سخنگوی وزارت خارجه:

مذاکرات وین به‌حل موضوعات کلیدی رسیده است



سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی داشته ولی موضوعات کلیدی باقی ‌مانده است. سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی با اعلام تداوم رایزنی‌های برجام در وین درباره احتمال اینکه ممکن است این دور از مذاکرات، دور پایانی باشد، گفت: ما مذاکرات و گفت‌وگوهایی را که در وین انجام می‌دهیم با دقت و وسواسی که لازم است جلو می‌بریم. هر دوری می‌توانسته دور آخر باشد ولی برخی موضوعات باقی مانده به دور بعدی کشیده شده است. وی بیان کرد: این دور هم همین گونه است، اگر موضوعات کلیدی باقیمانده حل شود، می‌تواند دور آخر باشد ولی اگر چنین نباشد دور دیگری هم خواهد بود. نباید عجله در قضاوت کرد درباره اینکه کدام دور، دور آخر خواهد بود.
به‌گزارش ایرنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد: مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. به تعبیر دیگر ما الان به‌حل موضوعات کلیدی رسیده‌ایم که این موضوعات کلیدی هم باید با دقت صورت بگیرد. خطیب‌زاده درباره روند لغو تحریم‌ها از سوی امریکا و مکانیسم راستی آزمایی از سوی ایران هم افزود: موضع ما همان موضع قبلی است. همه تحریم‌های برجامی امریکا باید مرتفع شود. تمام تحریم‌هایی که در دوران ترامپ با هدف از بین رفتن برجام و محروم کردن ایران از منافع برجام بوده، باید مرتفع شود و راستی آزمایی صورت بگیرد و این راستی آزمایی در فرمول‌هایی که الان مورد بحث در وین است، صورت می‌گیرد و بعد ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره خبر منتشر شده رویترز مبنی بر اینکه امریکا اخیراً یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده، اظهار داشت: جزئیاتی ندارم، از زمان کلینتون رئیس‌جمهوری اسبق امریکا به خاطر قوانینی که گذاشتند، نفتی از ایران خریداری نشده است.
میزان بدهی عراق به ایران روشن است
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر معاون نخست‌وزیر عراق به ایران هم گفت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بوده و با آقای دژپسند ملاقات‌ها انجام شد. درباره ارتقای روابط و تأدیه بدهی‌های عراق به ایران و صادرات برق و گاز ایران به عراق و آمادگی ایران برای ادامه صادرات بحث و توافق شد و اطمینان داده شد که اگر دولت عراق اقدامات مؤثری در راستای تأدیه بدهی خود انجام دهد، هیچ مشکلی نخواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره صدور مجوز برای انتقال ۱۲۵ میلیون دلار از منابع ارزی ایران در عراق به بانکی در سوئیس برای خرید واکسن از کوواکس هم اظهار داشت: میزان بدهی‌ عراق به ایران روشن است. همه آمارها در اختیار بانک مرکزی است و باید جزئیات از بانک مرکزی پرسیده شود. وی خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها در تهران و بغداد صورت گرفته و توافق‌هایی درباره ابعاد مختلف آن در جریان بوده است و یکی از موضوعات در سفر شنبه همین بوده و این موضوع در دست پیگیری است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره انتخابات پیش رو در عراق و دستگیری یکی از سران حشدالشعبی نیز اظهار داشت: روابط ایران و عراق تاریخی و پر از ابعاد روشن و چند لایه است، ما همواره همه را در داخل عراق دعوت کردیم که در چارچوب سازوکارهای عراقی به حل و فصل اختلافات خودشان بپردازند. قطعاً درباره موضوعاتی که در داخل عراق است اظهارنظر خاصی نمی‌کنیم و همیشه از همه توان خود استفاده کردیم که عراق هر روز بیش از پیش در حال ثبات، امنیت و آرامش قرار داشته باشد.
توافق‌های اولیه با عربستان درباره حج مثبت بوده است
خطیــب‌زاده همچنیـــن دربــــاره گفت‌وگوهای ایران و عربستان و در پاسخ به این سؤال که آیا امسال اعزام حجاج را خواهیم داشت، با بیان اینکه هیچ وقت مرسوم نیست که گفت‌وگوها در فضای عمومی ادامه یابد، اظهار داشت: اجازه دهید جزئیات گفت‌وگوها در بین گفت‌وگو کنندگان تا زمانی که به نتیجه برسد، بماند. خطیب‌زاده با بیان اینکه گفت‌‌وگوها با عربستان همچنان ادامه دارد، افزود: این گفت‌وگوها در فضای مناسبی ادامه داشته و امیدواریم به فهم مشترکی بین ایران و عربستان برسد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد حج هم رایزنی‌های گسترده‌ای صورت گرفته که بتوانیم این موضوع را امسال داشته باشیم. توافق‌های اولیه صورت گرفته که مثبت بوده است.
آزادی کشتی ایرانی در اندونزی
سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادی کشتی ایرانی در اندونزی هم گفت: این امر صورت گرفته است. از روز اول وزارت خارجه و بخش‌های مختلف آن در کنار خدمه و کاپیتان کشتی بود و کلیه دسترسی‌های کنسولی و مشاوره‌های حقوقی توسط سفارت ایران در جاکارتا و از طریق وزارت خارجه در اختیار مجموعه کشتی و کاپیتان کشتی قرار گرفت. وکیل کارها را پیگیری می‌کرد و کارها توسط وزارت خارجه پیگیری می‌شد.
او افزود: از روز اول تا روز آخر وزارت خارجه نقش داشت و بارها با سفیر اندونزی ملاقات شد و سفر ظریف همراه با پیام رئیس‌جمهوری در خصوص ارتقای روابط دوجانبه بود ولی در این زمینه هم گفت‌وگوهایی شد. حل و فصل این موضوع در بستر دوستانه روابط ایران و اندونزی طبیعی بود، البته دادگاه هم عمده اتهامات کشتی را وارد ندانست و بخشی را هم که پذیرفت بخشی بود که دادگاه صالحه اندونزی نشان داد در بستر قضایی بی‌طرفانه این موضوع حل و فصل شده است.
هشدار درباره حرکت ناوهای ایرانی به‌سمت ونزوئلا
خطیب‌زاده همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر حرکت ناوهای ایرانی به‌سمت ونزوئلا و اظهارنظر مقامات امریکایی در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند هر کشور دیگری در نظام بین‌الملل این حق را دارد که از تمام حقوق بین‌الملل استفاده کند و در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد و هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند. وی ادامه داد: هشدار می‌دهیم که هیچ کسی در این زمینه مرتکب اشتباه محاسباتی نشود و کسانی که در خانه‌های شیشه‌ای نشسته‌اند سنگی را پرتاب نکنند. این هشدار در پی آن صورت گرفت که رسانه امریکایی «پولیتیکو» به نقل از منایع آگاه خبر داده که نهادهای امنیت ملی امریکا حرکت دو ناو ایران را به مقصد احتمالی ونزوئلا زیر نظر دارند. «پولیتیکو» حرکت این دو ناو ایران را در شرایطی که تنش بین تهران و واشنگتن بالاست، اقدامی تحریک‌آمیز ارزیابی کرده است. به گزارش این رسانه «ناو-بندر مکران» به‌همراه یک ناو دیگر ایران در آب‌های شرق آفریقا در حال حرکت به سمت جنوب هستند.

بــــرش

عراقچی اعلام کرد:
احتمال بازگشت دوباره دیپلمات‌ها به پایتخت‌ها برای مشورت‌های بیشتر

سیدعباس عراقچی روز گذشته در اظهاراتی درباره روند مذاکرات جاری در وین با اعلام اینکه مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم، گفت: پیشرفت‌های خوبی تا الان داشتیم. مسیر خوبی را طی کردیم.
وی افزود: در حال حاضر به اختلافات بارزی که وجود دارد، پرداخته می‌شود. متن‌ها تهیه شده و مقدار زیادی متن‌های ما آماده است، چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است. جلسات فشرده‌ای را داشتیم.
عراقچی ادامه داد: مسیر خوبی تا الان طی شده است. اینکه در این دور مذاکرات بتوانیم به جمع‌بندی برسیم، شخصاً مطمئن نیستم. به تلاش خود ادامه می‌دهیم. ممکن است لازم باشد یک‌بار دیگر هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند. هنوز در این خصوص تصمیم قطعی نگرفتیم. ظرف دو‌سه روز آینده موضوعات را ادامه می‌دهیم.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه کمیسیون مشترک برجام مجدداً تشکیل خواهد شد، ابراز داشت: معمول کار ما این است که همیشه مذاکرات با یک دور کمیسیون مشترک، شروع شود و با یک جلسه کمیسیون مشترک، کار را جمع‌بندی کرده و خاتمه دهیم. عراقچی با بیان اینکه بحث‌های اصلی در جلسات دو، سه و چندجانبه مطرح می‌شود، عنوان کرد: در همه سطوح با یکدیگر ملاقات و صحبت می‌کنیم ولی اگر قرار باشد به این دوره مذاکرات پایان داده می‌شود از طریق جلسه جمع‌بندی کمیسیون مشترک خواهد بود ولی هنوز زود است قضاوت کنیم در چه روزی و در چه مقطعی به این نقطه برسیم. تلاش برای اینکه هرچه سریعتر به جمع‌بندی نهایی برسیم ادامه دارد و باید ببینیم چه خواهد شد.
پس از آغاز دور پنجم مذاکرات هسته‌ای در وین که با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در روز چهارم خرداد ماه در گرندهتل شهر وین کلید خورد، رایزنی‌ها در چارچوب‌های مختلف در جریان است. به‌گزارش «ایران» سید عباس عراقچی، رئیس هیأت کشورمان در مذاکرات بعد از نشست سه جانبه روز گذشته ایران، روسیه و چین، با رؤسای هیأت‌های سه کشور اروپایی و همچنین نماینده اتحادیه اروپا به گفت‌وگو نشست. هیأت ایرانی در دیدار هیأت‌های روسیه و چین نقطه نظرات خود در خصوص متون پیش‌نویس و موضوعات باقی‌مانده را برای طرف‌‌ها تشریح کرد. هیأت‌های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تأکید کردند. هر سه هیأت بر اهمیت تداوم کار به‌صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تأخیر بی‌سبب تأکید کردند. در چند روز گذشته، چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی و همچنین در سطوح کارشناسی بین هیأت‌های ایران با هیأت‌های اتحادیه اروپا، سه کشور‌ اروپایی و هیأت‌های چین و روسیه برگزار شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7642/2/578528/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها