رقم سرسام‌آور جریمه و بدهی فوتبال ایران به خارجی‌ها طی 10 سال

۴۸ میلیون دلار




طبق مطالعات صورت گرفته در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که به منظور بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ صورت گرفته، میزان بدهی‌ها و جریمه‌های فوتبال ایران به مربیان و بازیکنان خارجی در یک دهه گذشته حدود ۴۸ میلیون دلار اعلام شده است. به گزارش ایسنا، سهم باشگاه پرسپولیس از این بدهی‌ها و جرائم حدود ۱۴ میلیون دلار، سهم باشگاه استقلال حدود ۱۱ میلیون دلار، سهم سایر باشگاه‌ها حدود ۱۵ میلیون دلار و میزان بدهی و جرایم فدراسیون فوتبال به سرمربیان خارجی تیم ملی فوتبال ایران نیز حدود ۸ میلیون دلار تعیین شده است. براساس گزارش دیگری که از سوی مرکز پژوهش های مجلس پیش از این مدنظر قرار گرفت، آمده بود که موارد پیش آمده در فوتبال ایران نشان می‌دهد در این حوزه هم سوءمدیریت وجود دارد و هم ضعف قانونی و خلأ ضوابط حقوقی مشخص. در عین حال پیشنهاد شده بود که این موضوع با استناد به مواد (۵۹۸) و (۱۴۵) قانون مجازات اسلامی و مواد (۱)، (۲) و (۱۱) قانون مسئولیت مدنی از طریق دادگاه‌های صالحه و بندهای «۵» و «۷» ماده (۸) قانون رسیدگی به تخلفات اداری می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد و پرونده افراد و اشخاص باید به اتهام اهمال منجربه تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آن‌ها به دادستان عمومی و انقلاب تهران و هیأت تخلفات اداری ارسال شود.
بدهی سازمان صداوسیما به ورزش؛ ۶۰ میلیارد تومان
در سال ۹۵ مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت‌های ورزشی در برنامه 5 ساله ششم توسعه لحاظ و سازمان صداوسیما ملزم شد که حق پخش تلویزیونی رقابت‌های ورزشی را پرداخت کند اما این مسأله بازهم مورد توجه قرار نگرفت. این مهم یکبار دیگر در بودجه سال ۹۹ مدنظر قرار گرفت و سهم وزارت ورزش ۳۰ و سهم سازمان صدا وسیما ۷۰ درصد تعیین شد. بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا‌وسیما مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند که ۳۰ درصد وجوه واریزی در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صداوسیما قرار می‌گیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان است. با وجود این اما سازمان صداوسیما تا امروز سهم ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ از محل درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به وزارت ورزش پرداخت نکرده است. در این راستا و بر اساس اعلام ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، صداوسیما در سال ۹۹ مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نکرده و اینگونه سهم ۳۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان از محل مربوطه پرداخت نشده است؛ مسأله‌ای که از سوی این وزارتخانه به نهادهای نظارتی گزارش شده است.
پیش از اتمام سال ۹۹ نیز مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: «تا پایان دی ماه سال 99 حتی یک ریال هم از سوی سازمان صداوسیما پرداخت نشده. در این شرایط نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواستار ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که صداوسیما به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد. در نهایت هم امیدواریم نهادهای نظارتی پیگیری‌های لازم را انجام دهند چرا که این مبلغ حق ورزش ایران است و به تمام رشته‌های ورزشی تعلق دارد.» در این میان سهم وزارت ورزش و جوانان از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد است که برابر ۴۵ میلیارد تومان می‌شود و با لحاظ بدهی ۱۵ میلیارد تومانی سازمان صداوسیما به وزارت ورزش و جوانان مطابق قانون بودجه، در سال‌جاری بدهی این سازمان به ورزش ایران معادل ۶۰ میلیارد تومان خواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7642/14/578547/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها