نطق انتقادی پزشکیان از تریبون مجلس:

ایران باید متعلق به همه ایرانیان باشد


گروه سیاسی/ تنها واکنش انتقادی مجلس به اقدام شورای نگهبان از سوی مسعود پزشکیان رقم خورد. نمایندگان که هفته پیش و پس از اعلام اسامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در بیانیه‌ای از شورای نگهبان تشکر و قدردانی کردند دیروز شاهد انتقادات نماینده تبریز بودند و البته نتوانستند در برابر او ساکت بنشینند. پزشکیان که از جمله چهره‌های شناخته شده رد صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری است، خواستار روشن شدن دلیل عدم احراز صلاحیت خود و سایر کاندیداها شد و هشدار داد که اگر رفتارمان را اصلاح نکنیم مملکت در خطر است.
پزشکیان در ابتدای نطق خود از تریبون مجلس گفت که به تبعیت از حضرت علی(ع) در مقابل حرف‌هایی که می‌گویم، گردنم را گرو می‌گذارم و اگر یکی غلط بود گردن مرا بزنید و خطاب به اعضای شورای نگهبان ادامه داد: از آنها خواهش می‌کنم به‌طور شفاف آنچه که به‌عنوان نقصی در کار ما است را علناً به جامعه بگویند و بگویند که این عیب‌ها را دارید.
به گزارش خانه ملت، او با بیان اینکه به دنبال دنیا نبودم، نیستم و نخواهم بود، افزود: وقتی انسان توانست به دنبال دنیا نرود و وقتی چیزی از او گرفتند تأسف نخورد جسارت این را دارد که قاطعانه حرفش را بزند و حق بگوید و یار مظلوم شود.
پزشکیان اضافه کرد: دلیل بر اینکه یک حاکمیت درست است مردمند و اگر مردم ما را نپذیرند ما جزو صالحین نیستیم. باید بپذیریم که مردم بزرگان ما هستند و ما نوکران مردم در عمل باشیم، نه اینکه شعار بدهیم، مردم در انتخابات شرکت نکردند هم اشکالی ندارد، یک عده می‌آیند رأی می‌دهند و ما رئیس‌جمهور می‌شویم.
نماینده تبریز با بیان اینکه در جامعه ما بی‌عدالتی در سیاست، اقتصاد، قومیت و فرهنگ انکارناپذیر است، گفت: اگر می‌خواهیم اینها درست شود باید اصلاح کنیم. نمی‌شود من اگر در کردستان یا بلوچستان به دنیا بیایم بهترین آدم هم باشم نخواهم توانست در سیاست جایی پیدا کنم‌. در حالی که این حقم است و باید باشم. اگر قرار است گروهی حرف بزنند، اجازه دهید طرف مقابل هم حرف بزنند. اگر قرار است عده‌ای در قدرت باشند بگذارید همه باشند. ایران مال همه است، مال یک دسته و گروه و جناح نیست. بروید ارزیابی کنید ببینید که مردم پشت سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند.
او ادامه داد: مقصریم، باید رفتارمان و نگاهمان را اصلاح کنیم وگرنه این مملکت در خطر است. حضرت علی(ع) به مالک بعد از آنکه می‌گوید با مردم مهربانی و لطف کن و از گناهشان بگذر و مثل انسان با آنها برخورد کن می‌گوید: ای مالک! نگو من امیرم، دستور می‌دهم و دیگران باید اطاعت کنند و غلط کردند [اگر اطاعت نکنند]. به فرمایش حضرت علی این ادبیات سه تالی فاسد دارد؛ قلب را سیاه می‌کند، دین را تضعیف می‌کند، تغییر و دگرگونی را نزدیک می‌کند‌. پزشکیان نطق خود را که با اعتراض نمایندگان همراه بود این‌گونه پایان داد:‌ انصاف را در قبال آنچه که هست همه باید مراعات کنند؛ آبادی میخانه ز ویرانی ماست/ جمعیت کفر از پریشانی ماست/ اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست از مسلمانی ماست.
واکنش نمایندگان به پزشکیان
برخی نمایندگان اما در برابر انتقادات این نامزد رد صلاحیت شده تاب نیاوردند و پی‌در‌پی خواستار روشن شدن میکروفن‌های خود برای دادن تذکر شدند. آنان از لزوم احترام به تصمیم شورای نگهبان گفتند و اصرار داشتند که 32 سال کشور در دست اصلاح‌طلبان بوده و در این فرصت برای مردم چه کردند؟!
محمد وحیدی نماینده بجنورد صحبت‌های پزشکیان را به دور از شأن مجلس دانست و گفت که فرمایشات رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب است. حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم هم گفت: از شما خواهش می‌کنم کنترل داشته باشید، امام راحل فرمودند احترام به شورای نگهبان و تصمیمات آن امری واجب است. از ابتدای انقلاب هم ما بحث شورای نگهبان را داشتیم لذا باید به مسلمات قانونی و شورای نگهبان احترام بگذاریم. احد آزادیخواه نماینده ملایر هم در تذکری گفت: بنده طبق محاسباتی که داشتم چهار دوره هشت ساله دولت در دست اصلاح‌طلب‌ها بوده است. در ۳۲ سالی که فرصت داشته چه کاری برای مردم کرده است. امروز مردم ناراحت این نیستند که کاندیدای انتخابات اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا. ابراهیم عزیزی نماینده شیراز هم مانند سایر تذکردهندگان گفت:‌ شورای نگهبان ۳۲ سال شما و امثال شما را تأیید کرد و عدالت داشت، اما این‌بار که شما و برخی همکاران شما احراز صلاحیت نشدید، عدالت آن مورد سؤال قرار گرفت؟ هادی بیگی‌نژاد نماینده بعدی هم که پشت تریبون قرار گرفت، حرف‌های پزشکیان را دشمن شادکن خواند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7642/3/578538/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها