در مراسم امضای تفاهمنامه مطالعات توسعه میدان مشترک آزادگان بیان شد

وزیر نفت: نگویید کاری نشده است


گروه اقتصادی| روز گذشته مطالعات میدان نفتی آزادگان در قالب امضای سه تفاهمنامه به پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد. حالا به واسطه این تفاهمنامه‌ها، پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی (صاحب ‌صلاحیت برای تبدیل شدن به E&P) در سه بخش جنوبی، مرکزی و شمالی آزادگان به منظور توسعه میدان مطالعات انجام خواهند داد.
این میدان، بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی کشور است که با وسعت هزار و 500 کیلومتر مربع در مجاورت مرز عراق و حدود ۸۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده و نفت درجای این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت برآورد می‌شود و با میدان مجنون عراق مشترک است.
همچنین در این مراسم، عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک نیز کلید خورد.
وزیر نفت در این آیین، از شمارش معکوس حضورش در صنعت نفت و کار دولتی تا ظرفیت افزایش تولید روزانه به 6.5 میلیون بشکه سخن گفت. به گزارش شانا، بیژن زنگنه با تأکید بر ضرورت افزایش تولید نفت ایران بیان کرد: به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد، باید تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد. ما براحتی می‌توانیم به تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت دست یابیم و این رقم هدف عجیب و غریبی نیست، این واقعیتی است که بعضی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند و مرتب علیه آن کار می‌کنند. این مهم افزون بر ایجاد اشتغال، صنایع ایران را فعال و در عین حال قدرت امنیتی ایجاد می‌کند.
او با اشاره به اینکه در سیاست کلی نظام در زمینه انرژی که در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، بر افزایش‌ ظرفیت‌ تولید صیانت‌ شده‌ نفت‌ متناسب‌ با ذخایر موجود و برخورداری‌ کشور از افزایش‌ قدرت‌ اقتصادی‌ و امنیتی‌ و سیاسی‌ تأکید شده است، تصریح کرد: نفت فقط قدرت اقتصادی نیست، نفت قدرت امنیتی و سیاسی کشور را بالا می‌برد.
30 میلیارد دلار برای نگهداشت و تداوم تولید
زنگنه عنوان کرد: ما در شرایطی هستیم که برای حفظ و نگهداشت تولید باید اقدام‌هایی را انجام دهیم، همسو با این موضوع بزودی قراردادی برای کنگان امضا می‌شود.
او ادامه داد: برای حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نیاز است. وزیر نفت با اشاره به اینکه این میزان سرمایه‌گذاری اشتغال نیز به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: دوستان انتظار دارند که پس از پایان طرح همه نیروهای شاغل در طرح حفظ شوند، در حالی که این اصرار سبب می‌شود سرمایه‌گذاری متوقف شود. ما برای نگهداشتن کارگران باید جریان سرمایه‌گذاری در کشور را زنده نگه‌ داریم.
کاری فراتر از یک مطالعه
زنگنه در مراسم روز گذشته بیان کرد: کاری که برای میدان نفتی آزادگان با امضای تفاهمنامه انجام می‌شود، فراتر از یک مطالعه است و باید برای این طرح حدود ۴.۵ میلیارد دلار پیشنهاد تأمین مالی ارائه شود.
او با اشاره به اینکه این سه قرارداد باید با هم پیوند بخورند زیرا زمانی که تولید می‌کنند روی هم اثر منفی نداشته باشند، اظهار کرد: با وجود تحریم‌های مالی کارهای بزرگ در صنعت نفت در این سال‌ها انجام شده است و ظرفیت میدان‌های غرب کارون از ۷۰ هزار به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است‌.
زنگنه با اشاره به اینکه اهداف برنامه ششم توسعه متناسب با شرایط تحریم تنظیم نشده است گفت: اگر تحریم نبود ما چند برابر این می‌توانستیم کار کنیم. افتخارهای خودمان را بزرگ بدانیم و نگویم هیچ کاری نکردیم!
وزیر نفت ضریب بازیافت ۵.۵ درصد را برای میدان های نفتی از جمله آزادگان به‌هیج‌وجه مناسب ندانست و عنوان کرد: باید به ضریب بازیافت میدان‌های نفتی بپردازیم. امیدوارم ظرف زمان تعیین شده مطالعه میدان آزادگان به پایان برسد.
تحقق آرزوهای وزیر نفت
وزیر نفت با اشاره به اینکه چند آرزو داشتم یکی از آنها این بود شرکت پیمانکار عمومی (GC) در نفت فعال شود که اکنون چند شرکت فعال در این زمینه داریم، گفت: دیگر آرزویم شرکت‌های اکتشاف و تولید بود که برای به ثمر رسیدن آن بسیار سختی کشیدم. می‌گفتند گرگ‌زاده است اما این شرکت‌ها سرانجام شکل گرفتند.
او ادامه داد: سومین آرزویم فعال شدن شرکت‌های ایرانی در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی بود که فعال شدند؛ امیدواریم پس از تحریم هم بمانند. زنگنه با بیان اینکه من دیگر در صنعت نفت و در کار دولتی نخواهم بود، اذعان کرد: ولی دلم برای ایران می‌سوزد و همه تجربه‌ام را در اختیار خواهم گذاشت. تأکید می‌کنم باید ظرفیت تولید نفت را بالا ببریم زیرا محدودیت بین‌المللی برای ما مشکل‌ساز می‌شود.
افزایش تولید نفت و گاز به معنای افزایش خام‌فروشی نیست
علی آقا محمدی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه افزایش تولید نفت و گاز به معنای افزایش خام‌فروشی نیست اعلام کرد که اکنون دو پتروپالایشگاه با ارزش ۷ میلیارد یورو در حال ساخت است.
علی آقامحمدی گفت: اگر بخواهیم اتفاقی در کشور بیفتد نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و سرمایه‌گذاری هم باید با به‌کارگیری همه توان ملی باشد، فقط دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد. وی ادامه داد: ما منابع نفتی کشور را به جای مالیات صرف اداره کشور کردیم و اکنون گذشتگان و صندوق‌های بازنشستگی هم می‌خواهند از این منابع بهره‌برداری کنند که با این روند پس از ۳۰ سال کشوری پیر و فقیر خواهیم داشت و این خطرناک‌ترین پدیده‌ای است که رخ می‌دهد، حتی از تغییرات محیط زیستی، گرد و غبار و کمبود آب هم بدتر است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افزایش تولید نفت و گاز به کشور اقتدار می‌دهد و در جایگاه جهانی هم بسیار مهم است، تصریح کرد: امریکا، روسیه و عربستان زمانی در یک سطح با ایران تولید داشتند، اما اکنون به تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه رسیدند، ایران هم نمی‌تواند در این سطح باقی بماند زیرا خطایی راهبردی است.
آقامحمدی تأکید کرد: پس از اینکه نفت را به‌دست می‌آوریم هم می‌توانیم در پتروپالایشگاه‌ها فرآوری کنیم و افزایش تولید به معنای افزایش خام‌فروشی نیست و دو پتروپالایشگاه‌ عظیم هرکدام با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد یورو در حال ساخت است.
وی افزود: منطقی این است که در آستانه برنامه هفتم توسعه مبنا را تولید روزانه ۴ میلیون بشکه و معادل ۴ میلیون بشکه گاز در نظر بگیریم که ۸ میلیون بشکه به اقتصاد داخلی تزریق می‌شود و مازاد آن برای سرمایه‌گذاری هزینه شود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: در این زمینه هم برنامه‌ریزی شده و در یک برنامه ۲۵ ساله در صورتی که قیمت‌ها تغییر عمده‌ای نیابد امکان داریم از این محل هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار منابع برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم.
آقامحمدی یادآور شد: امروز هم شرکت‌های داخلی به‌دلیل نعمت تحریم این کار را انجام می‌دهند از جهتی به‌دلیل اینکه پروژه از منابع مشترک است گام بسیار مهمی به‌شمار می‌رود که در بخش‌های دیگر اقتصاد ایران هم نمود می‌یابد.
تولید ۲۱۵ هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک آزادگان
گفتنی است، تفاهمنامه مطالعه بخش شمالی میدان آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا، تفاهمنامه مطالعه بخش مرکزی میدان آزادگان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پتروپارس و پتروایران و تفاهمنامه مطالعه بخش جنوبی میدان آزادگان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد و انرژی‌دانا امضا شد.
دراین مراسم، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی نیز گفت: با تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت از آزادگان شمالی و ۱۴۰ هزار بشکه از آزادگان جنوبی، ظرفیت تولید نفت ایران از این میدان مشترک به ۲۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. «رضا دهقان» ادامه داد: در سال‌های قبل توسعه میدان آزادگان در دو بخش شمالی و جنوبی انجام شد. بخش شمالی توسط شرکت سی ان پی سی چین و بخش جنوبی توسط شرکت متن انجام شد.
دهقان تأکید کرد: بررسی‌هایی انجام و شرکت‌های اکتشاف، تولید توسط خودشان انجام شد؛  در طی این هم‌اندیشی‌ها مدلی تعریف شد تا از ظرفیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی بهره ببریم.
وی افزود: در این مدل سعی کردیم میدان به سه بخش تقسیم شود و در این سه بخش، شرکت‌های ایرانی مطالعه را انجام داده و پیشنهاد توسعه این میدان را ارائه کنند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه کمیته‌ای مشترک برای میدان آزادگان تعریف شده، گفت: این کمیته توسعه امکانپذیر و یکپارچه در میدان آزادگان را مورد توجه دارد. وی افزود: با تأیید این کمیته، می‌توان وارد امضای توسعه قراردادی با شرکت‌های ایرانی شد.
به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در زمان مطالعه این میادین اگر شرکت‌های خارجی بخواهند وارد توسعه آزادگان شوند، امکان حضور دارند. میدان‌های هما، وراوی و تابناک نیز که عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز آنها دیروز آغاز شد، در منطقه عملیاتی پارسیان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در مجاورت شهرهای پارسیان، لامرد، خنج و مهر قرار دارند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7642/1/578512/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها