مرکز آمار رکوردداران شاخص تورم را معرفی کرد

هواشناسی تورم در 31 استان کشور


گروه اقتصادی/  در دومین ماه سال 1400 شاهد تغییر در روند شاخص تورم هستیم، به‌طوری که با وجود تداوم رشد تورم سالانه، سایر شاخص‌ها مانند نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) روند نزولی به خود گرفته است. روندی که این انتظار را ایجاد می‌کند که با تداوم آن در ماه‌های پیش رو، تورم سالانه نیز مسیر کاهشی به خود بگیرد.
در اردیبهشت ماه، نرخ تورم نقطه‌ای به ٤٦,٩ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ٢,٦ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز با کاهش ٢واحد درصدی به ٦١.١درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧ واحد درصدی به ٤٠.٣درصد رسیده است.
همچنین نرخ تورم ماهانه اردیبهشت به ٠,٧ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٢واحد درصد کاهش داشته است. با این حال نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه برای خانوارهای کشور به ٤١ درصد رسید که نسبت به ماه قبل، ٢,١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٠,١ درصد برای دهک پنجم تا ٤٧.٥ درصد برای دهک دهم است.
درهمین زمینه روز گذشته مرکز آمار ایران، نرخ تورم اردیبهشت ماه را به تفکیک استان منتشر کرد که حاکی از بالا بودن حرارت تورم در استان‌های کمتربرخوردار است.
برپایه این گزارش، استان قم با ۳۷.۵درصد کمترین و استان کردستان با ۴۶.۲ درصد بیشترین نرخ تورم را در اردیبهشت‌ماه امسال داشتند. طبق این آمار نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور ۴۱ درصد شد، به‌طوری که بیشترین نرخ تورم متعلق به استان کردستان و کمترین آن مربوط به استان قم است. بدین ترتیب در استان کردستان، نرخ تورم 5.2 درصد از میانگین کشوری بالاتر
 بوده است.
در مجموع در دومین ماه از سال‌جاری، تورم 12 استان کشور شامل قم، سمنان، مازندران، مرکزی، البرز، اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی، یزد، تهران، خراسان جنوبی و قزوین از تورم میانگین 41 درصدی کشور کمتر بوده است. در این میان استان تهران نیز با تورم 40 درصدی یک درصد از میانگین کشوری تورم کمتری داشته است.
اما در مقابل 18 استان که کردستان درصدر آن قرار دارد، تورمی بالاتر از میانگین 41 درصدی کشور داشته‌اند.براین اساس، همان‌گونه که اشاره شد کردستان با تورم 46.2 درصدی در صدر تورم استانی سالانه قرار گرفته است و پس از آن استان کرمانشاه با تورم 45.6 درصدی در رتبه دوم دیده می‌شود. همچنین خراسان شمالی با تورم 45.1 درصدی، چهارمحال و بختیاری با تورم 44.8 درصدی و استان همدان با تورم 44.4 درصدی به ترتیب جایگاه سوم تا پنجم بالاترین تورم سالانه خانوارهای کشور را داشته‌اند.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان هرمزگان با ٣.٩ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمانشاه با یک دهم درصد است. همچنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان‌های همدان و اردبیل با سه دهم درصد کاهش است.
در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۶.٩ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۵۵.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴١.۶ درصد) است.
هرمزگان صدرنشین تورم شهری
در اردیبهشت‌ماه ١۴٠٠ بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان با ۳.۴ درصد افزایش، کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های لرستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی با یک دهم درصد و بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با سه‌دهم درصد کاهش است.
در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۶.۱ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان (۵۵.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۱.۵ درصد) است.همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای شهری به عدد ۴۰.۵درصد رسید که بیشترین نرخ تورم ۱۲ماهه مربوط به استان کردستان (۴۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٧.۴ درصد) است.
 خانوارهای روستایی همدان بالاترین نرخ تورم را داشتند
در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان هرمزگان با 5 درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ۲ دهم درصد است. همچنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با ۹دهم درصد کاهش است.در این ماه بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۵۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۳درصد) است.
همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴٣.٢ درصد رسید که بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان همدان (۴٩.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و گیلان (٣٨.٣ درصد) است.
رصد تورم خوراکی‌ها
در اردیبهشت ماه، نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه قبل 0.8 درصد کاهش داشته، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل 61.1 درصد و در تورم سالانه 47.6 درصد رشد داشته است.
در این ماه، از مجموع 31 استان کشور، تورم ماهانه خوراکی‌های 26 استان کاهشی بوده است و تنها پنج استان مازندران، آذربایجان شرقی، کردستان، ایلام و هرمزگان با رشد تورم ماهانه این گروه از کالاها مواجه شده‌اند که بالاترین رقم نیز با یک درصد مربوط به استان هرمزگان است.
بررسی نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه مواد غذایی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که برخی استان‌ها تورمی به مراتب بالاتر از میانگین کشوری داشته‌اند. در میان استان‌ها لرستان با تورم نقطه‌ای 70.4 درصدی در گروه مواد غذایی بالاترین تورم این بخش را داشته است که تورم سالانه این استان در خوراکی‌ها نیز با 53.7 درصد در صدر سایر استان‌ها قرار دارد.
استان خراسان جنوبی نیز با تورم نقطه‌ای 67.4 درصدی در رتبه دوم بالاترین تورم خوراکی‌ها دیده می‌شود. تورم سالانه این استان در این بخش نیز با 53.2 درصد همین جایگاه را دارد.
ایلام نیز با تورم نقطه‌ای 67.2درصد در رتبه سوم قرار دارد، اما تورم سالانه آن با 47.9 درصد جایگاه به مراتب پایین تری دارد. همچنین استان خراسان شمالی در اردیبهشت با تورم نقطه‌ای 66.4درصدی خوراکی‌ها جایگاه چهارم را در کشور داراست. این در حالی است که تورم سالانه این استان با 51.1 درصد فاصله زیادی از میانگین کشوری دارد. در رتبه پنجم نیز استان گلستان دیده می‌شود. تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در این استان 65.4 درصد و تورم سالانه آن 47.1درصد بوده است.
بدین ترتیب همان‌گونه که مشاهده می‌شود، استان‌های کمتربرخوردار به‌طور معمول تورم بالاتری نسبت به سایر استان‌ها دارند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7640/8/578294/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها