رئیس سازمان محیط‌زیست:

واقعیت‌های آب در ایران اسفناک است


ایران زمین - رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با هشدار درباره ورشکستگی آبی ایران گفت: آنهایی که در کشور مسئول هستند، حاضر نیستند واقعیت را بگویند، واقعیت کشور در خصوص منابع آب اسفناک‌تر از آن چیزی است که امروز مسئولان آب درباره آن صحبت می‌کنند.
عیسی کلانتری در نشست خبری در مورد وضعیت کم آبی در کشور افزود: امسال سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر هزار متر مکعب خواهد بود که این یعنی بحران آب، در واقع ٧٠ درصد جمعیت کشور زیر ٧٠٠ متر مکعب آب تجدیدپذیر خواهد داشت، این یعنی اینکه کشور وارد مرحله ورشکستگی آب شده است.
کلانتری به حقابه تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: حقابه ٣۵ تالاب را مشخص کردیم و وزارت نیرو باید بر اساس قانون آنها را تأمین کند، همچنین حقابه ٣۴ تالاب دیگر نیز در دست اقدام است، دیگر نباید این‌طور باشد که اگر سیلابی آمد تالابی آبدار شود، برخی تالاب‌ها اکنون امکان آبرسانی ندارند مانند تالاب گاوخونی چون زاینده رود آب ندارد.
وی افزود: در بیشتر نقاط کشور بارندگی زیر ٨٠ میلیمتر در سال است، فقط در شمال و غرب کشور حدود ٢٠٠ میلیمتر است، بنابراین با این شرایط معضل اصلی کشور و محیط‌زیست ادامه خواهد داشت.
به‌ گزارش ایرنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال آبی امسال در حوضه دریاچه ارومیه بارش ۱۲ درصد کاهش داشت اما وزارت نیرو بیش از ۶۰ درصد حقابه ما را در آن منطقه تحویل نداد، چنانچه حقابه محقق مورد نیاز ما تأمین نشود به قوه قضائیه مراجعه خواهیم کرد. وقتی تفاهم می‌کنیم حقابه داینامیک است یعنی اگر بارش ۲۰ درصد کم شود، حقابه هم باید ۲۰ درصد کم شود، باید وزارت نیرو به تعهد خود عمل کند نباید این طور باشد که وقتی ۱۲ درصد بارش کم شد، وزارت نیرو ۶۰ درصد از حق آب هم کم کند.
وی افزود: زاینده رود در زمان شاه عباس دوم ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب داشت اما امروز با انتقال آب از حوضه‌های دیگر به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است یعنی دو و نیم برابر نسبت به زمان صفویه وارد زاینده‌رود می‌شود اما می‌بینیم هم زاینده رود و هم تالاب گاوخونی خشک شده‌اند که علت آن توسعه نادرست استثنایی و استقرار نابجای صنایع سنگین است که با این وضعیت اگر سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب باشد باز هم با کمبود مواجه خواهیم بود.
رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: در شرایطی که منابع مالی دولت در اثر تحریم‌ها بشدت تحلیل رفته بود، شخصاً از رئیس‌جمهوری قدردانی می‌کنم که در این شرایط بد اقتصادی با حمایت‌های وی در محیط‌زیست پیشرفت‌های خوبی داشتیم.
 کلانتری ادامه داد: ۴۵۰ میلیون دلار در این شرایط از صندوق توسعه محیط‌زیست برای مقابله با گرد و غبار تخصیص داده شد یا در مورد پسماندها و پایش‌ها و برخط کردن آنها و حفاظت از مناطق چهارگانه نزدیک ۲۰ هزار نفر به جمعیت محیطبانان اضافه کردیم. معاون رئیس جمهوری افزود: در چهار سال اخیر ۱۳۰ درصد تورم داشتیم اما افزایش حقوق محیطبانان بیش از ۳۰۰ درصد بوده است و خوشبختانه از متوسط پرداختی‌های دولت بالاتر آمدیم.
 کلانتری درباره جابه‌جایی آرادکوه گفت: حدود ۶۰ سال پیش یعنی زمانی که جمعیت تهران ۱.۵ میلیون نفر بود، آراد کوه برای پسماندهای تهران ایجاد شد اما با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهری، دیگر این مرکز توان جمع‌آوری این حجم پسماند را ندارد که برای حل این مشکل دو ماه پیش به‌همراه معاون اول رئیس جمهوری از آرادکوه بازدید داشتیم و مشخص شد که این مرکز پاسخگوی دفع زباله‌های تهران نخواهد بود و نیاز به جابه‌جایی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7646/9/578953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها