جشن ۵۰ سالگی همکاری‌های آبی ایران و جمهوری آذربایجان برگزارشد



تبریز - جشن ۵۰ سالگی همکاری‌های آبی ایران و جمهوری آذربایجان در بهره‌برداری مشترک از آب سدهای ارس و میل مغان با حضور وزیر نیروی کشورمان و نخست‌وزیر جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد.
ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه بواسطه رودخانه ارس مرز مشترک دارند که مرز دوستی محسوب می‌شود و روی آن تاکنون سدهای‌ اصلی ارس به ظرفیت ۱/۲ میلیارد مترمکعب و خداآفرین با گنجایش ۱.۶ میلیارد مترمکعب احداث شده و در حال بهره‌برداری هستند.
همچنین سدهای تنظیمی و انحرافی «میل مغان» در استان اردبیل با ۳۲ میلیون مترمکعب ظرفیت و «قیز قلعه سی» در آذربایجان شرقی با ۶۰ میلیون مترمکعب گنجایش، روی رودخانه مرزی ارس با هدف توسعه کشاورزی در اراضی پایاب با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است.به گزارش ایرنا، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در این باره اظهار کرد: رودخانه‌های مرزی و بهره‌برداری مشترک دولت‌ها از این منابع آبی بسیار اهمیت دارد و بهره‌برداری دوستانه ایران و آذربایجان از سد ارس در دوران‌ مختلف تاریخی و تحت حکومت‌های متفاوت، حاصل تعامل سازنده و مثبت دو کشور است.
یوسف غفارزاده افزود: نیم قرن بهره‌برداری دوستانه و مشترک از سد ارس، افتخاری در سطح بین الملل است و بهره‌برداری از رودخانه ارس برخلاف اغلب رودهای مرزی در دنیا که محل مناقشه‌اند، محل دوستی و موجب افتخار دو همسایه است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7642/9/578490/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها