امیدی نو در آغازی نو


غلامحسین اسلامی‌فرد
روزنامه نگار
کمتر از چهل و هشت ساعت از زمان اعلام رسمی نتایج ریاست جمهوری، نشست خبری رئیس جمهور منتخب مردم رأس ساعت اعلام شده و با نظم برگزار شد. اصحاب رسانه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تمامی پرسش‌های مهم خود را که عموماً به مسائل اقتصادی و سیاست خارجی مربوط می‌شد مطرح کردند. پاسخ‌ها شفاف، مستدل و مبتنی بر اصول اساسی و اعتقادی نظام جمهوری اسلامی بود. شاید در یک کلام بتوان فضای شکلی و محتوایی نخستین نشست خبری رئیس جمهور منتخب را امیدوارانه دانست.
هنوز اندکی کمتر از چهل و پنج روز به آغاز به‌کار دولت سیزدهم باقی مانده است، دولتی که در فضای بسیار ویژه اقتصادی و در میانه انبوهی از گله‌مندی‌های مردمی، سکاندار قوه مجریه کشور خواهد بود. اما در فضای رسانه‌ای و تحلیل‌های کارشناسانه آنچه بیش از هر چیز به چشم می‌خورد ابراز امیدواری‌هاست. امیدواری به اصلاح‌های اساسی برای مقابله با مشکلات معیشتی و اقتصادی و تکیه بر اصول بنیادین برای تقویت هرچه بیشتر پیوند مردم و نظام جمهوری اسلامی و صیانت از آرمان‌های بزرگترین انقلاب مردمی قرن.
در دولت جدید باید فارغ از نگاه جناح‌ها و گروه‌های موسوم به اصلاح‌طلب و اصولگرا به نقاط روشن و واقعی «اصلاح» و «اصول» نگریست. نقطه‌ای که به نظر می‌رسد بیرون از دایره منافع جناح‌ها و در چارچوب انقلاب اسلامی و فعالیت‌های جهادی و در میدان عمل، بتواند بارقه‌های امید را تا حد زیادی روشن کرده و اندک اندک امید را در دل ملت شعله ور سازد. توجه به اهل رسانه و اخذ مشورت از آنان برای پیشبرد اهداف دولت جدید، مشورت با نخبگان و آحاد و اقشار ملت در قالب راه‌اندازی سامانه پیشنهاد مدیران، جمع‌آوری ایده‌ها برای اداره کشور، دعوت از ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری و خدمت به وطن و تکیه بر مطالبات بین‌المللی و داخلی مردم، نکات مهمی بود که در نشست خبری امروز برجسته شد. سخن از موضع قوت، استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ایجاد روابط صمیمانه با همسایه‌های کشور و اتکا به منافع ملی ایران در روابط بین‌المللی نیز تأکیدهایی بود که می‌تواند ریل حرکتی انقلاب اسلامی را در دولت مردمی به مسیر امیدبخشی هدایت کند. ملت در 28 خرداد با وجود کرونا، گله‌مندی‌ها از برخی ناکارآمدی‌‌ها و برخی اشکالات اجرایی در شعبه‌های رأی‌گیری و نیز تبلیغات رسانه‌های خارجی و برخی در داخل برای تشویق مردم به تحریم انتخابات، مشارکتی معنادار در سرنوشت خود داشت. به نظر می‌رسد اکنون موعد و بزنگاه تاریخی دولت جدید است تا با بهره‌مندی از مدیران توانا، انقلابی، فسادستیز و مردمی و ظرفیت‌های داخلی و با تکیه و تأکید بر اصلاحات سیستم و ساختار اجرایی افق و چشم‌انداز امیدبخش پیش‌روی همه مردم ایران چه آنها که به رئیس جمهور منتخب رأی دادند، چه کسانی که به رقبای ایشان رأی دادند و چه کسانی که به هر دلیل پای صندوق‌های رأی نیامدند، روشن کند.
رئیس جمهوری منتخب در نخستین نشست با اهالی رسانه‌ها دعوتی فراگیر از مردم برای همراهی با دولت جدید داشت: «هرکس دلش برای ملت و انقلاب بتپد همکار ما در جای جای کشور خواهد بود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7658/3/580140/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها