اخبـــــار




وزیر ارتباطات اعلام کرد
رفع انحصار واردات اینترنت با افتتاح نخستین مرکز تبادل داده بین‌المللی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نخستین مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی ایران برای از بین بردن انحصار در واردات اینترنت، آماده ورود به مدار شد.
به‌ گزارش ایرنا «محمدجواد آذری جهرمی» در توئیتر خود از وارد مدار شدن نخستین مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی ایران در منطقه ویژه اقتصادی پیام، خبر داد که آماده ورود به مدار فعالیت شد.
وزیر ارتباطات افزود: این مرکز، مهم‌ترین زیرساخت «رفع انحصار» واردات اینترنت در کشور و نخستین گام برای رفع انحصار است.
گفتنی است IXP یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات است که با کمک آن می‌توان داده‌های درون اینترنت را رد و بدل کرد. این داده‌ها از سوی سازمان‌ها و سرویس‌دهنده‌های مختلف از جمله ISP‌ها (شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی)، CDN‌ها (شبکه تحویل محتوا) و اپراتورهای تلفن همراه تولید می‌شود و به‌همین منظور نیاز است که این داده‌ها بین سرویس دهنده‌ها رد و بدل شوند و به مقصد برسند. محیط‌های تحت عنوان IXP وظیفه دارند رد و بدل کردن اطلاعات را به بهترین شکل انجام دهند.
آبان سال گذشته، وزیر ارتباطات گفت: تا پایان دولت اقداماتی برای برداشتن انحصار در حوزه دیتا انجام می‌شود تا شرکت ارتباطات زیرساخت انحصاری عمل نکند. «محمدجواد آذری جهرمی» افزود: با این رفع انحصار از تبدیل این شرکت به یک شرکت مخابرات دیگر جلوگیری شد و تا پایان این دولت، اقداماتی برای برداشتن انحصار در حوزه دیتا نیز انجام می‌شود.
اینترنت کشور از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت وارد می‌شود. وزیر ارتباطات قول داده بود تا پایان دولت برای رفع این انحصار کاری کند؛ راه‌اندازی IXP می‌تواند انحصاری را که سال‌هاست در شرکت زیرساخت وجود دارد  رفع کند.

پایداری شبکه ارتباطی در منطقه زلزله زده بابامنیر

در پی وقوع زمین لرزه‌ای با شدت ۵ ریشتر در ساعت یک و ۵ دقیقه بامداد روز شنبه ۸ خردادماه در حوالی بابامنیر در مرز استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، آسیبی به شبکه اپراتور همراه اول و ایرانسل وارد نشده و هم‌اکنون این دو اپراتور بدون هیچ‌گونه قطعی و به‌صورت نرمال در حال سرویس‌دهی به تمامی مشترکان خود در این استان‌هاست.
به‌گزارش «ایران» همراه اول با توجه به شبکه گسترده خود در کشور، اعلام آمادگی کرده همچون گذشته، از طریق رومینگ ملی پذیرای مشترکان سایر اپراتورها در این مناطق باشد.
در عین حال ایرانسل نیز آمادگی دارد تا درصورت درخواست اپراتورهای دیگر از طریق رومینگ ملی، میزبان مشترکان آنها نیز باشد.
گفتنی است کانون این زلزله در ۲۹ کیلومتری بابامنیر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است؛ بابامنیر، شهری از توابع بخش ماهورمیلانی شهرستان ممسنی در استان فارس است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7640/13/578320/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها