تکمیل طرح‌های عمرانی بوشهر در روزهای پایانی دولت


عبدالکریم گراوند
استاندار بوشهر
ساحلی بودن استان بوشهر با داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز دریایی، یکی از مزیت‌های ویژه‌ای است که فرصت‌های بسیاری را برای توسعه سرمایه گذاری فراهم کرده است. در جغرافیای استان، اقتصاد «کرانه محور» می‌تواند تمام بن بست‌ها را باز و با برنامه‌ریزی درست و بهره‌گیری از همه فرصت‌های موجود زمینه را برای توسعه متوازن و شتابان فراهم کند.در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اولویت گذاری درست، بهره‌گیری از برخی فرصت‌ها در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله ایجاد زیرساخت‌های بندری شامل احداث و بازسازی بنادر، لایه روبی و توسعه پست اسکله‌ها، خدمات تخلیه و بارگیری و انبار، تجهیز بنادر به سامانه‌های الکترونیک و پایش خروجی‌ها با دستگاه ایکس ری، پیگیری تصویب منطقه آزاد بوشهر با رویکرد صادرات و توسعه صنایع، توسعه شهرک‌های صنعتی، فعال‌سازی صنایع و واحدهای راکد و نیمه فعال و افزایش ظرفیت تولید از جمله این اقدامات است.
توجه به آبزی پروری در دریا و کنار دریا شامل ماهی در قفس و افزایش صد درصدی پرورش میگو، حمایت از بخش خصوصی در ایجاد شهرک شیلاتی۳۶۲۰ هکتاری رودشور شهرستان گناوه استان بوشهر، تکمیل زنجیره میگو شامل تولید لارو، غذای میگو، پرورش، عمل‌آوری و سردخانه و صادرات نیز از دیگر اقداماتی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صورت گرفته است.
 در حوزه صنعت و معدن نیز افزایش تولید سیمان و زمینه‌سازی برای صادرات محصولات معدنی با استفاده از ظرفیت بندر جدید نگین و نیز حمایت از محصولات دانش بنیان و ترویج اقتصاد دانش بنیان و همکاری با نخبگان استانی برای بهبود کیفیت و کمیت تولید نیز از دیگر فعالیت‌های مهم دولت بوده است.
در بخش کشاورزی نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده که از جمله آن می‌توان به اصلاح شیوه‌های آبیاری، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای و توسعه صنایع تبدیلی اشاره کرد. اقدامات در حوزه آب اعم از آب شرب و آب کشاورزی نیز بی‌نظیر بوده است. شروع عملیات و آغاز ساخت 8 سد کوچک و بزرگ شامل سد دالکی، سد تنگ ارم، سد ارغون کلمه در دشتستان، سد خاییز در تنگستان، سدهای دشت پلنگ، باغان و قیزقلعه در دشتی و سد اخند در عسلویه از جمله این اقدامات است.
 اخذ مجوز و احداث چند آب شیرین کن در شهرستان‌های مختلف استان و نقاط شهری و روستایی از عمده تلاش‌های صورت گرفته برای استحصال آب آشامیدنی از دریاست که در طول عمر 40 ساله نظام جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.
 فعال‌سازی عملیات احداث خط آهن بوشهر-شیراز قطعه 10 الف یکی از اقدامات صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت حمل و نقل است و اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای این پروژه بزرگ از اقدامات دولت تدبیر و امید است.
 توسعه نیروگاه‌های برق خورشیدی و احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی جنوب کشور در شهرستان دشتی را می‌توان گامی دیگر در تأمین انرژی دانست و آغاز عملیات 2فاز جدید نیروگاه هسته‌ای در مجاورت نیروگاه اتمی بوشهر و وارد مدار شدن برق نیروگاه بوشهر، موفقیتی است که نمی‌توان از آن گذشت. تکمیل آزادراه برازجان-گناوه-دیلم و افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادفات جاده‌ای در این مسیر پرترافیک و چندین طرح دیگر از اقدامات مهمی است که در دولت انجام شده است.هم اکنون در روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم، امید است 29پروژه عمرانی شاخص با ۲۳۴ میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان اعتبار تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد که از جمله آنها می‌توان به سد ارغون، سد خاییز، مجتمع فرهنگی هنری عسلویه، مجتمع فرهنگی بنک، مرکز خدمات جامع سلامت تنگک بوشهر، سالن ژیمناستیک، ایستگاه پمپاژ نخلستان، بلوار وفاق و...اشاره کرد. این پروژه‌ها با تأمین و تخصیص اعتبار لازم افتتاح خواهند شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7642/9/578491/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها