گفت‌وگوی «ایران» با شهرام محمودی، ملی‌پوش سابق تیم ملی والیبال

لیگ ملت‌ها را باید به چشم بازی‌های تدارکاتی ببینیم


محمد محمدی سدهی / مسابقات والیبال لیگ ملت‌ها 2021 از فردا (جمعه) آغاز می‌شود و بلندقامتان والیبال ایران بار دیگر مردم کشورمان را پای جعبه جادویی میخکوب خواهند کرد. هواداران والیبال در تاریخ این رشته هیچ گاه سال 2014 را فراموش نخواهند کرد؛ جایی که نام این مسابقات لیگ جهانی بود و تیم ملی توانست به جمع بزرگانی همچون برزیل، ایتالیا و امریکا راه یابد و در جایگاه چهارم بایستد. چهارمی تیم ملی در این مسابقات بهترین مقام تیم ملی والیبال بزرگسالان در مسابقات مختلف بود. تیمی که با وجود درخشش در سال‌های بعد نتوانست به این عنوان دست یابد و آن نتیجه ماندگاری برای تیم ملی بود.
شهرام محمودی، بازیکن سابق تیم ملی که در تیم سال 2014 حضور داشت و جزو بازیکنان اصلی بود، به خبرنگار «ایران» گفت: «تیم ملی امسال شرایط سختی دارد چرا که یک سال اردوهای خود را به دلیل کرونا از دست داد و این تیم هیچ مسابقه‌ای برگزار نکرد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش کیفیت تیم ملی شود اما قطعاً با شروع مسابقات شرایط تیم بهتر خواهد شد. علاوه بر این مسابقات لیگ ملت‌ها امسال به صورت متمرکز برگزار می‌شود و فاصله بازی‌ها کم است. بازی‌ها پشت هم برگزار می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا بازیکنان خسته شوند.»
او درخصوص تفاوت تیم 2014 با تیم کنونی بیان داشت: «سرمربی و بازیکنان تیم ملی تغییر کرده و در حال حاضر جوانان خوبی به تیم اضافه شدند. در کنار این جوانان بازیکنان باتجربه خوبی داریم که اکثر این بازیکنان به عنوان لژیونر در کشورهای صاحب سبک اروپایی بازی می‌کنند. تیم ملی در حال حاضر ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان است و برای رسیدن به آمادگی صد درصدی به زمان نیاز دارد که البته به دلیل تعطیلی اردوها این زمان از دست رفت.»
این بازیکن سابق تیم ملی صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «تیم 2014 با تیم کنونی قابل قیاس نیست چرا که مربی و بازیکنان تغییر کرده‌اند. برخی از بازیکنان 2014 از تیم ملی خداحافظی کرده‌اند و برخی دیگر در تیم ملی حضور دارند. تیم 2014 خیلی هماهنگ بود و بازیکنان انگیزه بالایی برای درخشش در مسابقات داشتند. بازیکنان آن تیم تشنه برد بودند و این موضوعات باعث شد تا تیم ملی آن نتیجه تاریخی را کسب کند. البته در حال حاضر هم تیم خوبی داریم و ترکیب بازیکنان لژیونر با بازیکنان جوان ترکیب خوبی است و این تیم هم می‌تواند بدرخشد.»
محمودی ادامه داد: «در آن زمان ما بازیکن لژیونر نداشتیم و بازیکنان در لیگ خودمان کنار هم بازی می‌کردند. این موضوع باعث هماهنگی بیشتر بازیکنان شد و این هماهنگی به تیم ملی رسید. آن نسل شروع کننده افتخارات والیبال بود و سال‌ها در یاد هموطنان‌مان خواهد ماند. چهارمی ایران در سال 2014 بهترین عنوان یک تیم آسیایی در تاریخ 25 ساله لیگ جهانی بود. سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور و میلاد عبادی پور بازیکنانی هستند که در تیم 2014 و تیم کنونی حاضر هستند و این بازیکنان در طی این سال‌ها به تجربیات بالایی دست یافتند. ضمن اینکه همه این بازیکنان لژیونر هستند.»
پشت خط‌زن سابق تیم ملی با اشاره به این موضوع که یک ماه بعد از لیگ ملت‌ها، مسابقات المپیک برگزار می‌شود، گفت: «این یک ماه فاصله کمی است و تیم ملی در این یک ماه نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد؛ مثلاً نمی‌تواند بازی تدارکاتی برگزار کند به این دلیل ما باید لیگ ملت‌ها را به چشم بازی‌های تدارکاتی ببینیم. بازیکنان یک سال در کنار هم نبودند و هماهنگی لازم را ندارند و می‌توانند در لیگ ملت‌ها به این هماهنگی برسند. بازیکنان باید برای رسیدن به هماهنگی تحت فشار باشند. تیم ما در المپیک در گروه خوبی قرار دارد و ما می‌توانیم از گروه مان صعود کنیم اما مراحل بعدی بسیار سخت است.»
بازیکن سابق تیم ملی درخصوص گلایه‌های بازیکنان درخصوص حمایت‌های مسئولان ورزش کشور این گونه صحبت کرد: «از والیبال خیلی سخت حمایت می‌شود و این در حالی است که این رشته در سال‌های اخیر به موفقیت‌های زیادی دست یافت و بارها باعث بالا رفتن پرچم ایران شد. البته این را قبول داریم که والیبال را نمی‌توان با فوتبال مقایسه کرد اما والیبال در تورنمنت‌های مهم به جایگاه‌های خوبی دست یافته و در این سال‌ها دست به کارهای بزرگی زد. به این دلیل باید مسئولان به این ورزش نگاه ویژه ای داشته باشند.»
محمودی درخصوص آلکنو، سرمربی تیم ملی و وضعیت تیم‌های حاضر در لیگ ملت‌ها اظهار داشت: «او مربی مقتدر و کاربلدی است و می‌داند که کارش را چگونه انجام دهد. تیم ملی می‌تواند در لیگ ملت‌ها و المپیک با این مربی روس به جایگاه خوبی دست یابد و نتایج خوبی کسب کند. در مورد تیم‌های دیگر اطلاعات زیادی ندارم اما می‌دانم که تیم ایتالیا با ترکیب بازیکنان جوان در این مسابقات حاضر می‌شوند. از نظر من اکثر تیم‌ها لیگ ملت‌ها را مسابقه تدارکاتی می‌دانند و نگاه اصلی آنها به المپیک و کسب عنوان در این مسابقات مهم است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7638/14/578117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها