سیلی سخت انتخاباتی بر صورت مکرون


بنفشه غلامی/ پایان مرحله نخست انتخابات منطقه‌ای در فرانسه که باید آن را پیش درآمدی بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور دانست، نه تنها برای «امانوئل مکرون» و «مارین لوپن» که به دلیل  مشارکت پایین مردمی در انتخابات، برای همه سیاستمداران فرانسوی ناامید کننده بود.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «فرانس 24»، خلوتی حوزه‌های رأی‌گیری در انتخابات منطقه‌ای روز یکشنبه در فرانسه، رکوردی بی‌سابقه را بر جا گذاشت و کمترین مشارکت مردمی در یک انتخابات در این کشور را رقم زد. نخستین آمارهایی که از مرحله نخست انتخابات منطقه‌ای فرانسه منتشر شده، نشان می‌دهد بین 66 تا 68 درصد مردم علاقه‌ای به مشارکت در انتخابات نداشتند. طبق نخستین آماری که وزارت کشور فرانسه در پایان روز یکشنبه منتشر کرد، تنها 26.72 درصد از کسانی که واجد شرایط رأی دهی در 13 منطقه برگزار کننده انتخابات بودند، حاضر به مشارکت در این انتخابات شدند. این در حالی است که در انتخابات قبلی که سال 2015 برگزار شد، مشارکت در انتخابات 43.1 درصد اعلام شد.
«پی یر لفوبیور» استاد علوم سیاسی در دانشگاه سوربن پاریس معتقد است بی‌تردید بی‌علاقگی مردم به شرکت در انتخابات فقط و فقط به نفع احزاب سیاسی در حاشیه است. او می‌گوید به‌طور عام وقتی مشارکت پایین بیاید، کسانی که کمتر مورد توجه بوده‌اند، برنده می‌شوند. مثل همین مورد که هرچند از قبل تصور می‌شد، مکرون و لوپن قهرمانان اصلی انتخابات هستند، اما اکنون مشخص شده که مردم رویکرد مثبت تری به حزب جمهوری خواهان داشته‌اند. دیروز نیز مارین لوپن، که کاهش ناگهانی مشارکت مردمی در انتخابات را یک «فاجعه اجتماعی» توصیف کرده، دولت مکرون را علت اصلی این مسأله دانست و گفت که این مکرون بود که با عملکرد بد خود نتوانست اعتماد مردم به نهادهای سیاسی را جلب کند. طوری که مردم احساس کردند آرای آنها نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد. او با این حال از هواداران خود خواست در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.
برندگان و بازندگان انتخابات
در حالی که قرار است مرحله دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه هفته آینده برگزار شود، نتایج دور نخست این انتخابات می‌تواند تأثیر زیادی در مرحله دوم داشته باشد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی که پیشتر با عنوان جبهه ملی شناخته می‌شد، برخلاف همه امیدی که به مرحله نخست این انتخابات بسته بودند، ناگهان خود را مقهور حزب جمهوریخواهان دیدند. در بین این دو نفر لوپن بسیار امیدوار بود بتواند حداقل 6منطقه را از آن خود کند و رهبری رأی دهندگان در این مناطق را در انتخابات سال آینده در دست بگیرد. اما فقط در یکی از حوزه‌ها (آلپ کوتس دازور) رأی اکثریت را به دست گرفت. او در یک منطقه دیگر نیز هرچند در اکثریت قرار نگرفت، اما آرای قابل توجهی داشت و با فاصله‌ای اندک دوم شد.
اما بدتر از وضعیت لوپن، وضعیت مکرون به‌عنوان رئیس جمهوری فرانسه بود. حزب نو پای او با نام «جمهوری به پیش» که این اولین حضور آن در انتخابات منطقه‌ای است، یک سال بعد از تحقیری که در انتخابات شهرداری‌ها متحمل شد، تحقیر بیشتری را در این انتخابات تجربه کرد. آمار نشان می‌دهد، حزب رئیس جمهوری فرانسه تنها 11.2 درصد آرای به صندوق انداخته شده را به دست آورده است. این عملکرد ضعیف گویای آن است که مکرون که تنها چیزی که باعث شادی موقت او است، ناکامی لوپن در این انتخابات است، در 5 سال ریاست جمهوری خود نتوانسته قدرت و توان سیاسی‌اش را به مردم اثبات و حمایت آنها را جلب کند. این شکست آنقدر سنگین بود که «ارور برگه» سخنگوی حزب حاکم نتایج به دست آمده را یک سیلی دموکراتیک خواند که بسیار دردناک‌تر از سیلی ای است که مکرون دو هفته پیش از یکی از معترضان خود دریافت کرد. به گزارش «رویترز» نخستین نتایجی که از مرحله نخست انتخابات منطقه‌ای فرانسه منتشر شده، نشان می‌دهد، حزب راست میانه جمهوریخواهان که سارکوزی بنیانگذار آن بود به بیشترین آرا دست یافته و با 27.2 درصد درصدر نتایج انتخاباتی قرار دارد. پس از آن نیز حزب مارین لوپن 19.3 درصد آرا را کسب کرده، حزب سوسیالیست و حزب سبز نیز سوم و چهارم شده و در نهایت حزب جمهوری به پیش به رهبری مکرون، 11.2 درصد آرا را به دست آورده و در جایگاه پنجم انتخابات نشسته است.
به اعتقاد ناظران نتایج این انتخابات می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. زیرا این انتخابات تنها یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شده و به همین دلیل، می‌تواند نشان دهنده رویکرد مردم به انتخابات آتی و میزان شانس احزاب در آن انتخابات باشد. ضمن اینکه این انتخابات نشان دهنده میزان رضایت مردم از عملکرد مکرون در سال‌های گذشته بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7658/4/580142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها