به بهانه برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی دیزاین با محوریت تحول و امید

تحول و امید با تعابیری از دنیای امروز


کیانوش غریب پور
طراح‌گرافیک و تصویرگر
تحول و امید یک موضوع کلی است و پیدا کردن تحول و امید در هر جامعه‌ای با شرایط خاص اجتماعی و تاریخی خود زمانی معنا پیدا می‌کند که ما با نقیضش آن را بسنجیم.
به این معنا که تحول در مقایسه با رخوت و درجازدن و واپسگرایی و امید در مقایسه با ناامیدی و عدم چشم‌اندازی برای آینده سنجیده شود. بنابر این طبیعتاً هر طراحی به فراخور اینکه درچه کشوری زندگی می‌کند و با شرایط متفاوت تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، امیدها و ناامیدی‌هایی دارد. نمایشگاه بین‌المللی دیزاین با محوریت تحول و امید موضوع بسیار خوبی بود که دبیر و شورای برگزاری آن را انتخاب کردند.  به‌عنوان داور این جشنواره معتقدم موضوع مناسبی بود. و برای برون رفت از آن طراحی تحول و امید پیشنهاد می‌کند. البته کار طراح گرافیک بیانیه سیاسی یا اجتماعی دادن نیست. اما یکجور موضع‌گیری فرهنگی در زمانه خودش است.
کارهایی که آمده بود هم از هنرمندان ایرانی و هم خارجی بود بیشتر آثار از کشورهای آسیای میانه و آسیای دور بود و از اروپا هم آثاری بود. و من این تحول را می‌دیدم که تعبیرهایی دارد که مربوط به خاستگاه هنرمند است. طراحان غیر ایرانی خیلی با موضوع روشن و شفاف و عینی برخورد می‌کنند اما ایرانی ها به‌دلیل تربیت ساختاری و شرایط اجتماعی همیشه پیچیده و چندلایه و با استعاره و با امکان برداشت‌های مختلف حرف می‌زنند. و این یک ویژگی کلی است که من در نمایشگاه‌های مختلف کارهای هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی دیده‌ام و شفافیت رفتار و ایده‌های ساختمان ساده فکری اما پویا را به نسبت کارهای پیچیده و پر از استعاره دیده‌ام و همچنان می‌بینم.
به لحاظ کیفی هم کارها از رتبه‌های مختلفی برخوردار بود. از کار خیلی خوب تا متوسط و بد زیاد داشتیم. فکر می‌کنم که این طبیعت این نمایشگاه هاست. خیلی هم بین طراحان ایرانی و خارجی فرقی نمی‌کرد. برخی طراحان انگار خودشان را برای جشنواره‌ها آماده کرده‌اند و فعالیت اصلی‌شان این بوده که در فراخوان‌ها شرکت کنند واین گوشه از گرافیک را برای موفقیت خود انتخاب کرده‌اند. البته در کار هنرمندان چینی هم بود که احتیاج به بیرون رفتن از فضای خودشان داشتند و البته گرفتن جایزه‌های بین‌المللی و گفت‌و‌گو و تعامل با دنیا در جامعه چین هم فراگیر شده است. این مجموعه برداشت من از جلسه داوری بود که کارها را دیدم. درمجموع این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌هایی که در سال‌های اخیر برگزار شد، بهتر بود و میانگین قابل قبولی داشت.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7643/16/578671/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها