پیام مجلس به دولت آینده

بهارستان آماده همکاری و تعامل با پاستور است


گروه سیاسی/ نخستین جلسه علنی مجلس پس از پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری با تبریک به او و ابراز خوشحالی از این رویداد و وعده همکاری با دولتش آغاز شد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه دیروز، با تشکر از مردم ایران به خاطر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بر به کارگیری «تمام ظرفیت و توان مجلس جهت ایجاد کمال همدلی، همکاری همه‌جانبه و هم‌افزایی با دولت منتخب مردم» تأکید کرد. او مشارکت مردم در انتخابات اخیر را «پشتوانه‌ مردم برای اقتدار نظام» نامید و خطاب به مردم گفت: شما با حضور خود همه ما مسئولان را مدیون همراهی و حمایت خود کردید. ما به شما تعهد می‌دهیم با پایان موسم انتخابات پیگیری مشکلات شما را به فراموشی نسپاریم و هیچ روزی را بدون تلاش برای ایجاد آسایش و آرامش برای شما به پایان نرسانیم و هیچ شبی را بدون داشتن دغدغه زندگی شما سپری نکنیم. قالیباف تأکید کرد: مجلس ضمن حفظ استقلال قوا و انجام وظایف قانونی تمام ظرفیت و توان خود را جهت ایجاد کمال همدلی و همکاری همه‌جانبه و هم‌افزایی با دولت منتخب ملت را به میدان خواهد آورد تا ان‌شاءالله با کارآمدی نتایج ملموس و مؤثر در رفع مشکلات زندگی مردم حاصل شود و مردم بتوانند طعم شیرین خدمت‌رسانی نیروهای انقلابی را بچشند.
اخلال در سیستم‌ها عامل کاهش مشارکت؟
بحث بر سر مشارکت پایین در انتخابات ریاست جمهوری امسال، به پارلمان هم رسید. اما این‌بار تقصیر گردن سیستم‌ها افتاد. علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس مدعی شد: در انتخابات ۲۸ خرداد اختلالاتی در سیستم‌ها وجود داشت به‌گونه‌ای که تعرفه رأی به برخی از شعب دیر رسید و با تأخیر کار خود را شروع کردند. سلیمی خطاب به قالیباف گفت: با توجه به این رفتار غیرقابل دفاع و اخلال پیش آمده در روند انتخابات، دستور بررسی داده تا با مقصرین برخورد شود چون طبق پیش‌بینی‌ها، در صورت نبود چنین اخلال‌هایی، حداقل ۵ تا ۱۰ درصد میزان مشارکت افزایش پیدا می‌کرد. باید منشأ این اخلال مشخص شود که با این وضعیت اجازه ندادند بخشی از مردم رأی دهند. قالیباف هم موضوع مطرح شده از سوی سلیمی را درست خواند و گفت: در روز انتخابات در دو نوبت یعنی آغاز انتخابات و نیمه روز قبل از ساعت ۱۰:۳۰ دو اشکال جدی به وجود آمد. او از دو کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها خواست که این موضوع را پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند. دیروز البته روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور در توئیتی با هشتگ‌های انتخابات ۱۴۰۰ و حق الناس نوشت: «تشکیک در سلامت انتخابات و ایجاد شبهه در اعلام آرای مأخوذه و مفقودی، ادامه همان فتنه‌ای است که انتخابات را بهانه قرار داده واصلِ نظام راهدف گرفته است. مراقب باشید در دام دشمنان نظام نیفتید!!! ساختار انتخابات در جمهوری اسلامی ایران متشکل از دو بال اجرا و ‌نظارت است.» در ادامه جلسه دیروز مجلس، نطق نمایندگان هم به پیروزی رئیسی در انتخابات اختصاص داشت. نماینده شاهرود از او خواست که گذشته تلخ مردم را با کار و تلاش مضاعف از خاطره آنها بردارد، نماینده سنقر، به انتقاد از دولت برخاست و بعد از پیروزی رئیسی از روحانی خواست حالا که انتخابات تمام شده دستور دهید قیمت‌ها پایین بیاید. نماینده تربت حیدریه تفکر اقتصادی رئیسی را در امتداد تفکر اقتصادی شهید بهشتی دانست و نماینده بافق هم از رئیس‌جمهوری منتخب خواست که در برنامه‌های خود با دو موضوع رشوه و ربا مبارزه کند.
بیانیه نمایندگان خطاب به رئیسی
در پایان جلسه دیروز، بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس دربیانیه‌ای ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی و اعلام آمادگی مجلس برای همکاری با دولت سیزدهم بر ضرورت نظارت بر عملکرد دولت جدید تأکید کردند. آنان در این بیانیه گفتند: مجلس در رأس همه امور است و نمایندگان ملت با قوت و قدرت، بر عملکرد دولت جدید نظارت خواهد کرد و در این جهت هیچ خط قرمزی در استفاده از سازوکارهای نظارتی مندرج در قانون اساسی نخواهد شناخت. برای تحقق هر چه بیشتر این هدف والا و نظر به اهمیت جایگاه قانونی که نمایندگان مجلس از آن برخوردار هستند و عصاره فضائل ملت محسوب می‌شوند، از رئیس‌جمهوری منتخب ملت انتظار می‌رود تا با عنایت ویژه به آنچه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس فرمودند و وظیفه نمایندگی را بسیار مهم و در موارد متعددی پراهمیت‌تر از مناصب اجرایی دانستند، در تشکیل کابینه‌ای کارآمد انقلابی، نیروهای شایسته و جوان، نخبه، متعهد و متخصص را در میان اقشار مختلف جامعه مدنظر قرار دهند.
ذوالنوری از ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنار رفت
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تغییر کرد. به‌گزارش ایسنا، انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در اجلاسیه دوم برگزار شد. بر این اساس وحید جلال‌زاده نماینده ارومیه به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شد، در سال اول کاری مجلس یازدهم مجتبی ذوالنوری رئیس این کمیسیون بود. همچنین ابراهیم عزیزی و عباس مقتدایی به‌عنوان نواب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شدند.
حمیدرضاحاجی بابایی اما در ریاست کمیسیون برنامه و بودجه ابقا شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7658/2/580133/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها