جانی جدا از جان‌ هنر نداشت


دوشنبه 17 خردادماه روز پیام تسلیت چهره‌ها و مدیران فرهنگی بود. درگذشت علی مرادخانی، علاوه بر هنرمندان، مدیران را دست به قلم کرد تا در نکوداشت معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی بنویسند؛ پیام‌هایی که تعداد قابل توجهی از آنها از یادداشت‌های رسمی معمول فاصله داشت و از جنس مراوده و تعامل علی مرادخانی صمیمانه‌تر و دلی بود. علاوه بر مدیران فرهنگی انجمن کارگردانان سینمای ایران، حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی (رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور)، جوزپه پرونه (سفیر ایتالیا در ایران)، محمدحسین ایمانی خوشخو (دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون اسبق امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی)، سرور بختی (رئیس مؤسسه فرهنگی اکو) و... از جمله چهره‌هایی بودند که در پیام‌های جداگانه درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفتند.

اسحاق جهانگیری / معاون اول رئیس جمهور: درگذشت مرحوم جناب آقای علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب تأسف و تأثر گردید. مصیبت فقدان این مدیر خدمتگزار و خوشفکر حوزه فرهنگ و هنر را که خدمات ارزشمندی به هنر کشور از خود به یادگار گذاشت به جامعه هنری کشور، دوستان، همکاران و بستگان به ویژه خانواده محترم ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.

سیدعباس صالحی/ وزیر فرهنگ و هنر: خبر درگذشت مدیر توانا و انسان والا، همکار عزیز، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم علی مرادخانی موجب تأسف و تأثر عمیق گردید. دوران طولانی و مستمر مدیریت در عرصه‌های فرهنگی و هنری، در کنار اقدامات تأسیسی، نظام بخش و خلاقانه در این حوزه، او را به مدیری توانمند، کاربلد، کارآمد و مورد وثوق و احترام اصحاب فرهنگ و هنر بدل کرده بود.

حسین انتظامی/ رئیس سازمان سینمایی: حضور مستمر و مسئولانه‌اش در عرصه مدیریت فرهنگی و تجربه‌اندوزی در این مسیر، در کنار اخلاق نیکو و مبادی آداب و روابط انسانی کم‌نظیر و صمیمانه با فرهیختگان فرهنگ و ادب و هنر، از او انسانی شایسته و امین و مورد اعتماد هنرمندان ساخته بود. او مانع فرهنگ و هنر نبود، بلکه پلی بود میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌های هنری هنرجویان و هنرمندان این سرزمین. رفتنش زود بود، خیلی زود و باور رفتنش به همان میزان دشوار است. گویی علی عزیز بیش از این نامرادی‌های چرخ کجمدار را تاب نیاورد.

سیدمجتبی حسینی/ معاون امور هنری: چلچراغ هنر انقلاب، سوگوار سزاوار مردی شد که جانی جدا از جان‌ هنر نداشت. همه عمر به مدارا و مردمداری زیست و در خلعت خدمت به هنر، یگانه بود و هیچ همتا نداشت. «علی مرادخانی» به خداوندگار هنر پیوست و نام او از پس بسیار خیراندیشی‌ها و همراهی‌ها و هموارسازی‌ها به نیایش شنیده خواهد شد که کارنامه هنر انقلاب سرشار از مراقبت‌ها و مجاهدت‌های آن بزرگمرد فقید است. به درد و اندوه و حسرت، جامعه سوگوار هنر بدرقه‌اش خواهند کرد که «مرگ چنین خواجه نه کاری‌ست خرد»

قادر آشنا/ مدیرکل هنرهای نمایشی: بدون تردید سال‌ها زحمات ایشان در مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه در کسوت مدیریت حوزه موسیقی و چه در مقام معاون وزیر را نمی‌توان در گذر زمان به فراموشی سپرد. اجر این زحمات در کنار لبخند آرام‌بخش و همیشگی ایشان به مخاطبانشان نزد خالق بی‌همتا محفوظ خواهد ماند و بر سفره پربرکت صالحان و ائمه اطهار میهمان باشند.

محمد اللهیاری / مدیرکل دفتر موسیقی: ثمرات معنوی و سابقه سال‌های متمادی حضورش در دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در کنار هنرمندان این مرز و بوم، جاودان خواهد ماند.

حجت‌الله ایوبی/ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو: او یک راه است برای همه آنها که آتشی در دل دارند برای اعتلای نام ایران. آنها که دلواپسند برای ماندگاری فرهنگ اصیل و مانای ایرانی و اسلامی. قاری قرآن، مرد دانش و تجربه و نماد پیوند بین سنت و تجدد پس از یک عمر بی‌تابی و تلاش برای ایران به آرامش ابدی می‌رسد.

علی نیکنام انزابی/ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران: نام و یاد علی مرادخانی با صداقت و خدمت به هنر پیوند خورده و کوچ ابدی او به معنای وداع با مسئولی است که چند دهه تلاش و حضور مستمر و تأثیرگذار او در عرصه هنر، فرصت‌هایی را برای هنر و موسیقی کشور فراهم کرده است.

سید حسین سیدزاده/مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: طی سال‌ها حضور مؤثر در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره منشأ تحولات مثبت در عرصه فرهنگ و هنر بود و اثرات ارزشمندی را نیز بر جای گذارد. بی‌شک خدمات ایشان همواره در یادها خواهد ماند.

مهدی افضلی/مدیرعامل بنیاد رودکی: هنر ایران، مدیری شیفته خدمت را از دست داد؛ زنده یاد «علی مرادخانی» مونس و پناه و همراه اهالی هنر بود و کارنامه او در راه اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم، ممتاز و درخشان.

پریسا مقتدی / مدیر تماشا خانه سنگلج: آخرین روزهای بهار ١۴٠٠ مردی بهاری در گشاده رویی و مدیری ارشد با اندیشه شکوفا رخت این زندگی را از تن به در برد و به دیدار حق شتافت.جامعه هنری بخصوص خانواده تئاتر و موسیقی نه فقط مدیر که یکی از همراهان خود را بدرقه می‌کند و این غم بزرگی است.

نیکنام حسینی‌پور/ مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت: در کمال تأسف و تأثر، خبر درگذشت مدیر لایق و شایسته فرهنگی زنده یاد علی مرادخانی که سنگ صبور اهالی هنر بود و در اخلاق‌مداری، ایده‌پردازی و عملیاتی کردن آنها شهره بود، جامعه هنری و اهالی فرهنگ و هنر را در سوگ و اندوه فرو برد. جامعه هنری ایران سربلند بار دیگر عزادار مدیری صدیق و ساعی شد که تا جان در بدن داشت، برای اعتلای اندیشه و فرهنگ و هنر این کهن مرز و بوم همت گماشت. او انسانی شریف و توانمند و هنرمند اهل دل بود و حضورش همواره ملجأ و مآوایی برای اهالی هنر بود که خود در حلقه شیدایی عشق و شوریدگی ارادتی تام و تمام داشت. امروز حیات والا و شگفت‌انگیز مردی تکرارناپذیر از تبارِ خدمت به پایان رسید و یاد و یادگارهای عزیزش برای ما جاودانه شد. کسی که رسالتش را به بهترین شکل ممکن به اتمام رساند و تا همیشه در ذهن و زبان هنرمندان باقی خواهد ماند. تقدیر چنین رقم خورد و این نیکمرد نیک‌آیین از زمین گسست و به آسمان پیوست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7646/15/578980/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها