گفت وگوی «ایران» با یکتا جمالی که اولین مدال آور بانوان در مسابقات جهانی وزنه‌برداری شد

تاریخ‌سازی همیشه در ذهنم بود، حالا طلای المپیک را می‌خواهم


حامد جیرودی/ هر چه می‌گذرد، همه بیشتر به قدرت و توانمندی وزنه برداران بانوی ایرانی پی می‌برند. حتی اگر در این مسیر برخی چهره‌های سرشناس توانایی‌ها و تحمل سختی‌های آنها را زیر سؤال ببرند، وزنه برداران بانو پا پس نمی‌کشند و پولاد سرد را بالای سر می‌برند. اولین گام را سیده الهام حسینی برداشت که در سال ۹۸ در مسابقات جام نعیم سلیمان‌اوغلو به مدال برنز دسته ۷۶ کیلوگرم رسید تا اولین مدال‌آور بانوان وزنه‌برداری ایران در تورنمنتی بین‌المللی باشد. عصر یکشنبه یکتا جمالی گامی فراتر نهاد و با درخشش در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در تاشکند ازبکستان، تاریخ ساز شد. او در دسته ۸۷ کیلوگرم با ثبت رکورد ۹۲ کیلوگرم در یک ضرب، ۱۱۶ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۲۰۸ کیلوگرم به 3 مدال برنز جهان دست پیدا کرد و اولین بانوی وزنه بردار ایرانی لقب گرفت که در مسابقات جهانی صاحب مدال می‌شود. یکتا جمالی درباره این موفقیت بزرگ به خبرنگار «ایران» گفت: «از این اتفاق بسیار خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم که در این مسابقات توانستم به 3 مدال برنز یک ضرب، دوضرب و مجموع دست پیدا کنم. از فدراسیون وزنه‌برداری که در این مسیر از ما حمایت کرد تشکر می‌کنم و امیدوارم به موفقیت‌های بیشتری دست یابم.»
او که متولد ۲۶ آذر ۱۳۸۳ در لنجان اصفهان است و نخستین بار سال ۱۳۹۸ برای شرکت در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۹ نوجوانان جهان در تایلند به تیم ملی بانوان دعوت شد، درباره شروع به کارش در وزنه‌برداری توضیح داد:«من به این رشته علاقه داشتم و از شهریور97 وزنه‌برداری را شروع کردم. خوشبختانه توانستم خیلی زود به تیم ملی راه پیدا کنم و با تمریناتی که داشتم و البته کمک مربیانم به شرایط خوبی رسیدم و حالا هم اولین مدال جهانی‌ام را کسب کردم.» جمالی به این سؤال که آیا فکرش را می‌کرد روزی به عنوان اولین مدال آور بانوی ایران در مسابقات جهانی، تاریخ‌سازی کند؟ چنین پاسخ داد:«بله. تاریخ‌سازی همیشه در ذهنم بود. مثل همه آرزوهای زیادی دارم و یکی از آرزوهایم این بود که بتوانم در این رشته بدرخشم و به موفقیت برسم. خیلی خوشحالم که تلاش‌هایم به ثمر نشست و نامم به عنوان نخستین مدال آور وزنه‌برداری زنان ایران در مسابقات جهانی ثبت شد.»
این بانوی وزنه بردار ثابت کرد که بانوان وزنه بردار ایرانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. جمالی درباره هدف بعدی اش هم صحبت کرد:«هدف و آرزوی بزرگتری دارم؛ اینکه به المپیک بروم و در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان به مدال طلا دست پیدا کنم. به خودم قول داده‌ام برای رسیدن به این هدف تمام تلاشم را انجام دهم، البته مسیر سختی در پیش دارم و باید خیلی بیشتر از اینها تلاش کنم تا بتوانم روی سکوی قهرمانی المپیک بروم.»
در مدت اخیر برخی اظهارنظرهایی داشتند مبنی بر اینکه رشته وزنه‌برداری برای بانوان مناسب نیست. جمالی درباره اینکه نظرش در این باره چیست و آیا به خانم‌ها توصیه می‌کند که سراغ رشته‌هایی چون وزنه‌برداری بروند، گفت:«بله چرا که نه. من معتقدم وزنه‌برداری خیلی هم رشته خوبی است. کشورهای پیشرفته که از لحاظ ورزشی جایگاه مناسبی دارند هم به وزنه‌برداری زنان اهمیت می‌دهند. به نظرم اگر بانوان ورزشکار ایرانی تلاش کنند و حمایت شوند، می‌توانند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند. بانوان ایرانی ثابت کرده‌اند که می‌توانند بهترین باشند و صاحب مقام‌ها و عناوین بیشتری شوند.» این وزنه بردار جوان انتظاراتی هم از مسئولان ورزش دارد: «حمایت‌هایی که الان می‌شود خوب است اما انتظار ورزشکارانی مثل من این است که به حمایت‌هایشان ادامه دهند. هر چه این حمایت‌ها بیشتر باشد، ما هم با انگیزه بیشتری کارمان را دنبال می‌کنیم تا پرچم ایران را به اهتزاز درآوریم.»
خورشیدی‌: جمالی با آرامش و قدرت خوبی کار خود را پیش برد
علی‌اکبر خورشیدی مشاور فنی وزنه‌برداری بانوان درخصوص مدال‌آوری یکتا جمالی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بانوان جوانان جهان به فارس، گفت: «تیم وزنه‌برداری بانوان‌ کشورمان در رده سنی جوانان برای اولین‌بار در رقابت‌های جهانی شرکت داشت. در وزن 87 کیلوگرم، جمالی بسیار خوب کار کرد و صاحب 3 مدال برنز شد. او با 16 سال سن نخستین بار بود که در مسابقات حضور پیدا می‌کرد و برخی از استرس‌ها و حساسیت‌هایی وجود داشت ولی با آرامش و قدرت خوبی کار خود را پیش برد و هر 6 وزنه خود را مهار کرد.» وی افزود: «این نکته را هم نباید فراموش کنیم که مدال نقره را در حرکت یک ضرب با اختلاف یک کیلوگرم و در حرکت دوضرب با اختلاف دو کیلوگرم از دست دادیم. این مدال به‌راحتی کسب نشده ولی آنالیز خیلی خوبی از حریفان این دسته داشتیم و طبق محاسباتی که داشتیم کسب مدال در این وزن برای‌مان قابل پیش‌بینی بود. فدراسیون وزنه‌برداری، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باید نگاه‌ ویژه‌ای به این وزنه‌بردار داشته باشند تا در المپیک 2024 پاریس اولین مدال بانوان در المپیک را هم به دست بیاوریم.»

بــــرش
بابایی: دختران ما در حال پیشرفت هستند

مه سیما بابایی که سرپرستی تیم وزنه‌برداری بانوان ایران را در مسابقات جهانی جوانان برعهده داشت، درباره موفقیت بزرگ یکتا جمالی و همچنین شرایط بانوان وزنه بردار به «ایران» گفت: «دختران ما در حال پیشرفت هستند و مدال‌های ارزشمندی که یکتا جمالی به دست آورد و اولین بانوی مدال آور ما در مسابقات جهانی شد، نمونه این مهم و موفقیت بزرگ است. او با تمرینات مستمری که داشت، توانست به این موفقیت دست پیدا کند و امیدواریم که ملی پوشان ما بتوانند هدفمند کارشان را ادامه دهند. در این رقابت‌ها 8 کشور حضور داشتند و ما با تیم‌هایی مانند ازبکستان، امریکا، لهستان و ترکیه رقابت  و خوشبختانه به مدال‌های خوبی دست پیدا کردیم. البته باید به حمایت‌ها و مشاوره‌های خوبی که آقای خورشیدی در بخش فنی به ما داشتند هم اشاره کنم. در واقع یک مجموعه بزرگ در کنار کادرفنی بودند و باید از حمایت‌های آقای مرادی رئیس فدراسیون و نایب رئیس فدراسیون خانم منظمی و دیگر دوستان تشکر کنم که 3 ماه از بچه‌ها که به صورت مستمر در اردو بودند، حمایت کردند.» بابایی درباره دیگر ملی پوش حاضر در مسابقات جهانی هم صحبت کرد:«ما به غیر از جمالی، الناز باجلانی را داشتیم که تقریباً 3 هفته پیش در مسابقات آسیایی حضور داشت و توانست 22 کیلو رکورد خود را جابه جا کند که بسیار قابل توجه بود. او در این مسابقات یک ضرب پنجم و در دوضرب هشتم شد و امیدوارم در مسابقات بعدی باجلانی را هم روی سکو ببینیم.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7642/14/578545/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها