توافق «لاپید» و «بنت» برای حذف «نتانیاهو»



زهره صفاری/ زمزمه‌های توافق سران دو حزب رقیب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت ائتلافی، «بنیامین نتانیاهو» را پس از شکست ننگ‌آور در برابر مقاومت فلسطین، یک گام دیگر به سقوط نزدیک کرد.
براساس اعلام کانال 12 اسرائیل، کمتر از یک هفته تا ضرب‌الاجل 2 ژوئن(12 خرداد) رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه به «یائیرلاپید» رئیس حزب «یش عتید»، بنا بر اعلام منابع معتبر او توانست با «نفتالی بنت» رئیس حزب یمینا و از رقبای اصلی «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسد. «رووین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی حدود یک ماه قبل با پایان یافتن فرصت «نتانیاهو» برای ائتلاف و تشکیل کابینه، این مأموریت را به «لاپید» سپرد تا به سریال انتخابات‌های بی‌حاصل نخست‌وزیری دو سال اخیر اسرائیل پایان دهد.
«نفتالی بنت» پس از نشست روز جمعه با «لاپید» با تأکید بر توافق برای تشکیل دولت گفت: «من برای تشکیل دولتی وارد این مذاکره شده‌ام که هر دوی ما رئیس آن باشیم.» گفته می‌شود این توافق بزودی علنی خواهد شد تا مقدمات آغاز به کار دولت جدید رژیم صهیونیستی تا 8 ژوئن(18 خرداد) مهیا شود. طبق این توافق قرار است نخست «بنت» 2 سال به اضافه سه ماه  تحت عنوان دوره انتقالی در رأس دولت قرار گیرد و پس از او در سپتامبر 2023 مأموریت «لاپید» برای هدایت دولت در 2 سال و سه ماه بعد آغاز شود.
اما بنا به اعلام کانال 12 اسرائیل، با وجود نهایی شدن مذاکرات میان «لاپید» و «بنت»، مرد شماره 2 حزب «یمینا» چندان رضایتی به این توافق ندارد چراکه بسیاری از حامیان این حزب ائتلاف با دولت راست «نتانیاهو» را به همکاری با «لاپید» میانه رو ترجیح می‌دهند. «بنیامین نتانیاهو» نیز که هنوز از شوک شکست از مقاومت فلسطین بیرون نیامده، آنقدر از اخبار این توافق برآشفته شد که پیش از علنی شدن این توافق، با انتشار کلیپی، «نفتالی بنت» را به خیانت متهم کرد و گفت: «بنت ابتدا برای تشکیل دولت با من توافق کرد اما بعد زیر همه چیز زد. این یک تقلب غیرقابل تصور و نقض همه وعده‌هایی است که او هفته‌ها پیش به من داد. او با اینکه در تمام روزهای مبارزه با حماس شانس دولت چپ را از دست رفته می‌دانست، حالا موضعش را تغییر داده و سعی دارد دولتی چپ را تشکیل دهد.» با وجودی که هنوز یمینا و بنت در برابر اتهام زنی‌های «نتانیاهو» سکوت کرده‌اند اما شبکه تلویزیونی «کان» وابسته به «لیکود» توافقات را نهایی شده می‌داند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند دولت ائتلافی «لاپید» و «بنت» در صورتی موفق خواهند شد که بتوانند به بحث‌های نژادپرستانه که زمینه‌ساز آشوب در اسرائیل بود، پایان دهند. چراکه یکی از مهمترین گزینه‌ها برای دستیابی به اکثریت کنست، جلب حمایت فهرست متحد عربی «رام» است که پیش‌تر مخالفت خود را با افکار نژادپرستانه «بنت» اعلام کرده‌اند. اما در هر حال با توجه به اینکه مهره‌های کلیدی بلوک تغییرات در کنست در دستان «بنت» است در حال حاضر تنها گزینه محتمل «لاپید» در فرصت کوتاه تا پایان ضرب‌الاجل همین ائتلاف به نظر می‌رسد. حال اگر لاپید نتواند در فرصت تعیین شده به توافقی برسد، هر یک از رؤسای احزاب بزرگ اسرائیل از جمله «نتانیاهو»، «بنت»، «سعر» و «گانتس» فرصت دارند تا شانس دیگری برای جلب حمایت اکثریت کنست برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری پیدا کنند و البته «لاپید» نیز می تواند دیگر بار این شانس را داشته باشد. در غیر این صورت انتخابات پنجم برگزار می شود که این می‌تواند مهمترین شانس «نتانیاهو» برای ابقای در قدرت باشد.

«نتانیاهو» روی لبه پرتگاه
«بنیامین نتانیاهو» که از سال 2009 قدرت را در دست دارد، در 2 سال اخیر و در سه انتخابات پیاپی نتوانست حمایت لازم برای تشکیل دولت ائتلافی را به دست آورد. از طرف دیگر به نوشته «یو‌اس‌ای‌تودی»، «جو بایدن» به‌رغم دنبال کردن سیاست‌های حمایتی امریکا از اسرائیل اما مانند سلفش، «دونالد ترامپ» حامی «نتانیاهو» نیست. او سیاست خارجی‌اش را با اولویت حل بحران اسرائیل تعیین نکرده و به نظر نمی‌رسد تمایلی برای این امر داشته باشد. همچنین پرونده قضایی و اتهامات «نتانیاهو» نیز بسیاری از هوادارانش در داخل سرزمین‌های اشغالی را از همکاری با او منصرف کرده است.
به باور کارشناسان «جروزالم پست»، از آنجا که اکثریت احزاب اسرائیل خواهان کنار رفتن «نتانیاهو» هستند، این فرضیه که وی برای ایجاد تشنج در اسرائیل و کارشکنی در فرایند انجام مأموریت «لاپید»، جنگ با غزه را راه انداخته است تا بتواند فرصت لازم برای چاره اندیشی برای ابقای جایگاهش را بیابد تقویت شده است. گرچه سران لیکود این فرضیه را اتهامی به حزب و توهم مخالفان نتانیاهو می‌دانند. اما شواهد و قرائن و تمایل «نتانیاهو» به تکرار انتخابات بیانگر این واقعیت است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7640/1/578250/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها