بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی تئاتر تصویب شد‌


گروه فرهنگی/ مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن ارائه توضیحاتی درباره میزان و نحوه هزینه‌کرد بودجه تئاتر به این مسأله اشاره کرد که در جریان جزئیات کمک ۳۵۰ میلیاردی به هنرمندان نیست. قادر آشنا در بخشی از این گفت‌وگو درباره میزان بودجه تئاتر در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد و گفت: معمولاً بودجه‌بندی از شهریور ماه هر سال برای سال آینده آغاز می‌شود و آذر ماه لایحه بودجه به دولت می‌رود که بعد از مدتی به مجلس و در ادامه به کمیسیون تخصصی، تلفیق و در نهایت  به صحن علنی مجلس راه پیدا می‌کند. او افزود: آنچه آذر سال ۱۳۹۹ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان بودجه کلی پیشنهاد شده، ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است که این بودجه در کتاب قانون هم آمده و در مجلس هم تصویب شده است، البته در جلسه مشترکی میان تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و هنرمندان شاخص، قول داده شد که مبلغی به آن افزوده شود، ولی متأسفانه چنین نشد. با این حال رقم ۱۲۰ میلیارد تومان تصویب شد. آشنا همچنین درباره انتشار خبری مبنی بر اعطای ۳۵۰ میلیارد تومان برای کمک به هنرمندان که هفته گذشته خبر آن از سوی روابط عمومی خانه تئاتر و در گفت‌و‌گو با احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس منتشر شد، تصریح کرد: این بودجه متعلق به اداره کل هنرهای نمایشی نیست و از آنجا که قرار هم نیست از کانال ما ارائه شود، جزئیاتی درباره آن نمی‌دانیم و خبر نداریم قرار است به چه ترتیب به هنرمندان ارائه شود. ظاهراً گفته شده قرار است این بودجه از طریق صندوق اعتباری هنر ارائه شود و خود صندوق در این زمینه پاسخگو خواهد بود.
مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تأسف از اینکه بودجه تئاتر از آغاز رقم پایینی بوده نیز گفت: معمولاً بودجه در دو سطح حداقلی و حداکثــــــــــری پیشنهاد می‌شـــــود که سال ۹۹ کل بودجه وزارت ارشاد ۸۰ میلیارد و اندی بود و از این رقم، بودجه‌ای بین ۱۸ تا ۲۴ میلیارد تومان برای تئاتر در نظر گرفته شد، به این معنا که بودجه تئاتر در بدبینانه‌ترین حالت، ۱۸ میلیارد تومان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ۲۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
آشنا با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ میلیارد بدهی در تئاتر وجود داشته که متعلق به سال‌های گذشته بوده است، ادامه داد: مسأله را با آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم و درخواستِ ارتقای بودجه دادم که این رقم حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و حدود ۳۰ میلیارد تومان بودجه به تئاتر اختصاص پیدا کرد. او سپس درباره هزینه‌کرد این بودجه توضیح داد: علاوه بر رقم مالیات، ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صرف پرداخت بدهی شد.
۶ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان هم به برگزاری جشنواره‌های فجر، عروسکی، صاحبدلان و... اختصاص پیدا کرد. بخشی از این بودجه صرف حمایت از تئاتر استان‌ها شد. از سوی دیگر چند سالی بود که تفاهمنامه‌ای با استان‌ها امضا نکرده بودیم. سال ۹۸ کل بودجه‌ای که به استان‌ها پرداخت شده بود، ۱۳۰ میلیون تومان بود ولی سال گذشته ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای حمایت از تئاتر استان‌ها در نظر گرفتیم که تاکنون ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخته‌ایم و برای پرداخت مابقی آن هم منتظر گزارش عملکرد استان‌ها هستیم ،زیرا بودجه استان‌ها بر اساس گزارش عملکرد هر استان پرداخت می‌شود. او درباره گله برخی از گروه‌های نمایشی مبنی بر اینکه چرا نماینده گروه‌ها در جلسه برآورد بودجه که در انجمن هنرهای نمایشی تشکیل می‌شود، حضور ندارد، توضیح داد: قبلاً تعداد نمایش‌ها کم بود و شورایی به‌ نام شورای ساخت وجود داشت که الان شورای حمایت نامیده می‌شود؛ از آنجاکه تعداد گروه‌های نمایشی افزایش پیدا کرده است، قراردادهای ما حمایتی است، به این معنا که بر اساس بودجه، سالن اجرا و...رقمی به هر نمایش تعلق می‌گیرد، به‌عنوان نمونه سقف حمایت از اجراهای تئاتر در تالار قشقایی ۳۵ میلیون تومان و در تالار چهارسو ۴۰ میلیون تومان است و بیش از این نمی‌توانیم کمک کنیم چون رقم بودجه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. دو هنرمند عزیزی هم که بابت رقم‌های حمایتی‌شان گله داشتند، باید این را در نظر بگیرند که سقف این مبلغ را دریافت خواهند کرد و بیش از این امکان پرداخت نداشتیم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7643/15/578661/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها