در بیانیه‌ای رسمی اعلام شد

جبهه اصلاح‌طلبان نامزدی در انتخابات ندارد



گروه سیاسی/ از لحظه اعلام نهایی کاندیداهای تأیید شده برای ریاست جمهوری سیزدهم یک سؤال اساسی در میان بدنه اجتماعی حامی جریان اصلاحات مطرح شد و آن اینکه اصلاح‌طلبان در شرایطی که دو کاندیدای اصلی‌شان یعنی اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان ردصلاحیت شده‌اند باید چه مواجهه‌ای با انتخابات 1400 داشته باشند. چه با رد صلاحیت علی لاریجانی حالا دیگر امکان برگزیدن استراتژی انتخاباتی شبیه آنچه در انتخابات سال‌های 92 و 96 انجام شد نیز از آنها گرفته شده است. پاسخ جبهه اصلاحات ایران به این پرسش در بیانیه‌ روز گذشته این جبهه داده شد: «اصلاح‌طلبان نامزدی برای معرفی به مردم ندارند.»
این بیانیه در واکنش به رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات 1400 توسط شورای نگهبان با بیان اینکه «فرایندی که در جریان رسیدگی به صلاحیت‌ها اتفاق افتاد، ضربه‌ شدیدی بر اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رأی زد»، تأکید داشت: «شورای نگهبان در اقدامی از پیش زمینه‌سازی شده نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور را به غیر از یک جریان مشخص حذف کرد. اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران،9 نفر را برای نامزدی در انتخابات پیشنهاد کرده و به دنبال انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها بودند. اما با رد صلاحیت همه آنها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم ندارد.» اصلاح‌طلبان در این بیانیه افزودند: «این اقدام شورای نگهبان از نظر ما فقط به معنای حذف اصلاح‌طلبان نیست، بلکه پیام اصلی آن حذف مردم از فرایند تصمیم‌گیری در امور کشور است.»
در چنین شرایطی خبرگزاری «فارس» که با اعلام پیشدستانه تأیید صلاحیت شده‌ها ایفای نقش ویژه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری از خود بروز داده، در خبری مدعی شد که «جبهه اصلاح‌طلبان ایران از محسن مهرعلیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی اعلام حمایت کرد.»
محسن مهرعلیزاده، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت دوم اصلاحات سیاستمداری است که عرفاً در دایره اصلاح‌طلبان تعریف می‌شود. او در اولین واکنش به فهرست تأیید‌صلاحیت‌شدگان در توئیتی از اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، مصطفی تاجزاده، محمد شریعتمداری و زهرا شجاعی کاندیداهای رد صلاحیت شده اصلاح‌طلبان یاد کرد و نوشت: «اصلاحات زنده است تا ایران زنده است.» به گزارش ایسنا، دیروز هم ادامه واکنش او به مسائل ناشی از رد صلاحیت‌ها این بود که «نمی‌شود ادعای دینداری کرد و ‎جریان حذف دیگران را ترویج نمود.» با این حال از آنجا که او به عنوان یک اصلاح‌طلب غیر‌حزبی در سازوکار اجماعی اصلاح‌طلبان وارد نشده بود، طبیعتاً تأیید صلاحیت‌اش به معنای این تلقی نشد که جبهه اصلاح‌طلبان ایران گزینه‌ای برای حمایت در انتخابات پیش‌رو دارد.
گرچه روز گذشته حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به ایسنا گفت که حزب متبوعش در حال ارزیابی شرایط انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام اسامی نامزدها است و هنوز در حزب هیچ تصمیمی درباره انتخابات نگرفته است. مرعشی درباره احتمال حمایت حزب کارگزاران از مهرعلیزاده هم گفت که هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته‌ایم.
حزب اصلاح‌طلب مردم سالاری اما در بیانیه‌ای تصمیمش پیرامون این موضوع را اعلام کرد. نویسندگان بیانیه تأکید کردند: حزب مردم‌سالاری علی‌رغم آن‌که تمایل به قهر با صندوق‌های رأی ندارد و بدون آن‌که به‌دنبال تحریم انتخابات باشد اعلام می‌کند در انتخابات پیش‌رو از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد و اعلام می‌دارد که حزب مردم‌سالاری با هرگونه خشونت‌ورزی هم مخالف است و اعتقاد دارد در سایه نظم و امنیت و قانون‌گرایی، می‌توان در جهت تحقق مطالبات مردم گام برداشت تا به‌ مرور زمان شاهد تثبیت جایگاه تحزب در کشور و همچنین امکان رقابت آزادانه همه سلایق سیاسی در انتخابات فراهم شود.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم در اعتراض به ردصلاحیت‌های اخیر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزدی ندارد. این حزب در عین حال تأکید کرد: البته اراده و تصمیم ملت ایران در قالب خواست و نظر اکثریت ملت هر چه که باشد چنانچه حاکم شود موجب سربلندی ایران خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7638/2/578056/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها