارها و رویه‌های ناصوابی که طی سال‌های متمادی در تار و پود قوه مقننه شکل گرفته، مجلس یازدهم توانسته در سال اول فعالیت خود در مسائل اساسی کشور وظایف اصلی‌اش را به درستی انجام دهد. خروجی آن را می‌توان به عنوان قوانین نهایی شده و یا پیگیری آنها و کار کارشناسی و نهایی شدن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دید. وی خطاب به مردم گفت: ما خود را متعهد می‌دانیم که روزهایمان را برای حل مسائل شما به شب رسانده و شب‌ها با دغدغه حل مشکلات شما سر بر بالین گذاریم. امیدواریم با استعانت از خداوند و تدبیر و عقلانیت انقلابی و ریل‌گذاری درست برای اقدام دولت آینده گره‌ها را از دست و پای مسئولان اجرایی کشور باز کرده و بتوان در حدود اختیارات و وظایف مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود کمک کنیم تا اندکی از وظیفه خود را نسبت به مردم نجیب و صبور ایران ادا کنیم.
دیروز همچنین سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به اعلام اسامی نهایی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، از اعضای این شورا به خاطر رد صلاحیت‌ گسترده تشکر کرد. او گفت: به نیروهای اصولگرایی که توانستند از طرف شورای نگهبان تأییدیه بگیرند، هشدار می‌دهم که وضعیت‌ موجود را پیروزی خود تلقی نکنند. اختلاف و سهمیه‌بندی ستادها اصلاً خوشایند نیست. سعی کنند همکار و همراه با هم انتخابات را پیش ببرند. جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان هم در نطق خود گفت: با همه ایراداتی که برخی جریان‌های سیاسی نسبت به تأیید صلاحیت‌ها دارند ولی در میان گزینه‌های تأیید شده باز هم جریان‌های سیاسی بدون گزینه نیستند، از همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی انتظار داریم که اصل حضور و مشارکت در انتخابات را فدای گله‌ها و اعتراض‌های رایج نکنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7638/1/578037/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها