دیگه چه خبر؟




نامه روحانی به شورای نگهبان

   خبر اول اینکه، رئیس جمهوری روز چهارشنبه نامه‌ای برای شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها ارسال کرده است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، در راستای اصل ۱۱۳ قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نامه‌ای را به شورای نگهبان ارسال کرده است.شورای نگهبان هنوز به این نامه پاسخی نداده است.در اصل 113 قانون اساسی آمده است: «پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، برعهده دارد.» با این حال بر اساس تفسیر شورای نگهبان این اصل فقط شامل دایره مسئولیت رئیس جمهوری در قوه مجریه می‌شود.

تحریم‌های قابل رفع، به هیأت ایرانی منتقل شده

  خبر دیگر اینکه، «لورا روزن» خبرنگار ارشد امریکایی گزارشی به نقل از «یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا» منتشر کرد که در آن از حصول میزانی از پیشرفت‌ در رایزنی‌ها برای احیای برجام خبر داد. به گزارش فارس، طبق این گزارش، یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا که به نام او اشاره‌ای نشده، گفت: «ما میزانی از پیشرفت (در زمینه احیای کامل برجام از سوی ایران و امریکا) داشتیم اما شفاف‌سازی به معنای (رسیدن به) اتفاق نظر نیست. هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد... برخی از این اختلاف نظرها، مسائل مهمی هستند.» به گفته مقام ارشد وزارت خارجه واشنگتن، بعد از دومین دور رایزنی‌ها در وین، امریکا و ایران اکنون بهتر می‌دانند که برای پایبندی کامل به برجام چه کاری باید انجام دهند. این مقام امریکایی با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین مفید و منظم بوده است، افزود: «البته هنوز بسیاری از اختلافات وجود دارد که باید بر آنها فائق آمد. ما هنوز به جمع بندی (و پایان راه) نزدیک نیستیم.»
به گفته او، هیأت امریکایی حاضر در رایزنی‌های وین از طریق واسطه‌ها (هیأت‌های اروپایی و غیر اروپایی عضو برجام) درباره «تعدادی از انواع موارد تحریم‌هایی که ما (واشنگتن) باید به منظور برگشت به پایبندی رفع کنیم و تحریم‌هایی که نیازی به رفع آنها نیست» به هیأت ایرانی‌ اطلاع داده‌ایم. از نظر این مقام واشنگتن، پیچیده‌ترین بخش، مربوط به سومین طبقه‌بندی تحریم‌های اعمالی دولت دونالد ترامپ علیه ایران است چرا که هنوز نیاز است مشخص شود آیا این تحریم‌ها به طور قانونی اعمال شدند یا بلکه عامدانه اعمال شدند تا در برابر تلاش دولت بعدی (دولت بایدن) برای بازگشت به برجام موانع ایجاد کند.

توئیت رئیس زندان‌ها درباره یک زندانی

  شنیدیم که، رئیس سازمان زندان‌ها از شرایط خوب سپیده قلیان و امکانات در اختیارش در زندان خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدمهدی حاج‌محمدی در توئیتر نوشت: «دیروز در بوشهر، به‌خاطر دروغ‌های اخیر رسانه‌های سعودی درباره زندانیان سیاسی زن، شخصاً پیگیر وضعیت خانم سپیده قلیان شدم‌. از شرایط و امکانات در اختیارش راضی بود. با علاقه و روحیه خوب، شیرینی‌هایی را که خودش در زندان پخته بود تعارف می‌کرد.‌ البته از بابت سختی رفت‌و‌آمد خانواده‌اش نگران بود.» سپیده قلیان فعال کارگری است که اسفند ماه سال گذشته برای تحمل ادامه دوران حبس خود از زندان اوین تهران به زندان بوشهر منتقل شد.

محکومیت یک مدیر سابق راه و شهرسازی

  با خبر شدیم که، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان هرمزگان با رأی تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری به اتهام اختلاس و سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی به دو سال محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی محکوم شد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه،  به دنبال گزارش واصله مردمی، برخی اسناد مالی اداره ‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج حاصله و بررسی‌های هیأت بازرسی تخلف فرشید دستوان مدیرکل وقت اداره‌ کل مزبور محرز شد. فرشید دستوان مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان هرمزگان باید مبلغ شش میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال که به منظور خرید علائم ایمنی و راهنمایی و رانندگی به وی سپرده شده بود، در وجه شرکت‌های آموت آرتا قشم و کوبش فلز هرمزگان پرداخت می‌کرد، اما بنا به طریقی به نفع خود و دیگران برداشت و تصاحب کرده بود.

نفتکش ایرانی بعد از 125 روز توقیف آزاد شد

  خبر رسیده که،کشتی نفتکش «هورس» متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران که از ۲۴ ژانویه (یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) تاکنون در آب‌های اندونزی توقیف شده بود جمعه آزاد شد.به گزارش «انتخاب»، این کشتی با حمایت همه‌جانبه مقامات ارشد کشور، پشتیبانی و کمک کنسولی وزارت امورخارجه و همکاری دستیار ویژه وزیر امور خارجه، پس از گذراندن موفق مراحل دادرسی، بعد از ۱۲۵ روز، رفع توقیف شد. طبق اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، پرسنل مجرب و متعهد نفتکش هورس در این مدت به رغم تحمل سختی‌ها و دوری از خانواده، با فداکاری در دفاع از منافع ملی و حفظ جریان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشور ایستادگی کرده و در پیگیری مأموریت خود عزم راسخی داشتند. این کشتی هم‌اکنون ادامه مأموریت خود را از سر گرفته است و پس از اتمام آن به آب‌های کشور باز خواهد گشت.

حزب اعتماد ملی نامزدی در انتخابات ندارد

  دست آخر اینکه،  دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: «حزب اعتماد ملی» نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. به گزارش ایلنا، الیاس حضرتی در واکنش به مطرح شدن ادعایی در فضای مجازی مبنی بر حمایت حزب اعتماد ملی از محسن مهرعلیزاده نوشت: «حزب اعتماد ملی پشت سر هیچ‌ کس نرفته و نامزدی ندارد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7640/3/578273/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها