خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده




فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری
اسارت خلبان امریکایی
تنها چند روز پس از اظهارات جمیل، جبهه نجات ملی لبنان به ریاست سلیمان فرنجیه رئیس‌جمهوری سابق لبنان تشکیل شد که تا هنگام مرگ نتوانست اهانتی را که امریکایی‌ها با بازرسی کیف‌های او در فرودگاه نیویورک به او کرده بودند، فراموش کند. این موضوع در سفری اتفاق افتاده بود که سلیمان فرنجیه در سال ۱۹۷۴ انجام داد تا به نمایندگی از کشورهای عربی در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی کند.
نیروهای اسرائیلی در سپتامبر ۱۹۸۳ مجبور به عقب نشینی از تعداد زیادی از مناطقی شدند که در «جبل» اشغال کرده بودند. خشن‌ترین درگیری‌ها در «جبل» میان شبه نظامیان ملی لبنان و شبه نظامیان «نیروهای لبنانی» درگرفت و این درگیری‌های مضر موجب تحمیل رنج به مهاجران از «جبل» و بالا رفتن درجه تهدید و وعده در اظهارات مسئولان امریکایی علیه سوریه شد.
من در کنفرانسی مطبوعاتی در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۳ در دمشق بر موضع رهبری سوریه در موافقت با توقف درگیری‌ها از یکسو و آغاز گفت‌و‌گوی ملی لبنانی از سوی دیگر تأکید و به‌صورت ضمنی مسئولیت گرفتاری کشور در قرارداد ۱۷ مه و دنباله روی از وعده‌های امریکا را متوجه امین جمیل رئیس‌جمهوری لبنان کردم. این هشدار با خوشایند رهبری سوریه همراه شد و صراحتاً این خشنودی را با مقایسه میان آغاز گرفتاری امریکا در ویتنام با چند صد نیروی نظامی و آغاز آن در لبنان، به زبان آورد.
چند هفته بعد، مقر نیروهای پیاده نظام نیروی دریایی امریکا و نیروهای فرانسوی در معرض عملیات فدایی انتحاری قرار گرفت که فاجعه‌ای برای نیروی انسانی آنها بود، در این دو عملیات بیش از سیصد نیروی نظامی امریکایی و فرانسوی کشته شدند و خسارت انسانی بزرگ‌تر در صفوف [نیروهای امریکایی] مارینز بود. هجوم دردناک علیه مارینز در حدود کمتر از دو ماه بعد با سرنگون کردن هواپیمای امریکایی دنبال شد که در حال هدف گرفتن مکان‌های استقرار ارتش سوریه در لبنان بود و «بابی گودمن» خلبان آن  به اسارت نیروهای سوری در آمد. رئیس‌جمهوری اسد و من، بخوبی معنای اسیری خلبان امریکایی و میزان اهمیت بازگرداندن او را برای ایالات متحده و بویژه حکومت ریگان درک می‌کردیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7640/4/578277/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها