تأکید گروسی برحق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای

عراقچی: این بار می‌توانیم مذاکرات را تکمیل کنیم



گروه سیاسی/ سید عباس عراقچی، رئیس هیأت دیپلماتیک ایران در مذاکرات برجامی وین از احتمال دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات خبر داد. پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ چهارم خرداد در «گرندهتل» شهر وین برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شد که یک روز پیش از آن، تفاهم اسفندماه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس برای یک ماه دیگر تمدید شد تا هیأت‌های دیپلماتیک و کارشناسی که در وین حضور دارند از این فرصت برای حل و فصل موضوعات اختلاف بهره ببرند و به توافق نهایی برای لغو تحریم‌ها و روند ازسرگیری تعهدات برجامی ایران دست یابند. به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه کشورمان شروع این دور از مذاکرات را با عزم راسخ همه طرف‌ها دانست و گفت: فکر می‌کنم تمامی طرف‌ها در این مذاکرات به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزمشان را به وضوح نشان داده‌اند و تمامی طرف‌ها مایل هستند مسائل مهم باقیمانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسد. نمی‌توانم بگویم که می‌توانیم در این دور از مذاکرات کارمان را به نتیجه برسانیم، اما امکانش وجود دارد.
عراقچی ادامه داد: این موضوع بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم در زمینه مسائل مهم پیشرفت کنیم و طرف‌های دیگر چقدر آمادگی دارند تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند و بگذارند مسائل را حل کنیم. مسائل اصلی، مسائلی هستند که پیشرفتی در زمینه آنها داشته‌ایم، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که پاسخی شفاف یا راهکاری شفاف برایشان داریم، اما مطمئنم این بار می‌توانیم پیشرفت کنیم و اگر امکانش باشد مذاکرات را تکمیل کنیم که باید تکرار کنم که مطمئن نیستم مذاکرات را بتوانیم به پایان برسانیم اما امکانش وجود دارد. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم دیدگاه مقام ایرانی مبنی بر وجود عزم سیاسی همه طرف‌ها در مذاکرات را تأیید کرد و در یک پیام توئیتری نوشت: «تمامی مذاکره‌کنندگان در وین با وجود دیدگاه مختلف درباره برخی موضوعات، اراده سیاسی برای اطمینان از حصول نتیجه موفقیت‌آمیز دارند».
«وانگ کان» نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام هم اعلام کرد که چین از ترتیبات اتخاذ شده توسط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید تفاهمنامه فنی دوجانبه موقت استقبال می‌کند. او همچنین گفت که این تفاهمنامه، مذاکرات درباره چگونگی بازگشت ایران و امریکا به اجرای کامل توافق هسته‌ای را تسهیل می‌کند. نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام از تمامی گروه‌ها خواست تا احساس فوریت در این زمینه را تقویت کرده و با تصمیمی سیاسی به یک راه‌حل رسیده تا امریکا و ایران در اسرع وقت به اجرای کامل برجام بازگردند. این دیپلمات چینی ابراز امیدواری کرد که نیازمندی‌های منطقی ایران درباره برجام به درستی رسیدگی شده و در همان زمان، چین نیز به حفاظت از حقوق و منافع مشروع خود ادامه می‌دهد.
استقبال چین از تفاهم ایران و آژانس در حالی است که «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» بر حق حاکمیتی ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای خود تأکید کرد. او در این گفت‌وگو گفت که این حق حاکمیتی ایران است که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد. «گروسی» اما در خصوص فعالیت‌های غنی‌سازی ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی کرد و با تأکید بر پیشرفت هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته گفت با توجه به آن که طی دو سال گذشته، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر شده، اوضاع فعلی، بسیار نگران‌کننده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7638/3/578063/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها