فرهنگ و هنر، شناسنامه سرزمین ما است


 محمد منتشری
موسیقیدان و خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی
وظیفه ما هنرمندان است که هدایتگری درست برای علاقه‌مندان به رشته آواز و بخصوص جوانان مستعد در این هنر باشیم چرا که موسیقی آوازی ایران قدمتی کهن دارد و هرگز پایانی نخواهد داشت. به قول شیخ اجل سعدی: «مطربان رفتند و صوفی در سماع/ عشق را آغاز هست انجام نیست...» و این عشق اگرچه آغازی دارد اما پایانی نخواهد داشت البته منظور فقط بخش هنر موسیقی نیست هر رشته هنری متداوم بوده و پایانی ندارد و رسالت ما هنرمندان است تلاش پیشینیان و اساتید این حوزه‌ها را به نسل‌های بعدتر منتقل کنیم چرا که فرهنگ و هنر شناسنامه سرزمین ما ایران بوده و می‌بایست در حفظ این هویت ایرانی آنچه در توان است به کار ببندیم مانند اشعار سعدی، فردوسی و... که همچنان شنیده می‌شود و به گوش جهانیان هم رسیده، آیا این اشعار تاریخ مصرفی خواهند داشت؟ بنابراین، این هدف همچنان تداوم خواهد داشت حتی در این مدت که کرونا موجب تعطیلی مشاغل و بویژه حوزه فرهنگ و هنر گردید، تلاش کردم کلاس‌های آموزش آواز خود را همچنان به صورت حضوری برپا نگه دارم البته با روش تدریس در فضای مجازی و به صورت آنلاین  هرگز موافق نیستم و خوشبختانه استقبال خوبی هم تا به امروز شاهد بودم شاید هم یک دلیل آن این باشد که جوانان ما با توجه به شرایط موجود امکانات تفریحی ندارند و تنها زنگ تفریح‌شان همین کلاس‌های آموزشی و هنری است مانند موسیقی و آموختن ساز و آواز. هر چه هست شرایط امروز این گونه بوده و باید خود را وفق بدهیم.
نکته دیگر اینکه آموزش آواز به صورت آنلاین بسیار مشکل و حتی شاید غیر ممکن باشد چرا که آموزش آواز از گذشته تا به امروز به صورت سینه به سینه و گوشی بوده و روش تدریس آن با ساز متفاوت است و نیاز است هنرجو در کنار استاد به صورت حضوری این آموزش ها را فرا بگیرد. لازم به ذکر است در آموختن موسیقی آوازی جدا از آنکه استعداد لازم است، هنرجو باید با شعر و موسیقی هم آشنا باشد اما در تدریس ساز این گونه نیست و نیاز به استعداد درونی مانند یک صدای خوب نبوده بلکه آموزش آن  برخاسته از یک قریحه و علاقه بوده و شاگرد می‌تواند از روی نت‌ها این آموزش‌ها را فرا بگیرد هر چند که معتقدم آموختن ساز هم باید به صورت حضوری برگزار شود اما در هر صورت روش آموزشی آن با آواز متفاوت است.
نکته دیگر اینکه اگر چه کرونا موجب تعطیلی کنسرت‌های موسیقی شد اما از این بابت خوشحالم هر فردی که خود را به عنوان خواننده معرفی می‌کرد و سانس‌های بسیاری هم اجرای کنسرت داشت برنامه این دوستان به  اصطلاح خواننده تعطیل شده. این دوستان به جای آنکه مردم را با موسیقی درست و اصیل آشنا کنند بیشتر درصدد گمراهی آنها هستند آن هم با فروش بلیت‌هایی با قیمت‌های آنچنانی. به یاد دارم آن زمان که ما کنسرت برگزار می‌کردیم، سالن‌ها را به صورت رایگان در اختیار ما می‌گذاشتند اما اگر امروز بخواهیم حرفی بزنیم باید 40 میلیون تومان اجاره سالن پرداخت کنیم آن هم در این شرایط اقتصادی. آن وقت می‌گویند چرا کنسرت برگزار نمی‌کنید! خدا را شکر تا به امروز کیسه‌ای برای موسیقی ندوختیم اما متولیان فرهنگ و هنر باید حمایت‌های خود را از جوانان داشته باشند تا بتوانند هنرشان را به مردم عرضه کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7638/16/578134/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها