احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان:

کاندیداها مراقب حرف‌هایشان باشند




عضو فقهای شورای نگهبان گفت: به عنوان عضوی از شورای نگهبان می‌گویم بینی و بین الله ما مطلقاً در احراز و عدم احراز صلاحیت‌ها کاری به جناح و جریان نداشتیم؛ آنچه معیار بود، قانون بود که همان هم از ما انتظار هست.
به گزارش ایلنا، سید احمد خاتمی در برنامه «ایران عزیز ما» با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: مسأله انتخابات و انتخاب، از برکاتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران برای مردم به ارمغان آورد. از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون در هر انتخاب دشمنان تمام تلاش و آرزویشان این بود که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و از آن استقبال نشود. لیکن این دوره انگیزه بیشتری دارند در اینکه این انتخابات را بی رمق برگزار کنند و آنچه مایه تاسف است این است که یک نغمه‌ای را آنها سر دادند و متاسفانه برخی در داخل ادامه آن نغمه را دادند و سعی در سرد برگزار کردن انتخابات دارند. او در ادامه گفت: هر چه شما دارید به برکت نظام است. حالا می‌خواهید این نظام آسیب ببیند؟ بعد توجیه می‌کنند جمهوریت. قانون اساسی را قبول دارید یا ندارید؟ قانون اساسی به نهاد شورای نگهبان اختیار داده است تا نظارت کند و این نظارت هم نظارت استصوابی است. برخی‌ها می‌گویند چند نفر بنشینند بگویند چند نفر را انتخاب می‌کنیم و شما رأی دهید؟ ولی این قانون هست و قانون می‌گوید کسانی که کاندیدا می‌شوند باید در یک جاهایی ارزیابی شوند. در همه جای دنیا هم هست. در فرانسه هزار رجل سیاسی یک نفر را تعیین می‌کنند و او به کمیته انتخابات می‌رود. نظام جمهوری اسلامی شورای نگهبان را فیلتر قرار داده است. این قانون است. به قانون تن بدهید. خاتمی ادامه داد: شورای نگهبان بر اساس معیارها از بین این کاندیداها سخن از رد هم نیست سخن از عدم احراز است. او خطاب به کاندیداها هم گفت: رقبا در رقابت‌ها مراقبت کنند و کاندیداهای دیگر و نظام و دین و مذهب را تخریب نکنند. معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می‌کنید؟  ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزو متن دین است. امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعداً می‌خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می‌کنم. از کاندیداهای مورد تأیید می‌خواهم که مراقب حرف‌هایشان باشند و تخریب نکنند و تهمت نزنند و خلاف واقع نگویند.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: بنده شش ماه است که به شورای نگهبان ملحق شدم اما بیش از ۴۰ سال است که این نهاد مقدس را می‌شناسم. با جار و جنجال و محکوم می‌کنیم و امثال این‌ها شورای نگهبان از بین نرفته و نمی رود و پای قانون خواهم ایستاد. انتخابات از آن شما است نه تنها خودتان بیایید بلکه دست کسانی که واجد رأی هستند را منطقی و خردورزانه بگیرید و پای صندوق‌های رأی بیاورید. حضور حداکثری یک وظیفه و یک تکلیف و یک حق است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7643/3/578605/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها