شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#میدان_حر

عکس‌هایی که روز سه‌شنبه از تخریب مجسمه‌های شیر در میدان حر تهران منتشر شد خیلی‌ها را ناراحت کرد. کاربران با بازنشر این عکس‌ها از کار شهرداری تهران انتقاد می‌کردند هرچند که خیلی‌ها می‌گفتند این شیرها ثبت ملی نشده بودند و ارزش خاصی نداشتند.
دیروز کاربرانی که از میدان حر گذر کرده بودند از این نوشتند که شیرها به‌طور کامل تخریب شده است: «‏شیر میدان حر امروز صبح به‌طور کامل تخریب شد تا اجر ۸۵ سال ایستادگی پای مجسمه نبرد گرشاسپ با اژدها که یادبود نجات آذربایجان از اشغال شوروی و نماد پیروزی نور و نیکی بر تاریکی و بدی است رو دیده باشد» «‏از سازمان زیبانسازی ‎شهرداری تهران خبر اومده که پیمانکار میدان حر رو مؤاخذه کرده که چرا بدون اینکه میدان را محصور کنی (با ایرانیت یا برزنت) شیرها رو تخریب کردی و سبب شدی همه متوجه شوند چی‌کار ‌داری می‌کنی! بهانه آوردن که دارن مرمت می‌کنن»، «‏این شیرها نماد بچگی بچه‌های دهه پنجاه و اوایل شصت بودن، همشون یه عکس پای اینا دارن.»، «عاشق این شیرها بودم»، :‏ ظاهراً بخش بزرگى از جامعه ما سیاست زده است و همیشه بدترین سناریو را در نظر مى‌گیرد. مثالش قضیه این شیر فلک زده. در ١ ساعت بیش از ١٠ توئیت فاجعه بین درباره آن دیده‌ام. حقیقت: در مجسمه از ماده ناپایدار فایبرگلس استفاده شده و مى خواهند یک کپى بسازند، احتمالاً براساس شیرهاى دیگر میدان.»، «‏تَرَکهای حرارتی در ۳ شیر بتنی دیگر هم قابل رؤیت است البته به‌نظر قابلیت ترمیم دارند اگر این یکی که تخریب شده مانند جدول‌های تکنولوژی قدیمی که در اثر یخزدگی اصطلاحاً کچل می‌شوند بوده قابلیت پس ترمیم نداشته و باید بازسازی شود»، «این شیر‌ها برای من یادآور خاطرات بچگیه. همیشه یادمه تو مسیر برای رفتن به خونه مادربزرگم از کنار این شیر‌ها و مجسمه باشکوه میدون حر رد می‌شدیم. همیشه دوست داشتم نگاهشون کنم.»، «‏مامانم یجوری ناراحته و اشک تو چشماش جمع شده که فکر کنم همین فردا بره جلو شهرداری تهران تحصن کنه!»، «چیکار مجسمه دارید آخه؟»، «‏چیزی که ثبت ملی داره مجسمه وسط میدان(نبرد گشتاسب با اژدها) اثر غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگه. شیرها ثبت ملی ندارن.»، «‏اگر فرهنگ و هنر متولی دلسوزی داشت و یا اگر دغدغه جامعه تجسمی صرفاً به گالری‌ها، حراجی‌ها و آرت فرها معطوف نمی‌بود، سرنوشت بسیاری از نمادهای شهری هم به اینجا ختم نمی‌شد.»، «‏شهرداری درباره تخریب شیرهای میدان حر گفته: ارزش هنری خاصی نداشتند و می‌خواهیم بهترشو بسازیم. خب یکی کنارش می‌ساختی اگه خوب می‌شد قبلیو خراب می‌کردی.»، «تخریب مجسمه‌های میدان حر، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی انجام شده.آیا شهرداری حق دارد هر کاری دوست دارد انجام دهد؟!»، «‏عه حناچی که دوچرخه سوار می‌شد، چی شد پس؟»، «‏خداوکیلی شیرهای میدان حر چه اشکالی داشتن که تخریب‌شون کردید؟»، «چه چیز را می‌خواهید جانشین شیرهای تاریخی ‎میدان حر کنید که زیباتر و با هویت‌تر از آنها باشد؟ این تصمیم به تخریب آنها در کجا گرفته شده است؟»

خوشحالی واکسنی

تزریق واکسن کرونا برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پدران و مادران هنوز هم همه را ذوق زده می‌کند. کاربران در میان بحث‌های انتخاباتی عکس‌های واکسن زدن عزیزان‌شان را در صفحات‌شان منتشر می‌کنند و از خوشحالی‌شان می‌نویسند. البته کاربرانی هم از شلوغی و بی‌نظمی بعضی مراکز واکسیناسیون انتقاد می‌کنند. لزوم رعایت پروتکل‌ها تا زمانی که درصد بیشتری از جمعیت کشور واکسینه شوند هم مسأله مهمی است که خیلی‌ها آن را یادآوری می‌کنند: «‏همراه دوز دوم واکسن پدر که ‎سینوفارم زد، مادرم هم دوز اول واکسن رو زد و آسترازنکا بود. دلم می‌خواد خوشحال باشم»، : ‏واکسن مامان رو هم زدیم. دیگه می‌تونم یه کمی راحت سرم رو بذارم زمین»، «‏بابام هفته ‌پیش داشت به خواهرم می‌گفت من اگه نوبتم شد نمی‌رم واکسن بزنم تا نوبت مامانت هم بشه با هم بزنیم. حالا امروز با هم رفتن به مامانم واکسن نزدن گفتن یه سال کم داری»، «‏دیروز بعد مدت‌ها رفتیم خرید، آقاهه ماسک نزده بود. من دوتا داشتم. +آقا چرا ماسک نمی‌زنی -رفتم خارج واکسن زدم +منم زدم، ولی مسئولیتت در برابر بقیه اینه ماسک بزنی همچنان -شما یه دوز زدی، من دو دوز زدم +آقا منم دوتاشو زدم و...‌اومدیم بیرون»، «وسط بحث انتخاباتی لطفاً توجه کنید: ما وسط پاندمی هستیم. درصد واکسینه شده‌ها خیلی پایین است.‎ ماسک هنوز بهترین روش است.»، «بخشی از وظیفه واکسیناسیون رو سپردن به درمانگاه ها. هرروز یه لیست ۵۰۰ نفره رو زنگ می‌زنن بیاد درمانگاه ما برای واکسن. حیاط پر از پیرزن و پیرمرده. فضای خیلی جالبیه. براشون خوشحالم.»، «‏می دونستید پدر ۷۶ ساله من و خیلی از پدر و مادرهای بالای ۷۰ ساله شما و خیلی از بیماران خاص در اولویت ۲ هنوز واکسن نزدن ولی مجری‌های ‎سلبریتی و تقریباً کل اونهایی که تو تلویزیون می‌گفتن حق ندارید واکسن خارجی بیارید، با واکسن خارجی واکسینه شدن؟»، «وضعیت مرکز واکسیناسیون ساعی خود عاملی شده برای شیوع و گسترش ‎کرونا. بیش از ۴۰۰ سالمند در این مرکز جمع شدند برای واکسیناسیون»، «‏دوستانی که پدر و مادرها و عزیزانشون واکسن زدن دقت کنید تزریق نوبت اول به این معنی نیست که ماسک و فاصله‌گذاری رو میتونن کنار بذارن. بهشون تأکید کنید بازم باید رعایت کنن»، «‏۱ درصد جمعیت کشور هم واکسن نزدن بعد هنوز معلوم نیست برای چی ورزشکار‌ها باید واکسن بزنن. واقعاً خنده داره.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7638/16/578133/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها